<3mamma3> Skrevet 2. februar 2009 #1 Skrevet 2. februar 2009 Nå tenker jeg på alle disse lebestiftene og lipsylene med all verdens farger, øyenskygger, neglelakker og kremer etc.. synes det er så mye drit der ute.. innholder jo bly, parfyme og all verdens e-stoff.. og dette smører de på seg og får i seg.. blir gitt i gaver til bursdag, "alle" i klassen har kitty parfyme og sminke så da må jo mi ha og...lillesøster på 2 følger etter og får låne, men det er jo ikke dugg bedre for hun spiser det jo opp... Nå har jeg barn med eksem og allergier, mulig at jeg tenker mer over dette enn de fleste, men denne sminken for barn som er overalt skulle vært naturlig, ihvertfall skulle H&M, Kappahl og div butikker hatt naturlig sminke for barn som såg like spennende ut som den fæle greia en får kjøpt i dag... flere som reagerer på dette?
Libido- Skrevet 2. februar 2009 #2 Skrevet 2. februar 2009 Da ville jeg lært de å bruke gode produkter uten kjemikalier. De er dyrere, men (etter min mening) verdt det. Kanskje kan de lære at man ikke trenger 100 produkter også. At det holder med få, gode. Dermatologica er helt naturlig og fører alt innen kremer, rens, vask, shampo og deo. ID bare mineraler er sminke som er så ren at den kan spises =) Nå har ikke jeg jente men jeg prøver å tenke slik selv. Har ikke brydd meg så mye om sminken men på såpe og krem produkter tenker jeg sånn. Deo og parfyme bruker jeg kun til fest. Av de årsaker du nevner.
Helene <3 Sarah&Anniken Skrevet 2. februar 2009 #3 Skrevet 2. februar 2009 Sminke hører ikke til i en lekekasse! Det er tacky og det er fullstendig unødvendig å la småunger (under 14 etter min mening) bruke sminke i det hele tatt.. En og annen gnag med mammas gamle sminke, ok, men ikke slik som det er i dag hvor 6åringer går med øyeskygge og leppestift.. Det er faktisk til å spy av, og det oppfordrer til barnerov!
-Lane- Skrevet 2. februar 2009 #4 Skrevet 2. februar 2009 Oppfordrer til barnerov? Hva i f*** mener du med det?
Helene <3 Sarah&Anniken Skrevet 2. februar 2009 #5 Skrevet 2. februar 2009 Var det så vanskelig å skjønne det da _Lane-, eller synes du det er greit at barn går sminket og kledd som prostituerte? Har aldri glemt dokumentarer og avsløringer om hvor ofte f.eks "Little miss USA" deltagere ble misbrukt - tror det kom i sammenheng med at den 6år gamle skjønnhetsprinsessen ble bortført fra sitt eget hjem (for en god del år siden - hun er såvidt jeg vet aldri funnet) Når små jenter fritt får sminke seg og kle seg som om de er langt eldre kommer de til å bli "behandlet" som det. Jeg ser på det som et STORT faremoment at 10åringer i dag er sminket og oppdollet med f.eks christina aguilera og britney som idoler. 8-10åringer da jeg var lita var mere opptatt av å hoppe strikk og leke seg generelt - barn er ikke barn lenger. Da får "innholdet" i sminken være det samme - det ser like "lekkert" ut med vannmaling
Gjest nyttårsløftet Skrevet 2. februar 2009 #6 Skrevet 2. februar 2009 Er det vanlig at 8-10åringer får gå ut med sminke på?? Sminke kan brukes til lek og utkledning, men skal vaskes av når leken er ferdig. Og jeg er heller ikke noen fan av alle disse lipglossene småjentene får. De er såpass usynlige at de er "lovlig" å bruke, syns jeg, men når jeg får klint inn munnen min med glittergloss så er det alt annet enn behagelig, så jeg oppfordrer ikke akkurat til bruk... Barn er barn, og finest sånn!!
<3mamma3> Skrevet 2. februar 2009 Forfatter #7 Skrevet 2. februar 2009 Nå var ikke tanken bak at de skulle sminke seg og gå ut med det..men det er jo ikke til å komme utennom at jenter synes det er veldig fasinerende å ha litt egen sminke (les lipgloss etc). snakker overhode IKKE om at jentene får sminke seg med øyenskygge, maskara etc for å gå med det ute! Det som irriterer meg er at enhver butikk har flust med neglelakk, ligloss etc til barn med alt mulig farlig i, mens til voksne skal nå ting vi påfører oss være mest mulig naturlig!! Og det at småjenter ikke skal bruke "sminke" er jeg i hovedsak enig i, men i realiteten så gjør de det, er nok mest de fine beholderne med glitter som frister tenker jeg..
partyoffive Skrevet 2. februar 2009 #8 Skrevet 2. februar 2009 Jeg har 2 jenter på 5 1/2 og 4 år. De fikk en diger sminkebox til jul og har mye morro med den. De sminker seg som klovner og kler seg ut og vrikker rundt på hoye heler. Ser ikke noe gal i det. Sminken passet jeg faktisk på at ikke hadde kjmikaler, e-stoffer, parfyme osv. For det var faktisk jeg også bekymret for. Den var litt dyr, men de har hatt så mye valuta for den at det var det verdt. jeg lekte også med sminke når jeg var samme alder. Mors gamle...jeg kunne bare dromme om og ha min egen store rosa box, men slik er det jo. Ting forandrer seg. MEN - jeg ville aldri i verden la noen av snuppene mine gå ut doren med denne sminken på, med mindre de skulle på karneval eller det var Halloween!!! Det blir helt feil for meg. Når de begynner på ungdomskolen får vi se. Kommer hvertfall til og lære de og sminke seg ordentlig. Slik at de vet og bruke lite og få det til og se fint ut. Jeg var en av de som måtte 'finne ut av det selv' og jeg hadde ikke peiling på hva jeg gjorde. Jeg ser på mine 7, og 8 kl. bilder og...Herregud! jeg ser ut som en klovn! Men du over her som snakker om 'Barnerov' og prostituerte...Hallo!! Den var vel litt droy. Vi snakker om barn her. De er uskyldige uansett hvordan de ser ut og de går kledd. Nei du, der ligger problemet hos de voksne som evt har perverse tanker om hva de ser og i v0rste fall utnytter barna. Ta deg sammen! Er enig med Lane. Hva mener du med det?
<3mamma3> Skrevet 2. februar 2009 Forfatter #9 Skrevet 2. februar 2009 jenter skal få være jenter! og det å få sminke og kle seg ut er en del av oppveksten til jenter, de synes det er spennende! En lipgloss eller neglelakk i ny og ne skader ingen! Men dette er ikke så mye en debatt om hvorvidt de skal få sminke seg, mer en irritasjon over at du for eksempel går på HM eller en annen butikk og der er masse morsomme ting til barna på sminkefronten...men alt er parfymert, masse kunstige farger, og ikke minst farlige stoffer som et barn ikke burde få i seg... hvorfor finnes ikke slikt i mer naturlige former??
partyoffive Skrevet 2. februar 2009 #10 Skrevet 2. februar 2009 JEG tro at svaret på det er at: da blir det dyrere og folk betaler gjerne ikke så mye for noe som på en måte er 'leker' og ikke 'sminke'. Det blir ikke brukt 'ordentlig', det blir kanskje odelagt lett, eller borte ol. Man tenker jo slikt med mange av barnas ting (ikke utstyr selvsagt), at man ikke vil 'koste' på det for mye. Dermed så ser man alle disse billig variantene fulle av kjemikaler og parfyme osv. Liker heller ikke det. Men det FINNES nok i mer naturlige former. Men du må sikker lete litt mer og betale litt mer for det!
Helene <3 Sarah&Anniken Skrevet 2. februar 2009 #11 Skrevet 2. februar 2009 "Vi snakker om barn her. De er uskyldige uansett hvordan de ser ut og de går kledd. Nei du, der ligger problemet hos de voksne som evt har perverse tanker om hva de ser og i v0rste fall utnytter barna." Ja AKKURAT det jeg mener. Og jeg ser nok jenter i 8-10 års alderen som går ut sminket og oppdollet, og da blir jeg skremt med tanken på at det faktisk finnes en DEL folk der ute med slike grusomme tilbøyeligheter. Det er en usunn trend (og nei da regner jeg ikke med klovnesminke eller utkledning i hjemmet - herregud da) Jeg har da ikke på noen måte sagt at det er BARNAS ansvar, men jeg synes det er en skikkelig skummel trend, og trenger på ingen måte å "ta meg sammen" eller bannes til for å uttale det. Virker som om folk med vilje misforstår, og jeg skjønner ikke hva som er så provoserende med å si at et for tidlig fokus på kropp og utseende kan bidra til å lage stygge tall i overgrepsstatistikken. (Og JA, det virker som om det er ganske vanlig å la unger gå ut med sminke type knall øyeskygge, røde lepper, korte skjørt og støvletter + på ei tskjorte med påskriften "eye candy" så er jo det hele komplett) Da gjentar jeg : Innholdet i sminken kan få være hva den vil når jeg ser på dette som en større bekymring.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå