blond Skrevet 2. februar 2009 #1 Skrevet 2. februar 2009 Har dere Anne Kath Vestly, Torbjørn Egner og Astrid Lindgren? Minstemann elsker Kardemomme By og Hakkebakkeskogen. Når han ikke hører de på cd vil han lese bøkene og han kan alle tekstene.
Anonym bruker Skrevet 2. februar 2009 #2 Skrevet 2. februar 2009 Ja, såklar. De tror jeg omtrent alle småbarnsforeldre har. Man kjøper ofte det man selv likte godt som barn - nesten i den grad at det blir et problem for forlag og bokhandlere, for folk overser all den gode nye barnelitteraturen. Dessuten fins det jo noen få andre store, som Alf Prøysen, Roald Dahl og Ole Lund Kirkegaard.
metaMORfose Skrevet 2. februar 2009 #3 Skrevet 2. februar 2009 De gamle er bra, ja. Men det er også mye nytt som er herlig. Pulverheksa er skjønn, Gubben og katten er en favoritt hos oss, og så er det jo de andre som nevnes her også, Prøysen, Roald Dahl (også kjempepopulær hos oss), og Lund Kirkegaard. Gro Dahle er også en flott barnebokforfatter, og så finnes det mange nye. Anne-Cath. Vestly var min favoritt da jeg var barn, men jeg ser at det ikke slår an like godt hos barna våre. Knerten likte de, og til dels Ole-Aleksander Filibom og Mormor. Men Guro og Aurora har de ikke likt. Det er uansett andre ting de liker bedre. Egner er flott, og de har også hatt sine perioder med det. Særlig Hakkebakkeskogen, tror jammen jeg kan alle sangene og boka utenat! )) Gutten på snart 10 har vi lenge lest Harry Potter for, og det er nok hans favoritt. Han har fått andre behov nå, merker vi, trenger mer utfordrende litteratur.
Gjest Skrevet 3. februar 2009 #4 Skrevet 3. februar 2009 Nå er ikke vår stor nok til å verdsette bøker ennå, men har jo kjøpt inn en del i påvente av at det å bli lest for blir stas. Var aldri glad i Torbjørn Egner selv så her har vi stående Astrid Lindgren, Asbjørnsen og Moe og noe Disneyfortellinger. Var medlem av bokklubber oppgjennom hele oppveksten så flere meter med bøker står og venter på ham når han blir noen år eldre. Bla Roald Dahl, Enid Blythe og Den vesle vampyrenbøker (husker ikke forfatteren). Håper han vokser opp til å bli glad i å lese, gleder meg i hvertfall veldig til å begynne å lese for ham
Fru HottenTott♥♥ Skrevet 3. februar 2009 #5 Skrevet 3. februar 2009 Gutten her i heimen, syns det er stor stas å bli lest til. Men ha ikke lest noe særlig av de bøkene der enda. Karsten og Petra og Lillesøster bøkene liker han veldig så godt. Har sett en god del Emil på barnetv nå, så neste gang jeg/vi er på biblioteket har jeg tenkt å låne noen bøker med Emil. Så får vi se. Jeg er veldig glad i å lese, så håper sønnen har arvet den "gaven" etter meg!
Tokatter_USA Skrevet 4. februar 2009 #6 Skrevet 4. februar 2009 De tre store for meg er Vestly, Egner og Prøysen. Men da tenker jeg bare norsk. Astrid Lindgren er uansett i en klasse for seg. Vi har ikke noe Anne-Cath. ennå, for Snups er ikke klar for bøker uten bilder, særlig ikke på norsk. Vi har lest noen Egner-bøker, men bare de med mye bilder. Samme med Prøysen, hvor jeg tror bare "Geitekillingen som kunne telle" har slått an. Men hun liker sangene, både av Egner og Prøysen! De norske favorittene hennes er Karsten og Petra og Pulverheksa. Ellers elsker hun Gubben og Katten ("Pannekakerøre") og alle Lindgren-bøker med masse bilder og lite tekst.
blond Skrevet 4. februar 2009 Forfatter #7 Skrevet 4. februar 2009 Pulverheksa og Gubben og katten er veldig populære her også, blant både voksne og barn!
Viva_oslo Skrevet 8. februar 2009 #8 Skrevet 8. februar 2009 Astrid Lindgren er jo i en klasse for seg! Foreløpig har vi bare holdt oss til billedbokvarianten - "Jovisst kan Lotta sykle" og "Se, Marikken, det snør!" har vært veldig populære, også Pippi og Barna i Bakkebygrenda. Forsøkte meg også på en billedbokutgave av "Sunnaneng", men den er jo så trist at jeg gråt mer enn jeg leste. Ble også forferdelig rørt av Marikken-boka, da Lisabet går seg bort i snøen! Anne-Cath Vestly likte jeg veldig godt som barn, særlig Aurora, og vi bor jo nesten på Tirilltoppen, men jeg vet ikke om de kanskje er litt utdaterte nå? Egner har jeg ikke det store forholdet til, heller Prøysen, men da for voksne! Suksessen til Pulverheksa skjønner jeg ikke helt - vi har en av bøkene, men jeg synes den er veldig repeterende og kjedelig å lese høyt, og tegningene er lite givende....men det er jo hver sin smak! Her er Karsten og Petra, "Når to skal..."-bøkene og Mamma Mø veldig populære. Mamma Mø anbefales til dere som liker Gubben og katten, tror det er samme tegner, og de er veldig humoristiske! Vi har også lånt noen engasjerende bøker på biblioteket, husker ikke hva forfatteren het, men det var en svenske - de het "Løver under senga" og "Løve på taket", om ei lita jente som var mørkredd. Samt et par bøker av Nicky Daly, fra Sør-Afrika, fantastisk fine tegninger, den ene het "Kwela Jamela". En veldig fin bok for to-tre-åringer er "Lotte begynner i barnehagen" av Schneider og Wenzel-Bürger (oppr. tysk) - søte tegninger og morsom for barna uten å være kjedelig for mor/far! En utrolig fin bok for de minste er også "Viggos kavring" - av en eller annen jeg ikke husker - kjempesjarmerende bok der handlingen foregår i miljøet rundt trappa der Viggo bor! Forleden leste vi også vår første bok i flere kapitler - et kapittel hver kveld - det var en illustrert kortversjon av Peter Pan, ble litt overrasket over hvor blodig den var, men fireåringen tok det på strak arm!! Det var dagens lesetips....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå