Gå til innhold

Hvorfor er ost usunt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå er liksom alt det "sunne" jeg vokste opp med usunt! Hva er det som er galt med osten da? Og da snakker jeg om vanlig gulost/hvitost ala norvegia og lignende.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er vel ikke noe spesielt galt med ost. Alt til sin tid og i begrenset mengde, liksom; ost er veldig fett, og bør dermed ikke være en hovedbestanddel i voksnes kosthold, men det er ikke dermed "usunt" (et utrolig unyansert begrep forøvrig).

Skrevet

Usunt i den forstand er det vel forsåvid ikke, men det er ganske mye fett i da...

Skrevet

Ost er fett, og det er animalsk fett. Det er vel grunnen til at en kan si det ikke er det sunneste, og magreste valget en tar ang pålegg.

Men det er jo godt, da:) Og sunnere enn mye annet en putter i seg.

Skrevet

Du pila!! Ser at du veldig ofte "påpeker" at andre brukere bruker "utrolig unyanserte begreper". Hvorfor henger du deg støtt opp i dette? Er rett og slett nysgjerrig.

Skrevet

Hi her..

Ja, det er noe med at mange bruker ordet usunt feil kanskje...

Her spiser vi mye ost som pålegg, og det har jeg alltid ansett som sunt. Og jentungen spiser bare ost eller leverpostei på brødet og jeg har bare vært glad til. Tenkte at det er jo sunt og godt og er mye bedre enn sjokoladepålegg og mye annet.

Jeg anser meg som sunn som spiser grovt brød eller knekkebrød med norvegia og paprika eller agurk. Litt fett har vel ikke skadet noen så lenge det er i normale mengder og man er slank og frisk som en fisk?

Skrevet

Jeg synes generelt det kan være skadelig for en debatt å være for unyansert. Verden er sjelden sort-hvit, og debatter som "er mannen min en drittsekk eller er det jeg som er det" eller "er man ond og jævlig eller helt ålreit når man setter ungen forovervendt" etc. er sjelden spesielt konstruktive.

Besvarte det spørsmålet så noenlunde? Om du har konkrete eksempler du tenker på må du selvsagt bare spesifisere.

I tilfellet sunt vs. usunt mener jeg at det ofte er udugelige begreper. Man kan f.eks greit si at grovbrød er sunt til frokost, men at det er usunt å spise grovbrød fire ganger daglig. Er grovbrød da sunt eller usunt?

Skrevet

Takk for svar!

En debatt er jo ofte bestående av minimun to parter som gjerne har enten et svart eller hvitt syn på en bestemt ting. Det er jo ikke så rart at det derfor ikke blir så nyansert som du påpeker. Og det er helt greit synes jeg. Her inne er det fritt frem for å synse og mene hva det skulle være, men vi andre trenger ikke alltid være enige eller nyanserte. Da hadde det blitt fryktelig kjedelig:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...