Lektor Doppler med tillegg Skrevet 2. februar 2009 #1 Skrevet 2. februar 2009 Bak brød selv. En familie som spiser 3 kjøpebrød i uka vil spare over 6000 i året. Dessuten får man langt sunnere brød, med mindre fett og salt. Oppskrift som passer i langpanne: 1 1/2 liter veske (vann, melk, det du måtte ha av gammel rømme etc) 2 kg mel + mel til deigen er løs men ikke klisser helt. 100-200 gram havregryn 1 pg tørrgjær 5-7 ss olje 1 ts salt Sirup om du liker Bland det tørre, selv bruker jeg en kg solsikkebrød + resten siktet hvetemel. Halvparten bør være hvetemel for at deigen skal helve skikkelig. Så slenger jeg i linfør og solsikkerkjerner. Ha i vann og olje. Rør til deigen henger sammen, ha deretter i mel til deigen er løs men fortsatt ganske klissete. Forheves 30 min Deles i 3 og legges i langpanne. Prikk toppen med gaffel eller lag mønster med kniv. Klapp på toppen med melet hånd. Etterheves i 60 min Stekes 15 min på 225 grader Så resten på 175 grader. Brødet er ferdig når det har en kjernetempratur på 95 grader. Altså bruk steketermometer. Sett i termometeret etter 15 minutter i det midterste brødet. Evt stekes i ca 45 minutter.
Gjest mphs Skrevet 2. februar 2009 #2 Skrevet 2. februar 2009 Det er bedre og billigere med hjemmebakt. Som regel bruker vi 2 pk.solsikkebrød og 2 pk. fersk gjær til 3 brød. Forhever ikke, har de rett i formene og etterhvever ca. 45 min til 1 time og steker de i 45 min på 200 grader.
Lektor Doppler med tillegg Skrevet 2. februar 2009 Forfatter #3 Skrevet 2. februar 2009 Mine barn synes solsikkebrødene alene er for grove, så vi "vanner" dem litt ut. Men det blir saftige og gode brød. Og lettvint.
Koseklompen Skrevet 2. februar 2009 #4 Skrevet 2. februar 2009 Tusen takk for tipset:) Tror det blir baking i kveld
Kåre Moradi Skrevet 2. februar 2009 #5 Skrevet 2. februar 2009 Et tips til: Gå over klærne med en klut før du slenger de på vask. Spesielt barnas klær får overfladiske flekker - vask de bort manuelt - kjapt og greit! Skittentøyskurven har minket = mindre jobb, sparer tid, sparer penger, sparer miljø, klærne varer lenger.
musketingen Skrevet 2. februar 2009 #6 Skrevet 2. februar 2009 Nå har jeg satt deigen:) Håper det blir bra, har kun bakt brød ei gang før... *inspirert*
Kristin* Skrevet 2. februar 2009 #7 Skrevet 2. februar 2009 MÅ bare spørre: hvis du sparer kr. 6000 i året på dette, hvilke brød er det du kjøper til vanlig da?? Det vil si at et brød koster ca. 40 kroner da, og da har du ikke betalt kostandene for mel og frø ennå. Godt med hjemme baka brød, men 6000 i året sparer ikke jeg på det iallefall :-)
Gjest mphs Skrevet 2. februar 2009 #8 Skrevet 2. februar 2009 Vi liker grovt brød og bruker ca. 5 brød i uken til en familie på 4. Slik vi lager de kommer hvert brød på ca. 12-13 kr stk.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå