Gå til innhold

Besteforeldre og alkohol

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er gravid og gruer meg allerede for hvordan det skal gå når mine foreldre skal passe barnet mitt.

Jeg mener de er alkoholikere, har sett dem fulle omtrent hver helg i 15 år. De blir ikke ubehagelige fulle, han blir kverulant og hun blir snøvlete, sentimental og trøtt. De drikker heller ikke sprit men, øl, rødvin, kognac og likør.

Har prøvd å snakke med dem i 15 år om dette, men de nekter for at de har et problem, og jeg vet at selv et barnebarn vil ikke endre på drikkevanene deres. Spørsmålet mitt er, hva er er en alkoholiker? Hvor mye må man drikke for å bli kalt en alkoholikert?

Jeg foretrekker at foreldrene mine ikke drikker hvis de skal passe barnet mitt, men er 100 % sikker på at de ikke vil respektere det. De vil nok ikke bli stupfulle, men ta et par øl eller noen rødvinsglass på kvelden. Hadde dere aksptert dette?

Føler at de som er barnevakt bør være i kjørbar stand, hvis man må kjøre på legevakten, noe de ikke har vært etter kl 16.00 på en vanlig hverdag de siste 15 årene.

Har absolutt ikke lyst til å ta dette opp med dem, eller legge meg ut med dem, men dette er veldig viktig for meg, men vet de ikke vil respektere meg. Dette er deres første barnebarn og vil jo at dette skal være en koselig tid for alle.

Har virkelig ikke lyst til å være prippen, men syns hele denne greia er trist. Kanskje jeg bare skal la dem drikke og kose seg og være de besteforeldrene de vil eller kan være? Bedre det, enn at de ikke har noen eller et dårlig forhold til dem pga meg?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

I følge en alkoholiker jeg snakket med definerte hun seg selv som alkoholiker den dagen hun MÅTTE ha en øl. Ikke etter hva eller hvor mye hun drakk. Angående dine foreldrene hadde jeg ikke våget å bruke de som barnevakt, men heller latt de tilbringe så mye tid de vil med barnebarnet i edru tilstand sammen deg. Fulle folk er ubehagelig for barn uansett hvem det er.

Skrevet

En utrolig vanskelig situasjon. Jeg ville prøvd meg fram litt. Bruk de som barnevakt de gangene de ikke drikker. I ukedager, på dagtid ol. Prøv å unngå å ha de som barnevakt i helgene hvor du også har behov for at barna skal overnatte. På den måten får de lov til å passe på, men du styrer når og hvor og utifra hva du føler er trygt. Fungerer det ikke har du all rett til å vise at du misliker alkohol sammen med barna dine og at de må velge. Men man ønsker jo ikke å få et dårlig forhold til sine egne foreldre men det er en såpass viktig ting som man ikke kan akseptere . Håper besteforeldrene forstår det uten at du må konfrontere de med det. Lykke til!

Skrevet

Jeg har en mor med et alkoholproblem. Hun klarer stort sett å holde seg i skinnet når vi er på besøk, men det kan skeie ut på natterstid (hun står opp igjen på natta for å drikke) hvis vi er der over flere dager. Vi er der mye på dagsbesøk og noen ganger på overnatting. Men jeg innså allerede før barna ble født at det overhodet ikke kom på tale å sende barna dit på overnattingsbesøk aleine. Jeg tror det vil gå bra, men jeg stoler ikke 100% på at min mor vil holde seg unna alkohol. Hun har passet eldstemann noen timer på kvelden. Det har gått veldig greit, rørte ikke noe. Hun bodde hos oss i tre uker i forbindelse med min yngstes fødsel og da rørte hun ikke alkohol i det hele tatt. Så hos oss er det slik at mormor kan passe på dag og kveld (når vi kommer tilbake). Men jeg hadde aldri stolt nok på min mor til at barna skal overnatte der helt aleine, over en helg etc. Det er selvfølgelig synd at vi ikke kan regne med henne slik, men det er overhodet ikke noe dillemma eller vanskelig - De overnetter ikke aleine, basta. Og vi drar ikke på overnattingsbesøk hos dem over flere dager for da klarer hun ikke å holde seg unna.

Forhåpentligvis skjønner dine foreldre såpass at de bør holde seg unna alkohol de kveldene de evt. passer barn, ellers så hadde jeg holdt dem unna og kun tillatt dagsbesøk. Da får man heller leve med at man ikke kan regne med besteforeldrene som barnevakt..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...