Smock Skrevet 2. februar 2009 #1 Skrevet 2. februar 2009 Hvor lang tid tok det fra riene startet/vannet gikk til babyen var ute? Når kom dere på føden og hvor lang tid tok det ev. derfra? Er førstegangs og nysgjerrig på andres erfaringer ift lengden på deres tidligere fødsel/fødsler...
mammaen til 2+1 Skrevet 2. februar 2009 #2 Skrevet 2. februar 2009 Hei, Vannet mitt gikk kl 18 på søndags kveld... Fikk ikke rier.. Ble satt i gang tirsdagen kl 10. Fødselen tok 2 timer og 10 min fra første ri. Anbefales ikke =)
Smart, sjarmerende og spesiell Skrevet 2. februar 2009 #3 Skrevet 2. februar 2009 Fra fødselen var etablert (i følge definisjonen at det skal være under 5 min (førstegangsfødende)/10min (flergangsfødende) mellom riene og at disse skal vare i minst 45 sek. tok det: 23 timer med førstemann. 3,5 timer med andremann (men hadde rier hyppigere enn hvert 20 minutt i ca 12 timer før dette da). Normal fødselsvarighet efter denne definisjonen er i Norge satt til 20 timer for 1. gangs og 15 timer for flergangsfødende. Det viktigste for meg har vært: Å spise godt i dagene før (som om du skal løpe maraton -for det skal du -en fødsel krever omtrent like mange kalorier!), samt underveis så lenge du klarer (når jeg kjente de første riene 2. gang vekket jeg mannen halv 4 om morgenen og ba om 4 speilegg -klok av skade)
Smart, sjarmerende og spesiell Skrevet 2. februar 2009 #4 Skrevet 2. februar 2009 Fortsettelse: Å sove så lenge som mulig dersom fødselen starter på kveld/natt -prøv å ignorere riene så lenge du kan; de blir tidsnok værre. Å gå/bevege meg så lenge som mulig; da kan tyngdekraften hjelpe deg til mer effektive rier.
*toppris* Skrevet 2. februar 2009 #5 Skrevet 2. februar 2009 2,5h tok det her... hadde sterke kynnere i halve sv.skapet, og fødsel ble stoppet... så når tiden kom visste vel kroppen hva den skulle, hehe...
Fire småtroll Skrevet 2. februar 2009 #6 Skrevet 2. februar 2009 Første tok ganske lang tid.. Våknet i ett-to tiden om natta av det jeg trodde var kynnere. Sov dårlig resten av natta, disse maseriene holdt meg våken. Var oppe på do i seks-tiden på morgenen og da lakk jeg, piplet og piplet liksom, ville aldri slutte å komme litt væske. Gikk likevel å la meg en stund til, tok da tiden på disse "kynnerene" mine og de var helt regelmessige hvert 8-10 min, skjønte vel først da at noe virkelig var på gang. Klokka halv ni på morgene sto jeg opp for å gå på do igjen og med et knepp gikk vannet for fullt, en hel elv fra sengekanten og inn på badet. Ringte føden, men siden riene ikke var hyppigere og ikke spesielt vonde kunne jeg bare ta det med ro, spise frokost og ta en dusj før jeg kom. Var inne på sykehuset i ti-tiden på morgenen, fikk konstatert at fødsel var igang, men ville nok ta tid så vi dro hjem igjen (bor bare 10 min unna). Klokka ett var vi tilbake med vonde rier hvert 3.min. Hadde da 4 cm åpning og ble værende. Klokka fem hadde jeg 7 cm åpning. Klokka åtte hadde jeg frendeles 7 cm åpning. Klokka elleve hadde jeg også 7 cm åpning og var sliten, hadde hatt rier hvert 3.min hele dagen. Fikk riestimulerende drypp og kom opp på 9 cm åpning, gikk enda 2-3 timer før det ble full åpning og tid for å trykke. Halv fire på natta ble gutten født. Så fødselen tok vel ca et døgn. Nummer to tok 16 timer, også der måtte jeg ha hjelp av drypp for å komme opp på full åpning. Nummer tre tok 9 timer, der hadde jeg drypp allerede fra 5 cm åpning.
Nemlig Skrevet 2. februar 2009 #7 Skrevet 2. februar 2009 Kjente mensmurringer på kvelden da jeg la meg. Disse ga seg ikke. Riene begynte svakt på natta med modningsblødninger. Ringte føden kl 7 på morgenen. Var på sykehuset kl 10, da hadde jeg 3-4 cm åpning. Babyen kom i firetiden på ettermiddagen. Førstegangsfødende.
Ladybug~N&E Skrevet 2. februar 2009 #8 Skrevet 2. februar 2009 blei satt i gang jeg da... vannet blei tatt kl. 10 (hadde 3cm allerede så slapp modningspiller) fikk drypp kl 11 riene begynte kl. 12 1548 var han ute. kjapt men ganske så hardt under åpningstiden. håper jeg får gå til det starter av seg selv neste gang;) om det blir noen!
Yaddaline ❤ ♀04/05 ♂02/09 Skrevet 2. februar 2009 #9 Skrevet 2. februar 2009 Min første fødsel startet rundt 23 på kvelden på en mandag, med rier. Reiste inn på sykehuset ca 4 timer senere, men fødte ikke før halv ni på kvelden på tirsdagen. Vannet gikk ca 8 timer før jeg fødte. Alt i alt 21 timer altså.
♥Tiny Skrevet 2. februar 2009 #10 Skrevet 2. februar 2009 vannet gikk onsdag morgen, ingen rier. modningsrier/murringer fra fredag kveld/natt, igangsettingstime lørdag klokken 9. Drypp ble satt 12.30 og jenta ute 15.12. Aktiv fødsel: 2 timer og 40 min. Heftig og vondt, men i super form etterpå!
Hengebuksvinet&de4grisungene Skrevet 2. februar 2009 #11 Skrevet 2. februar 2009 Nr.1: 27 timer Nr.2: 12 timer (vannavgang m. misfarget vann uten rier, ble satt igang) Nr.3: 14 timer (kom inn kl. 20, fødte kl. 10 neste morgen)
Herkules Skrevet 2. februar 2009 #12 Skrevet 2. februar 2009 Jeg har definitivt raske fødsler : Nr 1: vannet gikk 4 uker før termin. ble lagt inn på føden. 41 timer etter vannavgang kom riene heftige og effektive omtrent fra første rie. 2 timer senere hadde jeg 3cm (pr definisjon da fødselen startet) etter ytterligere 2 timer full åpning Fødselen tok 6 timer fra første rie (47 t fra vannet gikk) 4- 5 timer med åpningsfase og 1,5 t med pressing (det var det eneste som tok tid med denne fødselen) Nr2 : to uker etter termin : noe av vannet gikk 16.45, riene kom umiddelbart, brutalt harde og uten pause. 17.39 var jenta ute . Denne tok altså 54 min fra første tegn, og jeg tror jeg holdt igjen i 20 min for å rekke fødestua. (bor 5 min unna sykehuset men måtte ha ambulanse)
Plutselig_gravid Skrevet 2. februar 2009 #13 Skrevet 2. februar 2009 Tok ca. 17 timer fra 2-3 min mellom riene til han var ute. Dro på sykehuset i 8 tiden på morgenen. Kort vei til sykehuset så ville vente lengst mulig hjemme. Kl 8.00 hadde jeg da 5 cm åpning. Var nå 1 min mellom riene og de trodde fødsel var rett rundt hjørnet. Sa det kom til å gå kjapt. Så feil kan de ta. Kl. 1000 hadde jeg 7 cm og fra da av var det ikke pauser lenger. De tok fostervannet. Kl. 1500 hadde jeg endelig 10 cm og kunne endelig presse. To timer etter fikk vi møte prinsen. Så utdrivningsfasen tok hele to timer. Satt fast flere ganger, rivnet alle veier.... måtte klippes og hjelpes ut.. Skjev ansiktsfødsel...... Så jeg tenker som så at det ikke kan bli verre enn dette og at min fødsel nr 2 som finner sted i mars ikke kan bli annet enn en drømmefødsel. :)
Venter nr. 3 i mars Skrevet 2. februar 2009 #14 Skrevet 2. februar 2009 Nr. 1: Vannavgang fredag, riene startet søndag kl. 20.00 og vidunderet kom ut kl. 11.28 mandag. Nr 2: Vannavgang tirsdag kveld, riene startet onsdag kl. 23.30 og snuppa var ute kl. 03.40 natt til torsdag.
skju Skrevet 2. februar 2009 #15 Skrevet 2. februar 2009 første ri kl 18 dro på sykehuset kl 23 de tok vannet kl 13 og snuppa kom 43min senere. håper neste blir ganske så lik.
skju Skrevet 2. februar 2009 #16 Skrevet 2. februar 2009 det ble litt feil de tokk vannet kl 01.00 og 43min senere kom snuppa
Knotten & lille persille Skrevet 2. februar 2009 #17 Skrevet 2. februar 2009 8,5 timer med førstemann. Riene startet kl 18, dro på sykehuset kl 22. 4 cm åpning, knotten kom kl 02.30. Kjapp og ukomplisert fødsel. Håper det går like greit denne gangen:)
DieselDoris & Synne 06.06.07 Skrevet 2. februar 2009 #18 Skrevet 2. februar 2009 Vannet gikk 01.00 natt til onsdag. Dro til sykehuset kl 06.00. Hadde ri-aktivitet da og ble lagt inn. Hadde bare 3 cm åpning i mange timer, og fikk ri på ri uten stopp imellom, og uten at det skjedde noe som helst. En barmhjertig jordmor sa at "nå skal hun ha epidural" (jeg husker ingenting pga smertene, bare hørte at det ble sagt) Epiduralen virket kun på en side, men hei, en halv epidural er bedre enn ingen epidural! Selve pressriene var greie, men åpningsriene var vonde... Fødte kl 21.24 onsdag, så grovt regnet tok fødselen ca.15 timer.
mammapusen Skrevet 2. februar 2009 #19 Skrevet 2. februar 2009 Våknet 05.30 av at jeg måtte på do. Skjønte fort at noe var på gang. Kl.12.00 var jenta født:-) (vannet tok de på sykehuset) Altså 6 1/2 time fra start til slutt. Ikke dårlig for å være første gang;-) Spent på hvor fort det går med nr.2 som kommer i mars!!
Jippppi Skrevet 2. februar 2009 #20 Skrevet 2. februar 2009 Min første: Hadde to runder (onsdag 5 timer + fredag 7 timer) med masrier - dvs bare ubehag uten at noe skjer. Var ikke forbredt på at når første tegn kom så var det ikke dermed sagt at du var i fødsel..... Fødselen: Våknet 0215 av rier, måtte kjenne om det var som masriene tidligere, stod opp 0230. Drog rett til sykehuset - ingen åpning, men kraftige rier. 4 timer etter at jeg våknet/stod opp var jenta vår ute. Ikke sett noe til slimpropp og vannet ble tatt v full åpning. Er nå en dag over termin og er spent på forløpet denne gangen.....
Shalom! Skrevet 3. februar 2009 #21 Skrevet 3. februar 2009 Hei, vannet mitt gjekk kl16.00 om mandagen og sønnen min ble født kl 13.26 på tirsdag. Jeg var oppe på sjekk da vannet hadde gått fordi jeg var litt usikker på fargen, men alt var ok og jeg ble sendt hjem. Ca kl 03.15 var jeg tilbake igjen. Fødselen hadde nok gått litt kjappere om jeg ikke hadde tatt epidural. Jeg prøvde først uten, men etter en stund spurte jeg om å få og det var berre helt fantastisk! (hadde ingen smerter når jeg fikk den) Har termin med nr 2 nå 21/2 og vil ha epid. denne gangen også. Var veldig fin etter fødsel nr 1 og jeg reiste hjem dagen etter. Håper det går like fint med nr 2. : ) Lykke til!
MrsV Skrevet 3. februar 2009 #22 Skrevet 3. februar 2009 Var på overtidskontroll på fredagen (dag 12). Da jeg tok sparketest fikk jeg spørsmål av JM om jeg kjente noe form for sammentrekninger.. sparkeskjemaet viste det.. jeg kjente ingenting... Hun sjekket meg.. og jeg hadde 3 cm åpning! Hun stripset meg og sendte meg hjem. Hadde ikke vært hjemme i mer en rundt en halv time før riene begynte rundt kl 11.00, reiste på sykehuset kl 14.30. Ble sjekket igjen og hadde fremdeles 3 cm. Ble sjekket i 18 tiden.. da var det 4 cm.. Kl 21 var det 5 cm.. Husker jeg var litt forbanna da.. synes det gikk så treigt!! hadde ikke noe voldsomme smerter.. klarte meg fint uten bedøvelse.. men det var slitsomt.... Kl 23 hadde jeg 8 cm åpning og kl 00.20 ( Dag 13) begynte pressriene for fullt... alt skjedde av seg selv.. jeg presset ikke... hadde heller ikke noe mulighet til å holde igjen.. JM ville prøve å flytte på armen til småen som han hadde over hodet, men det var umulig. Så han kom ut som en liten supermann hehe Det hele var over 00.35. Så å få presset han ut tok kun 15 min. Mens riene varte jo i 13.5 timer. Er i ettertid veldig glad for at riene varte så lenge.. for da ble kroppen klar for å føde.. sydde kun to små sting.. det var trolig pga armen som kom ut ved siden av hodet..hvis ikke så hadde jeg nok ikke revnet. Reiste hjem etter 2 dager. Var ganske svimmel etter fødselen.. men gikk over etter en dag.
MrsV Skrevet 3. februar 2009 #23 Skrevet 3. februar 2009 Glemte en ting.. vannet gikk aldri på meg.. så det tok de i 21 tiden, etter 10 t m rier
shari_z Skrevet 3. februar 2009 #24 Skrevet 3. februar 2009 Har blitt satt i gang alle 3 ganger. Nr 1: uke 30+4 satt i gang kl 21 med modningspiller, baby kom kl 0745 uke 31+0, altså 2,5 døgn! Nr 2: uke 36+1 satt i gang ved å ta vannet kl 20.20, baby kom etter 2,5 timer etterpå. Veldig grei og lett fødsel. Nr 3: uke 40+6 satt i gang kl 10 med modningspiller, baby kom kl 21.57 uke 41+0. Fødselen her ble regnet som 4t og 45 min fra de tok vannet ved 3 cm åpning. Definitivt den mest vonde fødsel av mine 3.
petiteM's Skrevet 3. februar 2009 #25 Skrevet 3. februar 2009 Ankom sykehuset ca. kl. 03.30. Hadde da mellom 1-2 min mellom riene. Var hjemme ett par timer i forkant med vonde og relativt hyppige rier. Hadde hatt regelmessige "kynner" siden ettermiddagen, men skjønte rett og slett ikke at jeg var igang siden disse ikke gjorde noe vondt. Ble verre litt utover kvelden, 23-24 tida. De tok vannet på sykehuset, og 10 minutter etter var vesla født:-) Altså ca. 3,5 timer fra vi kom til sykehuset til hun var ute. Førstegangsfødende. Satser på en enda lettere fødsel denne gangen (om mulig)!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå