Gå til innhold

Karakterer og penger for det... ( samme som på bam)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det vanlig å gi ungdom penger for gode karakterer? Må innrømme at jeg gjorde det nå til jenta i 8. klasse, men gjør andre det og hvor mye for hvilke karakterer?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Da jeg gikk på ungdomsskolen og fikk 6 i ni av elleve fag ved avgang i 10., spurte mange om jeg fikk penger for gode karakterer. Jeg synes det bare er latterlig, om barnet ikke bryr seg om skolen og lekser, vil det uansett straffes i fremtiden. Gode arbeidsvaner er viktig fra starten av, men jeg synes det er helt feil å gi belønning i form av penger.

I så fall hadde jeg vært ekstremt rik. Likevel får jeg sannsynligvis den utdanningen jeg alltid har drømt om, og det er mer enn nok belønning.

Skrevet

Her fikk jeg penger for gode karakterer ! :-) Eneste tingen som motiverte meg til å gjøre lekser og øve til prøver var penger...

Fikk 50Kr for en 4'er, 100Kr for en 5'er og 200Kr for en 6'er :)

Skrevet

Vi oppdrar barna til selv å se verdien av å jobbe bra med skolearbeidet for sin egen del. Å betale dem for gode karakterer er fullstendig uaktuelt.

Skrevet

Vet ikke hva som er vanlig i dag, og det er lenge siden jeg selv var på den alderen. Men jeg har ikke sansen for det og kommer ikke til å gjøre det når den dagen kommer

Jeg mener man må finne andre måter å motivere på, for det er tross alt et arbeid som skal gjøres over noen år.

Jeg er mer positiv til en større overraskelse når skoleåret er slutt, dersom eleven har oppnådd et godt resultat gjennom et år. Da mener jeg det kan være rom for å kjøpe noe de har ønsket seg veldig.

Men det er nå min mening.

Skrevet

Jeg fikk 1500 kr av pappa da jeg gikk ut av ungdomsskolen med beste karakterer av alle på kullet =)

Skrevet

Vi har gjort dette, gitt penger for å bedre karakter. Vi lovet 100 kr pr. karakter hun klarte å få opp. Hun hadde 10 3`ere og en 5`er (spansk) til jul i 8.klasse. Det var flere som hang seg med på dette, og mutter lovet sydentur på nyåret (hun har akkurat kommet hjem)

Lokkemiddelet ga resultater, hun hadde nå til jul 2 3`ere og resten 4. Og er mer motivert enn noen sinne.

Fra å komme hjem med prøver med 2 og 3 (en skjelden gang 4) kommer hun nå hjem med en og annen 4`er og resten 5.

Jenta manglet totalt motivasjon ved start på ungdomsskolen, og har nå innsett at hun må jobbe, pugge og jobbe. At det er viktig å få bra karakterer for å komme videre i livet.

Jeg har lovet henne jenteshopping før jul om hun klarer å gå opp i karakter der 4 er sterk karakter og beholde 4 der karakteren er svak.

Jeg er enig med andre her at dette er unødvendig, men noen ganger tror jeg dette kan være en god løsning. For oss har det nå gitt resultater, og det er supert :-)

Skrevet

Mine foreldre gav oss ikke penger, og jeg tror nok ikke det er noe jeg hadde vurdert. De forventet at vi gjorde vårt beste og fikk gode karakterer. De kunne belønne oss etter skoleåret var omme fordi vi hadde jobbet hardt, men presiserte at dårlige karakterer bare gikk utover oss. Jeg og mamma reiste til køben etter ungdomskole:)

Skrevet

Jeg synes det er litt merkelig jeg av dem som er imot det.. Det snakkes om belønningssystemer og klistremerker og premier for småbarna, og hvor pedagogisk riktig det er, men når en faktisk er i en alder der det er vanskelig å holde seg motivert (u-skole) er det fy fy?

Jeg fikk en 50lapp hver gang jeg kom hjem med en 5'er.. 6erne klarte jeg sjelden å hale inn.. Min søster var langt mindre flink, så hun fikk en 50 lapp pr 4'er og 100lapp for 5'er.. Synes det var fint å få premie når man gjorde det bra.

Skrevet

Jeg hadde som prinsipp at det ikke skulle belønnes når det kom gode karakterer. Har innsett at det alikevel kan lønne seg å bruke det som en gulrot for skolelei ungdom. Og tenker at noen prinsipper er til for å brytes når det blir til det beste.

Trodde også at å lære bort gode rutiner etc var nok, men nå er ikke alle barn like (heldigvis for det;-) og man må bruke ulike metoder.

Uansett er det verdt kronene når ungdommen kommer hjem med gode karakterer.

Her gis det 200 kr for hver 5 og 6.

Skrevet

Jeg håper å gi ungene annen motivasjon for læring enn penger.

Samtidig har jeg (som lærer) sett hvilken motivasjon det faktisk kan være for enkelte, det har snudd den onde sirkelen, og de har oppdaget gleden ved læring igjen... Så jeg mener også at det kan være positivt for noen. Når de ikke har indre motivasjon og styring, må man kanskje til med ytre motivasjon...

Skrevet

Nå har eg ikkje tenkt på det enda sida mine ikkje er skuleungar heilt enda, eg fikk ikkje slikt når eg gjekk på ungdomskulen el vgs.

Men eg har jo klistremerker til ungane, sove i senga si heile natta, gå på do(holer på å prøve å slutte med bleie på minsta), tjene seg opp stjerner gjennom dagen ved å høre etter og den siste er til gutten min for å få han til å smake på "ny" mat. Den blei til fordi han såg at søstra fikk klistremerker, sjav om eg sa at han fikk det også når han skulle slutte med bleie da........nei skjedde ikkje det da gitt for det gjekk så lett.......

Så hvis det er lite motivasjon på ungdomskulen så skal eg ikkje sei at eg ikkje kjem med slik motivasjon

Skrevet

Gjør ikke det, nei.... (Har en datter som begynner i 8.til høsten)

Synes ikke det er fy-fy, andre får finne frem til det som funker for dem.

Men personlig håper jeg å kunne formidle verdien av å VILLE noe selv. Og OM en ønsker å gi en belønning, ville jeg heller lovet en TING (eks et dataspill, jentetur, ridetime etc) om hun hadde trengt å forbedre karakterene.

Ute i voksenlivet/arbeidslivet vil det forventes at de yter sitt beste i yrket sitt, og det gis ikke nødvendigvis ekstra pengebonus av den grunn..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...