Anonym bruker Skrevet 2. februar 2009 #1 Skrevet 2. februar 2009 Vi har bare én barnevakt (søster) og hun er travelt opptatt med studier og sitt liv. Hvor ofte synes dere vi kan spørre om barnevakt uten at det er frekt og hun har rett til å synes at vi maser? Vi spør sikkert 6 ganger i halvåret. Da er halvparten fredags- eller lørdagskvelder og tildlig natt og resten er noen timer i en ukedag. Hun stiller som regel opp, men jeg føler at hun føler vi spør for mye og at hun føler at hun virkelig ofrer seg for oss. Regner med at hun ser annerledes på det når hun en dag får barn, men om hun får barn med han som nå er kjæresten så har de stor svigerfamilie så regner med at barnevaktene der kommer til å stå i kø. Bør vi prioritere våre aktiviteter hardere eller kan vi spørre uten at det blir frekt (hun kan jo si nei)?
Anonym bruker Skrevet 2. februar 2009 #2 Skrevet 2. februar 2009 6 ganger i halvåret... ca 1 gang pr mnd... Kanskje dere kunne spørre henne om hun syns dette er greit. Det er jo ikke alle som klarer å si nei når de blir spurte selv om de kanskje egentlig ikke har lyst. Men om hun har andre planer, så regner jeg med hun sier i fra.
Anonym bruker Skrevet 2. februar 2009 #3 Skrevet 2. februar 2009 Hva med å prøve skape et godt liv med dine barn og kanskje ikke ha så mye barnevakt? Prioritere ungene dine nå, og ta igjen slikt da de blir større? Ikke din søsters ansvar at du har fått unger og enda vil finne på masse ting....
Anonym bruker Skrevet 2. februar 2009 #4 Skrevet 2. februar 2009 Ser jeg nok har forklart litt dårlig. Det er maks seks ganger i halvåret. Sist halvår hadde vi barnevakt én gang - det var julebordet med jobben. Det som er er at vi i vår er invitert på tre store fester - to runde dager og et bryllup. Det er alle gode venner så vi har kjempelyst til å delta. De timene på kvelden er det ene et arrangement med eldste der yngste ikke kan være med. Største hadde blitt veldig glad om mamma og pappa kunne være der begge to. Det varer bare et par timer - maks tre timer med kjøring til og fra, samt en kulturaften med jobben som er med følge - varer 3 - 4 timer. Ser nå at det blir fem barnepass - ikke seks. Når jeg teller etter har/vil vi ha barnevakt 6 ganger dette fiskalåret. Synes ikke det betyr at jeg nedprioriterer barna mine. De fleste jeg kjenner har mye oftere avlastning.
Anonym bruker Skrevet 2. februar 2009 #5 Skrevet 2. februar 2009 Hva med å spørre henne nå med en gang om alle disse dagene/kvelden? Synes hun det er for mye kan hun jo si hva/når hun synes det er greit, eller hvor mange ganger. Sikkert kjekt for henne og å vite i god tid så kan hun planlegge studier og sin fritid bedre? Ellers er det ikke mye barnevakt det er snakk om, synes ikke det. Helt normalt vil jeg si.
Anonym bruker Skrevet 2. februar 2009 #6 Skrevet 2. februar 2009 Takk for svar =) Hadde tenkt å spørre med en gang vi vet datoene og det tror jeg er snart. Tenkte også jeg skulle sette opp barnevaktønskene med prioritet slik at hun forstår hva som er viktigst for oss. Og så får jeg presisere klart og tydelig at det er OK at hun sier nei. Håper likevel ikke hun sier nei til så mye for jeg har veldig lyst til å være med jeg også =) Vet ikke om noe vi skal i høst - så det kan være lenge til vi spør henne igjen også. Ettersom vi bare har én barnevakt så blir det til at vi bare spør om det vi virkelig har lyst til å få med oss. Det er bare det at det denne våren kommer litt mye på rad.
Anonym bruker Skrevet 2. februar 2009 #7 Skrevet 2. februar 2009 Før jeg fikk barn selv, satt jeg gjerne barnevakt for venners barn (hadde ingen tantebarn, dessverre). Er fremdeles barnevakt, men nå sover de hjemme hos oss. Hadde ingen problemer med å stille opp en gang i måneden, men det var veldig hyggelig å få en flaske vin eller noe annet hyggelig i ny og ne, fikk vite at jeg ble satt pris på. Har ikke så ofte behov for barnevakt, men vi er priviligerte som har besteforeldre som spør om de kan "låne" dattera vår en natt eller en helg. Så jeg synes ikke det høres mye ut med 6 ganger i halvåret. Tror det er sunt for barna våre å være sammen med andre voksne, og det er sunt for oss som foreldre.
Anonym bruker Skrevet 2. februar 2009 #8 Skrevet 2. februar 2009 Synes det blir litt feil at du sier at hun ser nok ikke at dette er lite foer hun får egne barn..Er da pokker meg ikke hennes ansvar å passe på dine unger! Utakknemlige dame!
Anonym bruker Skrevet 2. februar 2009 #9 Skrevet 2. februar 2009 Jeg synes det virker greit å fortelle henne om de dagene dere ønsker barnevakt. I tillegg synes jeg du kan vente med å få svar et par dager slik at hun får tenkt seg om. Det er faktisk ganske ille å få spørsmål om barnevakt når du ikke har tid. Og det er vanskelig å si nei... Jeg synes du skal sette pris på henne uansett hvor mange dager hun sier ja til. Kommer litt frem av innlegget ditt at du ønsker at hun skal stille opp på alle, og det kan du ikke kreve. Pass på å si takk for at hun kan stille opp på de dagene hun kan og ikke få henne til å føle at hun sviker deg for å ha sagt nei til noen av dagene. Å være student er tøft og man har ikke alltid tid til å være der for alle. Gi henne i tillegg en oppmuntring i form av en vinflaske, kino billett, e.l. Hilsen en lillesøster som har stilt opp for storesøster så ofte hun kan
Anonym bruker Skrevet 2. februar 2009 #10 Skrevet 2. februar 2009 Mulig hun synes det er litt mye? Min bror på 33år (enslig) har sitti barnevakt 2 ganger på 5 år, begge gangene sammen med meg, men der jeg var syk og litt avlastning. Min søster på 20 har aldri sitti barnevakt. Jeg har løst det hele med å søke etter en tenåring og har fått kontakt med en 17åring som kan stille opp. Det hjelper litt. Anbefaler det :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå