Gå til innhold

når og hvordan introduserte du noe annet enn morsmelk for babyen din?


Mamma mjaua

Anbefalte innlegg

har ikke introdusert noe annet enda, bortsett fra vann og tran. tenkte å gi han grøt 23. februar (da er han 6 mnd). er det sent eller tidlig syns dere? og hvordan gå frem hvis han nekter å spise grøt? gruer meg litt merker jeg, med tanke på melkespreng. er det noen som har noen tips til meg?:)

 

vet kl er mye, men lå å tenkte på det i natt og fikk ikke sove, gruer meg litt til det med grøt hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ang det med spreng så må du bare bite det i deg.Hvis det blir aaaalt for ille så får du pumpe en liten skvett.

Jeg gikk fra å fullamme til å måtte slutte helt på 2 dager.Herregud jeg hadde så spreng.....men melken var helt borte på litt over 1 uke.

Så å trappe ned burde gå greit!

 

Her begynte vi med litt mat når frøkna var litt over 4 mnd.I og med at hun begynte å ville ha mat 2 ganger om natten ville vi prøve å se om noe tyngre hjalp henne å sove lenger.Ble ikke til det men...

Hun er veldig glad i maten da.

 

Er vel 4-6 mnd som er vanlig tid for grøt tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi begynte med maisgrøt en ukes tid før gutten min var 5 måneder. Fikk bare en liten smak til og begynne med og økte sakte, men sikkert til full posjon. Grøten gikk ned på høykant fra første dag, og han har ikke hatt mageproblemer i det hele tatt.

 

Personlig ville jeg ha begynt før 6 måneders alder med smaksprøver i alle fall. Dette fordi de etterhvert krever mer mat enn bare mm. Det er veldig kjedelig om babyen ikke klarer å spise grøt idet behovet for mer mat melder seg. Veldig mange barn spytter ut igjen den første grøten. Ikke nødvendigvis fordi de ikke liker det, men fordi de ikke skjønner hvordan spisingen fungerer. Jeg har også hørt at det er større sannsynlighet for at babyen ikke vil ha grøt jo eldre den blir.

 

Lykke til med introduseringen av grøt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Jeg kan ikke gi deg noen tips her, fordi jeg er i samme situasjon som deg. Men hiver meg på denne tråden for å se om det dukker opp noen tips. Jeg fullammer. Har prøvd å gi flaske, men det går ikke så bra. Jeg fikk beskjed av helsesøster å begynne med maisgrøt eller risgrøt når babyen er 6 mnd. Jeg koser meg med ammingen, så det blir litt trist å slutte med det, kjenner jeg.. Menmen, man kan jo ikke leve av morsmelk hele livet.. Må jo få mer mat etterhvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei..

Vi introduserte maisgrøt til vår lille jente når hun var 5 mnd. Hadde egentlig tenkt å vente til hun var 6 mnd, men på grunn av liten vektøkning og noe uro ved mating fant vi ut at hun sikkert trengte litt mer enn det jeg kunne gi. Vi startet en helg midt på dagen, og begynte med den maigrøten som du blander med mme/mm. Vi begynte sakte men sikkert med en t skje grøt og økte til 2 etter en uke. Så hun fikk strengt tatt bare smakebiter. Hun elsket det og fikk ingen problem med magen. Så da vare det bare å øke på. Nå er hun 6 mnd om en uke og spiser 2 porsjoner per dag. En etter morgenamminingen og en etter kveldsammingen kl 18.30. Med porsjon så mener jeg 4 tskjer grøt og ca 80 ml melk.

 

Personlig er jeg veldig fornøyd med å ha begynt med grøt. Hun virker mye mer energisk og er veldig interessert i maten.

Jeg har ikke veid henne siden 5 mnd kontrollen, men jeg er overbevist om at vi har lykkes med å få på henne litt mer. Hun var 67 cm og 6.700 på 5 mnd.

 

Håper mine erfaringer er til noe hjelp. Jeg er ganske grønn på dette området, men bekymrer meg faktisk mye mindre etter vi begynte med fast føde. Da vet jeg liksom at hun får i seg nok mat. Jeg ammer fortsatt før hvert måltid. I tillegg ammer jeg henne 1 gang i løpet av natten.. Ca kl 3-/4. det vil da si at hun sover fra 19 eller 19.30 og ammes ca 3/4, så sover hun til 7 eller 8 avhengig av når hun la seg.

 

Neste helg har vi bestemt oss for å gi henne litt middagsmat midt på dagen.. Det gleder jeg meg masse til:-)

 

Lykke lykke til med alt sammen. Håper det går bra.

Det er ingen grunn å vente nå når de har blitt så store, mener jeg iallefall:-),

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ift grøt, anbefales Nestle, se http://www.tv2underholdning.no/hjelperdeg/article2546324.ece samme testen de hadde i feb. nummeret i F&B.

Vi begynte med en skje grøt. Første gangen var det ikke populært. Men andre forsøk gikk velig bra. Vi lagde den tyntflytende og gradvis tykkere. Etter noen ganger gapte hun høyt da hun så skålen og var kjempeivrig, kunne ikke få grøten fort nok. Kjempemorro, ingenting å grue seg over, er bare gøy !! (og litt mye søl). Jeg ga henne melk etter grøten (fikk lite i begynnelsen), så har ikke merket noe til melkespreng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...