Gå til innhold

Overføring av ferie til neste år.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Jeg lurer på hvilke rettigheter og muligheter jeg har i forhold til å overføre ferie til neste år.

Jeg har termin i mai, så det meste av ferien min faller innunder permisjonstida.

Så det jeg lurer på er om jeg kan kreve å få overført ferien min til neste år, eller er det bare en avtale som må gjøres med meg og min arbeidsgiver. Jeg er jobber i privat sektor, så jeg er litt usikker på hvilke regler som gjelder der og hvilke rettigheter vi har.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har ikke noe erfaring, men har snakket med noen jeg kjenner som har gjort det, og de måtte søke om å få overført ferie fra forrige år..

Skrevet

Slik jeg har forstått det, så skal jeg ha premisjon 3 uker før termin og 6 uker etter...

Så skal jeg ta alle ferieukene mine, og så fortsetter jeg på permisjonstiden etter ferieukene...

Det er jo kommet en ny regel i år, der man ikke får utbetalt de 5 obligatoriske ferieukene... og du får ikke overført ,mer enn 14 dager, tror jeg det er... men det skal ikke være av de 5 obligatoriske ukene...

Jeg synes jo det var helt greit å gjøre det slik som jeg har blitt forespeilet, for jeg har litt ferie til gode i tillegg, så da blir jo premisjonen utsatt en del uker, så kommer jeg lenger ut i neste år...

Skrevet

Etter d jeg har forstått kan du utsette ferien til neste år etter permisjon. Så lenge du er i fødselspermisjon så har du rett på å overføre hele ferien. Jeg har ikke måttet søke om noe. Bare sa te sjefen min at e ønsket å utsette den til etter permisjon.

Skrevet

vet ikke om det er likt for privat og offentlig jeg..

men i det offentlige har man lov å overføre 2 uker (10 dager) til neste ferieår.

Gjest thricane
Skrevet

du kan inngå avtale på inntil 10 feriedager, dvs to uker, med arbeidsgiver, men det er ingen rettighet, så man kan få et nei.

Skrevet

Jeg jobber også privat og vi kan føre over 10 dager med ferie.

Men du har også lov til å ta ferie midt i permisjonen din, f.eks hvis du får feriepenger fra arb.giver i juni, så kan du ta en pause i permisjonen i f.eks 4 uker.

Sann skal jeg gjøre det, gjorde det sann forrige gang og, gikk bra det. :)

Men bare husk på at du da ikke får permisjonspenger når du har ferie. :)

Skrevet

Problemet mitt er at jeg får utbetalt permisjonspengene mine fra NAV, slik at det vil ikke bli store ferielønna mi neste år... Derfor lurte jeg på om hvor mye av ferien jeg kunne overføre, slik at jeg i allefall får litt ferie neste år...

Men jeg år utbetalt feriepenger, selv om jeg får permisjonspenger, så kanskje det er like greit å spare feriepengene, og ta ulønnet ferie neste år??

Synspunkter på dette?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...