Gå til innhold

Besteforeldre og alkohol

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er gravid og gruer meg allerede for hvordan det skal gå når mine foreldre skal passe barnet mitt.

Jeg mener de er alkoholikere, har sett dem fulle omtrent hver helg i 15 år. De blir ikke ubehagelige fulle, han blir kverulant og hun blir snøvlete, sentimental og trøtt. De drikker heller ikke sprit men, øl, rødvin, cognac og likør.

Har prøvd å snakke med dem i 15 år om dette, men de nekter for at de har et problem, og jeg vet at selv et barnebarn vil ikke endre på drikkevanene deres. Spørsmålet mitt er, hva er er en alkoholiker? Hvor mye må man drikke for å bli kalt en alkoholikert?

Jeg foretrekker at foreldrene mine ikke drikker hvis de skal passe barnet mitt, men er 100 % sikker på at de ikke vil respektere det. De vil nok ikke bli stupfulle, men ta et par øl eller noen rødvinsglass på kvelden. Hadde dere aksptert dette?

Føler at de som er barnevakt bør være i kjørbar stand, hvis man må kjøre på legevakten, noe de ikke har vært etter kl 16.00 på en vanlig hverdag de siste 15 årene.

Har absolutt ikke lyst til å ta dette opp med dem, eller legge meg ut med dem, men dette er veldig viktig for meg, men vet de ikke vil respektere meg. Dette er deres første barnebarn og vil jo at dette skal være en koselig tid for alle.

Har virkelig ikke lyst til å være prippen, men syns hele denne greia er trist. Kanskje jeg bare skal la dem drikke og kose seg og være de besteforeldrene de vil eller kan være? Bedre det, enn at de ikke har noen eller et dårlig forhold til dem pga meg?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi har det også sånn med et av minis besteforeldre, vi har sagt klart i fra at det er ikke lov å drikke når de passer han.

Å vi har sagt i fra, at hvis de drikker, å vi finner det ut, da får de aldri lov til å passe han over natten igjen, for da kan vi ikke stole på dem.

(kan legge til at grunnen til at vi sier aboslutt ikke noe alkohol, er fordi vi vet at de greier ikke å begrense seg)

Skrevet

Dine foreldre en alkoholikere, hvis de drikker som du skriver... :-/

Er oopvokst med alkoholisme, hvor far var alkoholiker før jeg ble født, og mor som ble det når jeg var i 7 års alderen.... Pappa er nå død av kreft, men mamma lever.

Hun drikker seg ikke stup fulle hver dag og raver ikke på gaten, det blir vel som dine foreldre tenker jeg..! Og så er hun i jobb også. Hun har vært på blåkors noen ganger for å prøve å bli tørrlagt, men etter en stund sprekker hun alltid. Kan gå noen mnd, eller opp mot et år.

Jeg lar ALDRI min mor passe mine barn, det ER HEEELT UAKTUELT!!! Jeg har latt henne se til barna mine en kveld jeg gikk ut for å spise etter at de var lagt seg, det er det eneste. Var da 10 min å gå. Men da hadde jeg saumfart hele leiligheten og visste det ikke var alkohol der. (Mamma har aldri drukket når vi har vært på besøk, men likevel...)

Vi barn får desverre ikke gjort noe med at foreldrene våre drikker:-/ Så uansett hva du prøver på, så tviler jeg sesverre på at du klarer å tørrlegge dem...

Skrevet

Beklager skrivefeilene!! Gikk litt fort i svingene:-)

Hilsen anonym 14.21.

Skrevet

Dersom de skal passe på det mest dyrebare og uerstattelige du har i livet ditt, synes jeg de skal respektere den selvfølgeligheten det burde være å kutte ut alkoholen den ene kvelden de passer barnet ditt. Klarer de ikke det, er de heller ikke skikket til å ha et sånt ansvar for ditt barn.

Dersom helgedrikkinga er så viktig for dem i voksen alder, at de ikke klarer/vil ha en alkoholfri kveld for å passe barnet, vil jeg absolutt si de har et problematisk forhold til alkohol.

Skrevet

Må ærlig innrømme at jeg ikke helt forstår problemet. Man levere aldri fra seg barna til mennesker en ikke stoler fult og helt på.

Vi lar ikke pappans foreldre passe på barna, greit de har oppdratt flere unger som alkoholikere, men det betyr ikke at de skal få gjøre det samme med våre.

Vi er der mye, men når kvelden kommer så drar vi hjem eller alle sover der. At de drikker mens vi og ungene sover gir vi beng i, så lenge de holder seg unna ungene i påvirket tilstand.

Skrevet

Det er vanskelig å si noe om andres familie, det er jo du som opplever de og oppfatter dette som ett problem. Da er jo dette ett problem for deg.

Mine foreldre er glad i vin, men jeg opplever ikke dette som ett problem. De kan godt dele en flaske vin om kvelden. Jeg opplever de ikke som beruset.

Om mine foreldre passer mine barn og tar 1-3 glass vin, opplever ikke jeg dette som problem. Jeg kan ikke se de er beruset og de har akkurat like stor omsorgsevne for mine barn som når de ikke tar vin.

Hadde jeg bedt mine foreldre om å ikke drikke rundt mine barn, hadde de ikke rørt alkohol, men jeg opplever ikke dette som problem da mine klarer helt fint å begrense seg.

Det at mine foreldre da ikke kunne kjørt til legevakt opplever jeg heller ikke som større problem enn om det var mine svigerforeldre som satt barnevakt. De har ikke lappen og kunne ikke kjørt uansett. Da ringer man sykebil, drosje eller tar kontakt med naboen, avhengig av hvor alvorlig syk barnet er.

Det ville være leit om jeg nektet mine svigerforeldre, min bror på 33år og min søster på 20 år å sitte barnevakt, bare fordi de ikke har lappen tilfelle barnet ble sykt. Dette synes jeg er ett ikkeeksisterende problem. Opplevde jeg at folk hadde problem med alkohol slik at de ble ubehagelig beruset rundt mine barn eller ikke kunne gi varm, god og bra omsorg til mine barn, ville jeg ikke latt disse passe barnet mitt.

Tar noen 1-3 glass rødvin og oppfører seg 100% normalt og tilstedeværende, ville jeg ikke sett på dette som problem rundt mine barn, men det er du som kjenner din familie og du som må forholde det til det og dermed du som må ta avgjørelsen.

Skrevet

Poenget er jo ikke om de har lappen eller ei, men om de har den omsorgsevnen / omtanken at de kan tenke seg til at noe kan skje og dermed være parat til å kjøre!

Dilemmaet er jo om "litt" drikking som fører til snøvling og ja litt annerledes oppførsel er OK? Jeg vet jo at de ikke hadde blitt ravende fulle. Men man vet jo hvordan det er, plutselig kan det blir for mye og de kan bli overstadige.

Jeg har ikke lyst til å bli en hysteriker heller, folk lever jo forskjellig, men føler alikevel sterkt for dette. Man er jo glad i foreldrene sine og tenker jo det beste om det. Tøft å si til sin egen mor at man syns de drikker for mye. Har sagt fra før og det var IKKE populært, derfor er jeg så i tvil om jeg burde si ifra når det er såpass "mild" drikking (hvis man kan kalle det det).

Min mann kommer fra en familie som har nulltoleranse for alkohol, er det normalt igjen da?

Vanskelig tema dette. Enkelt hvis de hadde blitt stupfulle, men de er jo ikke av den typen. De KAN bli det (sett det mange gager) men som regel ikke, og regner med at de ikke blir det når de har barnebarn på besøk, eller er det sånn med de som er glad i flaska at de ikke kan kontrollere det?

Skrevet

Jeg VET at om mine foreldre har drukket 1-3 glass vin er de i stand til å avgjøre om legevakt bør kobles inn på syke barn eller ikke, selv om de da ikke kan kjøre.

Jeg er ikke redd for mine foreldre. Du er engstelig. Jeg ville da tatt det opp igjen og sagt noe som dette " jeg vet jeg har nevt alkoholbruk hos dere før og at dere ikke mente jeg hadde rett i mine uttalelser. Nå handler det om mine barn og jeg ønsker å sette en klar grense på 1-2 vin/øl. Opplever jeg at dere drikke mer enn dette rundt mine barn kan jeg desverre ut fra min egen samvittighet og omsorg for mine egne barn ikke godta dette. Jeg vil helst dere ikke drikker. Ett glass eller to kan jeg leve med, mer enn dette er uakseptabelt. Jeg forstår og godtar at dere mener jeg er hysterisk, men dette er min klare mening. Jeg forventer dere forholder dere til disse reglene ellers finner vi heller andre som kan sitte barnevakt. Jeg er like glad i dere som før, uansett."

Hvis foreldrene dine har ett normalt, moderat forhold til alkohol, vil de kunne klare dette. Folk som drikker på jevnlig basis vil ikke bli snøvlete og overstadige beruset på 3 glass. Er dine foreldre det når du henter, vet du at de iallefall har drukket mer enn 2-3 glass. Føler du virkelig ubehag og er allerede nå alvorlig redd, ville jeg nektet de å sitte barnevakt allerede nå.

Hilsen anonym rett over her.

Skrevet

Det var et OK forslag å fortelle hvilken alkohol grense jeg forventer av dem, 2-3 glass rødvin, men ikke mer! Klarer de ikke overholde det er de vel ikke interessert i barnebarn eller de har en totalt mangel på respekt for meg.

Er jo ikke morsomt å si til voksne folk at de ikke kan drikke og kose seg moderat, men kan jo si at de ikke får drikke så mye som jeg vet de noen ganger gjør.

Når det gjelder snøvlinga og tidlig tegn på berusning tror jeg det er normalt med folk som drikker en del. De trenger mindre for å få en "buss", en de som ikke drikker så jevnlig. Men då må de drikke mer for å vedlikeholde bussen.

Skrevet

skulle tro vi hadde samme foreldre.. :s Jeg lar ikke de passe mine barn, og jeg er der aldri på en lørdag, eller typisk drikke dag. :s Jeg vil og ha en edru barnevakt, og det blir ikke de. De vil ikke se at de har et problem,ei heller gjøre noe med det. Et glass vin er jo liksom ikke farlig, og heeeelt normalt. :s

Jeg er kanskej prippen, men jeg vil ikke at barna mine skal oppleve det der som jeg har opplevd hele oppveksten. Jeg vil heller at de skal se de på de gode dagene.

Skrevet

Hvis det er slik du skriver...vel da lar du ikke de passe på barnet ditt..

De kan heller nyte det å være besteforeldre med deg tilstede, og så finner du noen annen til å passe barnet om det skulle være nødvendig.

Du ønsker vel ikke at ditt barn skal bli passet av fulle mennesker? (uavhengig av blodsbånd)

Har du ingen andre til å passe barna, vel da passer du de selv..(det gjør jeg...siden jeg vil ikke at fulle mennesker skal passe det kjæreste jeg har!)

Lykke til....

Skrevet

Føler det er veldig vanskelig å snakke med dem om dette, for ikke å si umulig. De kommer i forsvarsposisjon med en gang, noe som er forståelig.

Alkoholisme har jo et defineringsproblem. Hva er å være en alkoholiker? De ser for seg en blåkors bruker som drikker rødsprit og ikke klarer å holde en jobb. Jeg er ikke enig med dette, mener man er alkoholiker leeenge før det og at man helt fint kan holde en jobb å være alkis.

I England har de en flott informasjonskampanje på TV som forteller at drikker man mer enn tre alkoholenheter om dagen er risikoen stor for helseproblemer. Mine foreldre hadde blitt sjokkert over dette, men synes det er deilig å få en treje part, en upartisk part som kan opplyse om dette. Sier jeg i fra er jeg bare utakknemlig og slem. Skulle ønske man kunne ha en slik reklamekampanje i Norge, tror det kunne ha hjulpet mange!

Skrevet

Du får si til de at det finnes mange Blåkorsbrukere som er i full jobb, direktører og greier, men som allikevel har et problematisk forhold til alkohol. Mange klinikker tilbyr også poliklinisk behandling også. ;)

Klarer de seg ikke uten å drikke i helgen, har de et problem. Så enkelt er det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...