Gjest Skrevet 1. februar 2009 #1 Skrevet 1. februar 2009 Jeg synes midt på treet. Vi steker alltid kjøttdeigen i tørr panne og heller av fett (og vann) 2-3 ganger underveis. Kjøttdeig er ikke sundt, men når nesten alt fettet helles av så anser jeg det ikke for å være direkte usundt heller. Så har vi ost til og nacho-chips og lefser. Dette er vel ikke akkurat sundt. På den annen side spiser vi masse salat, tomat, agurk, paprika osv til og dette er kjempesundt. Konklusjon: Midt på treet ;-) Hva mener dere?
Gjest -<<- Skrevet 1. februar 2009 #2 Skrevet 1. februar 2009 Usunt. Sånne ferdigproduserte nachos/tacoskjell/tortillas inneholder mye guff, transfett og mange kalorier. Ost, rømme og kjøttdeig er ikke akkurat sunnheten selv heller. Fullt mulig å gjøre det sunnere, selvsagt.
Gjest Skrevet 1. februar 2009 #3 Skrevet 1. februar 2009 Er nok ikke så veldig sundt nei..... men vi har f.eks enten kyllingkjøttdeig eller kyllingstrimler i stedet for vanlig kjøttdeig. Føler det blir hakket bedre da:)
Gjest Skrevet 1. februar 2009 #4 Skrevet 1. februar 2009 Takler ikke kyllingkjøttdeig jeg, brekker meg av smaken/konsistensen. Kylling er godt, men ikke med tacopulver, da bruker vi heller Fajita pulver, det er også knallgodt :-)
nøffemamma Skrevet 1. februar 2009 #5 Skrevet 1. februar 2009 Vi har kjøttdeig av kylling el svin, mager kesam istedet for rømme, og lettere ost. Da koooooooser jeg meg med god samvittighet... Og det smaker akkurat like godt:o)
Veldig_lykkelig_mamma Skrevet 1. februar 2009 #6 Skrevet 1. februar 2009 Taco blir vel så sundt som du gjør det til selv. ta litt mer salat og litt mindre rømme.
Vinden blåser Skrevet 1. februar 2009 #7 Skrevet 1. februar 2009 beregner det som sunt jeg Mye salat, en lefse og litt kjøttdeig...da e bærre lækkert har verken chips eller rømme på da... men... det er mye som er værre ihvertfall og det er jo så syyykt godt!! hmm..fikk lyst på det nooo....
erteposen + 4 Skrevet 1. februar 2009 #8 Skrevet 1. februar 2009 Noen lager en eksremt usunn variant med tortillachips/skjell (potetegull), store mengder kjøttdeig, ost og rømme. Da blir jo fettinnholdet høyt og det blir jo usunt:) Vi fikk servert en sunn versjon hos naboen sist helg: kyllingstrimler krydret med spisskummin, paprika, salt, pepper (slipper sukkeret osv), hjemmelaga salsa og guacomole, fullkornstortilla, rømmekolle, bønner og masse grønnsaker/salat. De kan ikke bruke ferdig produkter i det hele tatt, og jeg tror det var den beste tacoen vi har smakt på lenge.
Gjest Skrevet 1. februar 2009 #9 Skrevet 1. februar 2009 Jeg bruker ikke rømme i det hele tatt. Bare tacopulver på kjøttdeigen, saus, ost og ulike grønnsaker. Ja, og så lefser osv da så klart.
Gjest Skrevet 1. februar 2009 #10 Skrevet 1. februar 2009 Ja, er enig i at det blir litt hva en gjør det til selv. Vi bruker jo aldri rømme f.eks og har mer grønt på enn kjøttdeig (som vi da altså heller av det meste av fettet på), men er nok litt raus med osten da, det må jeg innrømme ;-) Hjemmelaget hørtes spennende ut!
WF og ♀jentene♀ 06&08 Skrevet 1. februar 2009 #11 Skrevet 1. februar 2009 Det kommer jo helt an på hvem du spør. For meg er det for tiden sunt i den forstand at jeg kun bruker karbonadedeig, masse rømme og ost, myyyye salat og uten både skjell og tortillas. Lavkarbo-variant ;o) For Grete Roede må du nok kutte ned på rømmen og osten, og bruke MASSE salat.
Gjest Skrevet 1. februar 2009 #12 Skrevet 1. februar 2009 hvis du bytter ut kjøttdeigen med karbonade deig, og holder deg til en lefse anser jeg det som sunt.
OsloMor Skrevet 1. februar 2009 #13 Skrevet 1. februar 2009 BRUK KARBONadedeig, hjemmelaget guaccamole, fetredusert ost og kesam istedenfor rømme, i tillegg med mengder av grønt, så er det ikke usunt. Man spise pitabrød eller tortillas, dersom man ikke vil ha tacoskjellene.
Gjest Skrevet 1. februar 2009 #14 Skrevet 1. februar 2009 Dersom eneste forskjellen på karbonadedeig og kjøttdeig er fettinnholdet så skjønner jeg ikke hvorfor jeg skal måtte bytte når jeg heller av mesteparten av fettet? Blir ikke det mye det samme da? Bruker ikke rømme og liker ikke guaccamole, men osten må være vanlig da synes jeg ;-) Jeg bryr meg ikke med at det ikke er det aller sunneste på jord altså, bare lurte på hva andre tenkte om dette. Har ikke dårlig samvittighet når vi har det i hvertfall :-)
OsloMor Skrevet 1. februar 2009 #15 Skrevet 1. februar 2009 Det er jo renere kjøtt, og jeg synes kjøttdeig hvor man har helt ut fettet smaker tørt og vondt, men hver sin smak. Spiser ikke ost til vanlig, men spiser jeg det så bruker jeg fettrdusert. Er vant med det hjemmefra og synes det er litt guffent å tenke på at det inneholder 1/3 fjøsfett. Dårlig samvittighet er iallefall ikke sunt for noe;)
Leirha Skrevet 1. februar 2009 #16 Skrevet 1. februar 2009 Leste nettopp på vg.no at taco var ganske så usunt, ikke bare pga kjøttdeigen, men lefsene og chipsen. De bruker visst veldig usunne oljer når de lager disse bla. Gadd ikke lese så nøye da taco ikke går ut av vårt kosthold uansett, så det jeg ikke vet har jeg ikke vondt av. De kaloriene jeg ikke vet om, er usynlige
mai mammaen til to Skrevet 1. februar 2009 #17 Skrevet 1. februar 2009 syns det er ganske sundt jeg... vi bruker karbonadedeig og steiker det i tørr panne. har masse masse grønnsaker til da.. og litt lefser eller taco skjell.. tror det er en av de sunneste "kosemiddagene".....
Mrs. Bouquet Skrevet 1. februar 2009 #18 Skrevet 1. februar 2009 Det kommer litt ann på, men generelt sett er det få middager jeg vet om så folk flest lager jeg anser som sunne. Lefsene/skjellene er ikke sunne, samt krydderblandingen. Tipper man får i seg store mengder transfett og sukker når man spiser de tingene. Rømme, ost og kjøttdeig ser jeg ikke på som usunt. Fett er i mine øyne ikke usunt, så lenge en ikke spiser transfett da.
Helene <3 Sarah&Anniken Skrevet 1. februar 2009 #19 Skrevet 1. februar 2009 wow.. Hvis man ikke kan unne seg en taco en gang i blandt, samme om skjellene er litt usunne, da er ikke livet verd å leve. Jeg hadde blitt gal om jeg skulle analysere all mat på denne måten, det kan umulig være spesielt sunt i seg selv. (fornuftig med mat = ja takk, overdrevent opptatt av det = skadelig)
Yaddaline ❤ ♀04/05 ♂02/09 Skrevet 1. februar 2009 #20 Skrevet 1. februar 2009 Jeg lagde taco på "hjemmedagen" og fikk beskjed av heimkunnskapslærern at middagen ikke var "godkjent" fordi den var for usunn. Så iflg henne er det usunt ) Men det er jo seff hva man gjør det til selv, og jeg vil si det samme som deg; midt på treet. I alle fall sånn vi lager den (nå).
Brava Skrevet 1. februar 2009 #21 Skrevet 1. februar 2009 Usunt. Men bruk karbonadedeig istedenfor kjøttdeig og naturell yoghurt fremfor rømme, så blir det litt bedre...
Gjest -<<- Skrevet 1. februar 2009 #22 Skrevet 1. februar 2009 Livet mitt er aldeles levelig selv om jeg lager tacos på en måte som gjør dem betydelig sunnere enn dette ferdig-rælet man får fra Santa Maria, ellers takk. =) Norske "tacos" har forøvrig fint lite til felles med faktisk tacos, som både er sunt og godt.
Vilja<3 Skrevet 1. februar 2009 #23 Skrevet 1. februar 2009 Eneste forskjellen på karbonadedeig og kjøttdeig er fettet? Kjøttdeig er jo bare masse rester godt blandet sammen og karbonadedeig er renere kjøtt og mye mindre fett (selv om du tømmer vekk det overflødige tror jeg:) Jeg klarer ikke kjøttdeig. Men jeg elsker taco og det er vel ikke det mest usunne man kan spise. ååå nå fikk jeg lyst på taco!
Gjest Skrevet 1. februar 2009 #24 Skrevet 1. februar 2009 Synes det er helt grei å spise selv om jeg forsöker å komme ned i vekt.Jeg spiser ikke skjellene, men de ökologiske lefsene. Bruker karbonadedeig som ikke stekes i fett, magrere gulost og masse salat. Dropper römmen, men må ha guacomole!
~sjiraff~ Skrevet 1. februar 2009 #25 Skrevet 1. februar 2009 Kan gjøres veldig usunt, og kan gjøres forholdsvis sunt. Kommer helt ann på hva man har på og til.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå