Gå til innhold

Vitaminer!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har hørt at man bør få i seg folat når man prøver/ er gravid. Vi ønsker å begynne med prøvingen snart, så jeg gikk en tur på apoteket. Kjøpte Folat i en pakke, samtidig som jeg kjøpte Multi fra Nycoplus. Den inneholder jo ALT. Men - på Folatpakken står det at den ikke kan tas samtidig som man tar vitaminer som inneholder folsyre. Så nå lurer jeg på om folsyre og folat er det samme ? :) Har noen peiling? Gikk inn på gravidhelse.no men ble ikke så veldig mye klokere...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jepp, folat og folsyre er det samme. :-)

Man bør ta folat tre måneder før man begynner å prøve, og i første trimester. Lykke til med prøving! :-)

Skrevet

Ok, så da trenger jeg ikke ta egne tabletter med folat i så lenge det er folsyre i den multi-tabletten jeg tar ? :-)

Skrevet

Man skal ta dose på 0,4 mg Folat. Så dersom dette er styrken i multitabletten, så trenger du ikke ta noe annet i tillegg. :-)

Leste nå at man bare skal ta folat en måned før man prøver (på sosial- og helsedirektoratet sine sider). Har imidlertid tidligere hørt at man skal starte tre måneder før. Noen som veit mer om dette?

Skrevet

Gikk inn på siden til babyverden.no. Der sto følgende:

Når skal jeg ta folat?

Fordi folat er viktig helt fra unnfangelsen (første celledeling skjer innen ett døgn etter unnfangelsen) og ryggmargen lukkes allerede 28. dag etter unnfangelsen (i uke 6), anbefales kvinner som planlegger å bli gravid å begynne med tilskudd gjerne tre måneder i forkant av prøvingen. Det er lurt å begynne med tilskuddet samtidig som man slutter med prevensjon.

Du kan også begynne med tilskuddet etter å ha blitt gravid, men virkningen er ikke like bra. Men det er ingen grunn til panikk. Ryggmargsbrokk er heldigvis en sjelden tilstand.

Vet ikke om jeg ble så mye klokere. En kan jo tolke dette som om at en bør begynne 3 mnd før en skal prøve, eller om en skal begynne når en slutter med prevensjon??? Kanskje en regner ca. 3 mnd på å bli gravid, da rekker en det jo.

Skrevet

Da ble jeg litt klokere. Takk for gode svar ;-) Er veldig usikker på om jeg tør å ta folatpillene i tillegg til vitaminpillene, men er jo folsyre i de også så er vel greit da... Det stod 200 og så et rart tegn. En merkelig u og så g etterpå. På noen stod det mg og andre dette. Æh?;)

Skrevet

Den rare u-en og g-en betyr mikrogram. 200 mikrogram = 0,2 milligram (mg). Det vil si at du da ikke får i deg all folaten du trenger ved kun å ta denne. Hadde jeg vært deg hadde jeg kun tatt 0,4 mg Folat og ikke den andre vitaminpakken. Jeg leste at for mye av noen vitaminer, spesielt A-vitamin, kan være skadelige for fosteret. Og A vitamin er jo et fettløselig vitamin, slik at det lett kan hope seg opp dersom man får for mye i seg (i motsetning til vannløselige vitaminer). Så hadde jeg vært deg ville jeg spist sunt og variert, og tatt folat-tabletten i tillegg.

Skrevet

Hm! Såpass ja! Da får samboeren min ta vitaminene og jeg folaten:-) Også får vi bli enda litt sunnere. Takk for fantastisk tips!

Skrevet

leste faktisk at det kan svare seg også for mannen å ta folat i forkan av svangerskap. Nyere forskning viser at det kunne redusere defekte sædceller med opptil 30 prosent. ( folinsyre er viktig for normal elledeling i kroppen hos alle mennesker) så kanskje dere skal knaske sammen?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...