Gå til innhold

Sykemelding

Mamma'n til gutta boys™

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har vært sykemeldt i 8 mnd. nå. I begynnelsen var jeg 100% sykemeldt, etterhvert gikk jeg over på aktiv sykemelding og nå er jeg friskmeldt mesteparten av stillingen min, mangler en dag....blir helt friskmeldt fra midten av februar.

Men hvordan er det nå, dersom jeg skulle være så uheldig å bli syk igjen...når har jeg rett til å bli sykemeldt igjen? Håper absolutt at jeg holder meg frisk nå, men lurer på "hvis".......

Mulig jeg ikke leita godt nok, men fant ikke noe om dette på nav sin side..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg mener at du har rett på ny sykemelding med en gang hvis du trenger det. Hvis du har vært sykemeldt tilsammen 12 mnd må du jobbe 6 mnd for å opparbeide deg rettigheter til full sykelønn.

Skrevet

Du vil jo ha krav på sykemelding dersom du blir syk igjen, men dersom du da f.eks blir sykemeldt i over 52 uker totalt så vil du da begynne på rehabiliteringspenger da man ikke kan være sykemeldt lenger enn 52 uker. Det tar 6 måneder og få fulle sykepengerettigheter igjen fra man sist var sykemeldt uansett om man var det i 1 uke eller 4 måneder.

Anbefaler deg og ikke tenke på sykdom nå fremover siden du spørr om hva som skjer om du blir det, tenker man mye på slike ting blir man også raskere syk på nytt!

Skrevet

Du har krav på ny sykmelding om du blir syk igjen. For arbeidsgiver vil de, om du er friskmeldt i mer 16 dager, måtte begynne på ny arbeidsgiverperiode. For deg blir det det samme. Ellers er det som de sier, totalt 52 uker på sykepenger og deretter annet tiltak som yrkesrettet attføring om du skal over i annen jobb eller rehabilitering om du skal tilbake til den samme jobben.

Skrevet

ok, takk for svar! Jeg går ikke rundt "å tenker på sykdom", men pga økonomien så må man jo vite hva som skjer dersom jeg blir syk igjen. Det er ikke aktuelt for meg med rehab eller attføring....SKAL tilbake til min nåværende jobb 100%! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...