blond Skrevet 2. februar 2009 #1 Skrevet 2. februar 2009 Jeg husker svakt at vi lekte med en hyssing som var bundet sammen i enden som vi lagde forskjellig figurer med. En person holdt hyssingen rundt fingrene og med avstand mellom hendene og en annen person lagde noe ut av det. Vanskelig å forklare forståelig, noen som skjønner hva jeg mener? Og som kan forklare hva vi gjorde? Jeg husker det ikke ordentlig, men det var gøy å holde på med husker jeg. Vil gjerne lære det videre til sønnen min.
Trollmor m/ trolljente Skrevet 2. februar 2009 #2 Skrevet 2. februar 2009 åh det hadde jeg helt glemt! Håper noen svarer på denne
Tokatter_USA Skrevet 4. februar 2009 #3 Skrevet 4. februar 2009 Ja, det er en (eld-)gammel lek, finnes i mange kulturer også. Amerikanerne kan de samme figurene jeg kan (himmelstigen, vuggen, tekopp).
Korse76♥ Skrevet 4. februar 2009 #4 Skrevet 4. februar 2009 Ja det pleide jeg å gjøre, men husker ikke lenger noe annet enn tekopp og kråke-fot som vi kalte det. Jeg har aldri hatt hjelp til å lage figurene, men man får kanskje gjort mer med flere fingre. Men å forklare hva man gjør er ganske så vanskelig i grunn....
Distre` Skrevet 4. februar 2009 #5 Skrevet 4. februar 2009 Anbefaler deg boken "Bestemors bok" hvor Astrid Skår er en av flere forfattere. Her finner du både trådleken og andre godbiter fra gamledager
blond Skrevet 4. februar 2009 Forfatter #6 Skrevet 4. februar 2009 Takk for tips, det setter jeg pris på!!
lillesøster skal bli storesøster Skrevet 4. februar 2009 #7 Skrevet 4. februar 2009 Ja, husker vi pleide å lage slikt, te kopp og noe annet. Er utrolig vanskelig å forklare, ja, tror ikke jeg husker de selv engang om jeg hadde forsøkt. Husker vi lærte det på 6 års klubben, tro om det er slutt på at ungene lærer slikt nå?
Gjest Skrevet 4. februar 2009 #8 Skrevet 4. februar 2009 Det var gøy! Det finnes to versjoner der (som jeg vet iallefall). Det er en du kan gjøre alene (da kan du lage feks. tekoppen) og så er det en du kan gjøre sammen med noen. Da er det om å lage nye figurer hele tiden. Den som lager en "gammel" eller lager bare krøll, taper. Hvordan du gjør det er valdig vanskelig å forklare... Kan jo prøve, men spørs om det blir forståelig Du må ta en ganske lang (og solid) trå og knyte sammen. Så lager du en løkke rundt hver hånd (tommelen skal være under løkka, så den er egentlig bare rundt de fire andre fingrene:) Hold hendene fra hverandre så tråen blir stram. Så tar du venstre pekefinger og setter på innsiden av høyre håndledd og drar den oppover. Da får du tråden på 'baksiden' av venstre pekefinger. Dra hendene fra hverandre igjen, og gjør det samme med høyre pekefinger (på venstre hånd:) Der har du startposisjonen. Du kommer nok på resten om du bare får med deg noen å prøver litt Lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå