Anonym bruker Skrevet 1. februar 2009 #1 Skrevet 1. februar 2009 Jeg leser mange her inne som sier at (særlig baby nr. 2) ikke var "planlagt", og jeg har tenkt litt på dette. Hva mener man med det? Har ulike alternativer: 1) at man brukte prevensjon, men ble gravid likevel? 2) at man ikke brukte prevensjon, men satset på "sikre perioder"? 3) at man ikke brukte prevensjon, men satset på at det bare gikk bra? 4) at man ikke hadde fått mensen igjen etter forrige fødsel, og derfor satset på at det gikk bra? Egentlig mener jeg at det bare er alternativ 1) som kan brukes til å si at graviditeten ikke er planlagt. Har man sex uten prevensjon, er det i prinsippet planlagt å bli gravid, fordi sjansen er såpass stor. Jeg ble gravid med nr. 1 rett etter at jeg hadde sluttet på p-piller, men helt uten at vi prøvde (vi skulle prøve "etter hvert"), men det kunne ikke falle meg inn å si at det ikke var planlagt da. Er ikke ute etter å ta noen, dette er jo ingen stor sak, men lurer bare på hva dere legger i dette at det ikke var "planlagt"?
lengter daler ned i skjul... Skrevet 1. februar 2009 #2 Skrevet 1. februar 2009 jeg sier at min nr 2 ikke var planlagt. jeg brukte ikke prevensjon av forskjellige grunner. vi hadde ikke tenkt å få en baby til på en gos stund. var selvfølgelig klar over sjansen for å bli gravid. var forsiktige, hoppet av i svingen (som vi visste ikke er sikkert) brukte noen ganger kondom. men jeg ble gravid når førstemann var 6 mnd. når man planlegger å bli gravid, har man kanskje mere saex enn vanligf, håper og gleder seg. er nysgjerrig før mensen skal komme, tester seg kanskje, kjenner etter symptom osv. dette gjorde ikke jeg, derfor var det ikke planlagt. jeg planla enkelt å greit ikke å få en baby. at man ikke er forsiktig nok, er ikke detsamme som å planlegge å bli gravid. men nå har jeg 2 tette, eldste er 1,5 år og lillemann er 4 mnd )
fox`y Skrevet 1. februar 2009 #3 Skrevet 1. februar 2009 min nr 2 ble laget med prevansjon. så derfor ikke planlagt,men velkommen:)
Helene <3 Sarah&Anniken Skrevet 1. februar 2009 #4 Skrevet 1. februar 2009 Min spire ble unnfanget mens jeg gikk på prevansjon.. Om jeg så ikkee hadde brukt prevansjon så er det fullt mulig å si at man ikke planlegger noe.. At en baby er planlagt krever faktisk at det legges planer om å få en At man tar en sjanse vet man jo.
Sunniva78 har to små Skrevet 1. februar 2009 #5 Skrevet 1. februar 2009 Storebror ble unnganget ved hjelp av prøverør, og vi hadde minimale odds for å kunne klare å bli gravide selv senere. Da storebror var 7 mnd fant vi ut at jeg var gravid!!! Så nei, det var ikke "planlagt", om man kan si det slik, men likevel så vanvittig velkommen:-) OG, jeg sier selvsagt aldri at dette ikke var planlagt, synes "ikke planlagt" høres så negativt ut... Lillebror kommer forresten i mai:-)
Gjest Skrevet 1. februar 2009 #6 Skrevet 1. februar 2009 Tenker mye det samme som deg, men det finnes også litt flere alternativer ;-) Vår lille Oisann er ikke planlagt, men jeg visste med en gang at det ville bli en risiko for at jeg kunne bli gravid. Var rett og slett et uhell, en forglemmelse av prevansjon for en gangs skyld etter noe så sjeldent som en fest. Har aldri skjedd før på alle de 12 årene, men den ene gangen holdt... Kan jo ikke akkurat si det er planlagt da selv om det var sex uten prevansjon en gang, men vi skjønte jo at det var en liten risiko for at uhellet kunne være ute når vi våknet dagen etterpå.
Anonym bruker Skrevet 1. februar 2009 #7 Skrevet 1. februar 2009 hehe har også lurt på dette. Men vi alle ser vel litt forskjellig på dette med planlagt barn. I mine undringer ville jeg også ha lagt til dette med "uhell": ikke bruke noen form for perv. og så kalle d et uhell.... D undrer jeg på. Men når d gjelder d at barnet ikke var planlagt eller ei: så er vår jente ganske så planlagt, utallige forsøk på over et år, med store forhåpninger, spekulasjoner og skuffelser etter neg. tester gang på gang. Men en dag så satt den og så denne ikke planlagte måten så mange gang skjer, uten prev. osv. Barnet er vel ikke planlagt i den forstand men alikevel ikke uønsket, kanskje innerst inne alikevel "planlagt" (d som skjer, d skjer)
Moi 32 Skrevet 1. februar 2009 #8 Skrevet 1. februar 2009 Jeg jobber på legekontor -svangerskapsspesialist- og det er faktisk overraskende mange som blir gravide på prevensjon. Som oftest at man har vært syk(diaré og/eller oppkast) i forbindelse med p-pillebruk, p-piller som uten tilsynelatende grunn ikke har virket som de skulle, og kondomer som sprekker.
Anonym bruker Skrevet 1. februar 2009 #9 Skrevet 1. februar 2009 Uansett grunn så synes jeg det er direkte ufint å si at barnet ikke var planlagt. Det er vel ingen som har noe med om man har brukt prevensjon eller ikke, man trenger ikke å dele alt her i livet. Om man har bestemt seg for å beholde barnet er det jo ikke noe å forklare.
Moi 32 Skrevet 1. februar 2009 #10 Skrevet 1. februar 2009 Men så er det jo sånn at det er foferdelig mange som spør om det "var planlagt, eller ble det bare sånn?"... Noe må man jo svare.
Anonym bruker Skrevet 1. februar 2009 #11 Skrevet 1. februar 2009 Da kan man vel bare si ja da, eller bare skifte tema.
Anonym bruker Skrevet 1. februar 2009 #12 Skrevet 1. februar 2009 min var virkelig ikke planlagt, jeg hadde ikke fått igjen mensen, jeg gikk på ppiller og vi brukte kondom............ Hva er odsa liksom :-) Ho hadde tydeligvis bestemt seg for å bli født ja, og så utrolig glad for det nå.
Anonym bruker Skrevet 2. februar 2009 #13 Skrevet 2. februar 2009 Når jeg sier at babyen i magen ikke var planlagt, så mener jeg at vi ikke aktivt har forsøkt å få barn. De to eldste var veldig planlagt, slik at jeg ble utålmodig og stresset for hver mnd jeg fikk menstruasjon i prøveperioden. Denne gangen ønsket jeg et barn som ble til under mindre stress, dermed levde vi helt normalt, og tenkte det som skjer det skjer. Vi brukte kondom rundt eggløsning fordi vi egentlig ønsket mer enn to år mellom barna, nå blir det 1,5 år, og det er greit. Barnet i magen er intet uhell, og veldig velkomment, men ikke planlagt.
Håpefull mamma Skrevet 2. februar 2009 #14 Skrevet 2. februar 2009 gikk på p-piller og ble gravid. da var det ikke planlagt. hadde jeg planlagt å få barn, hadde jeg sluttet på pillene, og ikke brukt kondom. men er veldig glad for at hun kom nå ja.
Anonym bruker Skrevet 2. februar 2009 #15 Skrevet 2. februar 2009 Jeg har et prøverøsbarn, legene sier at det er ingen sjans for at jeg kan bli gravid uten hjelp av prøverør igjen. Mange historier om at det kan skje, men jeg går ikke på noen slags prevansjon. Jeg har ikke noe ønske om et barn til akkurat nå, så skulle jeg bli gravid på en mirakuløs måte så må jeg jo si at graviditeten ikke var planlagt. Selv om en evnt graviditet ikke hadde vært planlagt fra vår side, så hadde alikevel barnet vært hjertelig velkommen, må bare et mirakel til
Helene <3 Sarah&Anniken Skrevet 2. februar 2009 #16 Skrevet 2. februar 2009 Hvorfor er det ufint å si at et barn ikke er planlagt? Det er jo likevel velkommen til verden!
Moi 32 Skrevet 2. februar 2009 #17 Skrevet 2. februar 2009 ja, jeg skjønner ikke det jeg heller.. mine to var ganske planlagt, altså vi "lot det stå til". men f.eks min mors tre barn var ikke planlagt. det er veldig vanlig, men som min mor sier var alle tre sterkt ønsket og veldig velkommen...
minnimommo Skrevet 2. februar 2009 #18 Skrevet 2. februar 2009 trenger jo ikke være negativt å ikke være planlagt vel? min nr 2 er ikke planlagt! Å ja vi viste risikoen! men den risikoen har vi tatt mange ganger jeg å mannen de siste 9 åra, så at når det da en gang klaffer så er det jo ikke planlagt! å kalle det et uhell er vel gjerne litt mere negativt(?)
Mammapudding Skrevet 2. februar 2009 #19 Skrevet 2. februar 2009 Leah var ikke planlagt. I det legger jeg at vi overhodet ikke prøve å få barn og ikke hadde tenkt å prøve før om noen år. Brukte spiral som falt ut, og så kondom. Leah ble enten til i den perioden jeg hadde spiralen, men den ikke satt slik den skulle, eller rett etterpå da vi ved et tilfelle ikke hadde kondom og "hoppet av i svingen" i noe vi trodde var en sikker periode;)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå