Anonym bruker Skrevet 1. februar 2009 #1 Skrevet 1. februar 2009 jeg bor i en tomannsbolig nå, men er tungvint med lang bakke+over 100 trappetrinn. + at jeg er ganske husredd av meg. Har fundert lenge over å flytte til en blokkleilighet. Noen med pluss og minus sider?
Gjest -<<- Skrevet 1. februar 2009 #2 Skrevet 1. februar 2009 Pluss; null ytre vedlikehold, vaktmester, billigere enn eneboliger/rekkehus, lave oppvarmingskostnader, sosialt for ungene, lettere å ha råd til sentral bolig. Minus; man må i større grad forholde seg til naboer og fellesreglement.
Gjest Skrevet 1. februar 2009 #3 Skrevet 1. februar 2009 Signerer pila her. I tillegg synes jeg det var velig trygt å bo i blokk når jeg bodde slik. På minussiden vil jeg føye til at det somregel blir ganske liten plass og lite uteområde (vi som snart blir en familie på 6 hadde nok ikke klart å trives helt i blokk pga størrelsen).
Gjest Sauen venter jente nummer 2 =) Skrevet 1. februar 2009 #4 Skrevet 1. februar 2009 Det største plusset er nok at vi ikke har noe ansvar for vedlikehold av bygg og uteareal. Minuset må være at det er lett å havne i konflikter med naboer - det finnes mange av dem som klager når man spiller bob dylan på lavt volum klokka 12 på dagen, og mange som fester hele natta og forsøpler fellesarealer med gammelt skrot. I tillegg er det jo ofte mangel på eget uteareal. Ønsker meg hage, men har bare en liten altan. Føler meg ikke akkurat komfortabel med å sole meg toppløs på fellesplenen :-P Generelt sett ganske fornøyd med blokken vi bor i nå, men enebolig er drømmen. Får se om noen år.
*toppris* Skrevet 1. februar 2009 #5 Skrevet 1. februar 2009 enig med pila over her... men jeg stortrives... bor her med min min sønn, gravid med nr 2 og pappan flytter inn til sommeren... har 3 roms, passelig str til oss:) men... har vurdert å gå til innkjøp av tøfler til de som bor over meg!!! for der er det klikk klakk dagen lang.... utrolig irriterende... tramper inne med sko på, høres ut som klogger eller noe slikt... HADDE DET VÆRT FREKT AV MEG????? hva ellers kan jeg evt gjøre? det er et ungt par som bor der... er vel rundt 30 eller noe slikt... de kan ikke så godt norsk,, så er ikke sikker på om de hadde forstått meg dersom jeg skulle forklart... så...?
smillas Skrevet 1. februar 2009 #6 Skrevet 1. februar 2009 Ja, men det kommer jo selvsagt an på blokka, det! Og innstillingen. Jeg elsker å bo i blokk, men har bodd i alle mulige varianter før: enebolig, kjedet enebolig og en haug med blokker. Grunnene til at jeg trives så godt i den blokka jeg bor i nå er at det er veldig fine naboer, mange med barn som stikker innom og som vi besøker innimellom. Det er liten gjennomstrømming av folk, man blir stort sett boende her. Trygt å vite at det er folk over alt. Vi bor høyt og har heis, det må man nesten ha hvis man skal bo med barn i blokk, syns jeg. Og så har vi støpte etasjeskiillere, det mangler ofte i gamle bygårder og da blir det veldig lytt. Jeg elsker også fellesfunksjonene, kjellere, vaskemaskin og tørkeskap og alt som jeg slipper å reparere. Jeg savner et godt gårdsrom, avlukket og med fine lekeapparater og sitteplasser. Det har de fleste andre gårder i mitt nabolag, men vi har parkerkingsplass. Fint for bilen, men ikke så bra for ungene, da... Det jeg er mest glad for å slippe med enebolig eller rekkehus er; klippe plen og hekk, BEISE huset, fytti helvete, sorry ordvalget, slipe terrassegulv, men det aller verste var å leve i det ultimate småborgerlige sovelandskapet med Rimi som eneste samlingspunkt i nærheten. Nå bor jeg midt i byen, hører rådhusklokka fra senga, føler meg som del av en sivilisasjon. LIten plass, ingen trapper er en utrolig fordel når man gjør rent; går raskt. Trekker heller ikke loft og garasjer fulle av alskens drit. De må nok bære meg ut herfra med beina først. Heia bygårdslivet!
Anonym bruker Skrevet 2. februar 2009 #7 Skrevet 2. februar 2009 Pluss: Følte meg trygg med folk på alle kanter. Slippe ytre vedlikehold. Minus: Mange naboer å forholde seg til. Om jeg ønsker å ha det stille, så er det ikke sikkert jeg får det. Alltid noen som har fest eller spiller musikk en formiddag jeg bare vil slappe av. Hørte alltid folk når de gikk i gangen. Ingen balkong. Lite fristende å sitte på utstilling på de felles utearealene. "Alltid" støy fra oppussing på dagtid. Når det er sagt, så avhenger alt av hvor lytt det er og om det er blokk i sentrum f eks med stort gjennomtrekk. Jeg eide leilighet nesten midt i en by i en gammel blokk, med en del utleieleiligheter. Sikkert helt annerledes og mer fredelig med tanke på støy fra fest ol. å bo et sted med mange barnefamilier. Det hele avhenger også av om du liker å f eks stelle i egen hage og gjøre annet vedlikehold. Vi bor nå i tomannsbolig i villastrøk. Å flytte hit var som å komme til himmelen. Stille og fredelig, bare en nabo vegg i vegg å forholde seg til. Diger terrasse og hage. Jeg hadde ALDRI flyttet tilbake i noen som helst blokk frivillig. Har vokst opp i stor enebolig og å komme tilbake til hus og et lignende strøk føles veldig bra. Vi måker og klipper gress med glede. Snakket om det her om dagen hvor takknemlige vi er for å faktisk ha en oppkjørsel å måke og en plen å klippe.
Anonym bruker Skrevet 2. februar 2009 #8 Skrevet 2. februar 2009 Jeg er anonym 11.43. Må korrigere meg selv her. Har å slippe ytre vedlikehold på plussiden, men må fjerne den. Da jeg bodde i blokk og var på hagesentre ol. steder, så var jeg faktisk misunnelig på de som kjøpte seg gressklippere og snømåkere. Mange ser imidlertid på det som et pluss.
Anonym bruker Skrevet 2. februar 2009 #9 Skrevet 2. februar 2009 jeg hater å bo i blokk punktum finale bråkete, kranglete naboer, styreleder som oppfører seg som gestapo, stygt uteareal, må polstre vinduer om du ikke vil at alle skal se rett inn (for JA de glaner), dyrt, veldig dyrt, ja. finner ingenting positivt ved å bo her. prøver å selge, men hittil ingen napp!
Anonym bruker Skrevet 2. februar 2009 #10 Skrevet 2. februar 2009 Bor i en bygård og er kjempe fornøyd.Veldig hyggelige naboer, aller stiller opp på dugndan. Selv om det er i byen så er det masse plener og trær over alt, lekeplass til barna og jeg slipper trappevask. Det eneste problemet er de under oss som lar barna løpe inne med sko, det hører man veldig godt.
Anonym bruker Skrevet 2. februar 2009 #11 Skrevet 2. februar 2009 Jeg ville ikke flyttet fra tomannsbolig til blokk. Jeg har bodd i begge deler og syns det er alt for mange naboer i blokk. Også er det alltid noen som bråker og irriterer.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå