Gå til innhold

Undrende over merkehysteriet her på dib...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ser mange diskusjoner om merker a la Trolldresser, Reimadresser og ull versus bomull. Er det slik å forstå at mødre som bruker nevnte merker synes mødre som ikke gjør det er uskikket? Tror de fleste foreldre vil det beste for sine barn uavhengig av merkelappen på dressen. Og at barna ikke nødvendigvis får en dårligere barndom av såkalte billigere merker. Og nei, dette er ikke en debatt om hvilket merke som er best, men om det er slik at de "beste" mødrene er de som bruker de dyreste merkene? Er selv en avslappet 3-barnsmor som ikke nødvendigvis kjøper det dyreste selv om økonomien tillater det, men som likevel føler meg som en god mor. Og har til gode å se mine barn fryse uansett merke på dressen...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Enig med deg!

De litt billigere merkene er like gode som de dyre spør du meg, og barna vokser så fort, at en evt parkdress kun passer 1 sesong uansett, så klærne rekker ikke bli utslitt.

Synes hm har mye bra til barn!

Ikke driter jeg penger heller, og har ikke noe behov for å kle barnet mitt i de dyreste merkeklærne bare for at det skal "se bra ut"

Skrevet

jeg tror folk putter for mye i hva folk som kjøper merkedresser tenker om andres dresser.

min sønn har reima dress, men det spiller ingen trille for meg hva din sønn bruker. og at dressen hans sitt merke er reima er mest fordi jeg "kjenner" hun som har rettighetene for disse dressene på østlandet, så jeg får de utrolig billig. men jeg merker at småen er langt varmer i denne en den han hadde i fjor. så da kommer jeg nok til og holde meg til noe jeg vet funker, til det motsatte er bevist. mest fordi, jeg som andre mennesker, er et vanedyr. for for alt jeg vet kan den fra hennes være langt varmere, men den har jeg jo ikke prøvd.

jeg syns det er mer undelig med de som bruker masse penger på merkeklær i form av burburry kjole foreksempel. men dems penger og dems proriteringer.

men jeg er jo enig. det er et stort fokus på det her. men når jeg spør hvordan votter som er varmest i barnehagen. så viser "tantene" meg vottene til barna som ikke er kalde på hendene og det er veldig ofte de dyre merkene. så jeg forstår jo at folk ønsker og kjøpe det til barna sine når de har råd til det. - jeg hadde ikke hatt råd om det ikke var for at jeg fikk det billig

Skrevet

Jeg kjøper klær på H&M, men når det er snakk om nyttetøy tenker jeg utelukkende på egenskaper. Her inne snakker folk om merker og status, tro det er svært få som handler reima fo å få status. Jeg har til og medsett noen påstå at en ikke bli kaldere i bomull enn i ull.

by the way, de har ull på H&M også.

Skrevet

jeg jobber i bhg og synes absolutt at reima tec er det beste for å holde barna tørre og varme. Mange har dårlige dresser, og vi må gå inn tidligere enn nødvendig pga det.

Skrevet

Jeg har også jobbet mange å i bhg nå, å det har aldri vært noe problem hos oss at en del barn bruker billig merkene, i vår bhg er vi (ansatte) av den mening at reima er litt oppskrytt å at det er masse som er like bra.

På friluftavdelingen har det heller ikke vært noe problemer med billigdressene, å de er jo hele i skogen hele dagen 3 dager i uka, uansett vær.

Skrevet

Det eneste jeg opplever her på DiB er mødre som må kritisere, eller stille spørsmålstegn ved, de som bruker merkene du nevner. Det er for meg underlig oppførsel. Personlig velger jeg de klærne som fungerer teknisk. som er komfortable, erfaringsmessig holder mål og som jeg får anbefalt. Lang erfaring fra barnehager, slekt med lang erfaring fra barnehager, og tilbaemledinger fra barnehagen forteller meg at jeg har valgt suverene dresser. Så kan andre gjøre som de vil, men ikke heng dere så jævlig opp i at andre faktisk velger kjente merker.

Og en ting til, hvis du påstår at ull er like bra som bomull til vinterbruk, da er du lite kunnskapsrik på det området.

Skrevet

Pussig, for med alle de jeg kjenner i barnehager, jobberfaring fra barnehager og nettverksmøter er det enighet om at mange av billigmerkene er skikkelig drit. Kalde unger som må inn etter en time, mens unger kledd i ull, lagvis og med kvalitetsdress på kan være ute i timesvis.

Skrevet

og er også veldig bevisst på å kjøpe gode sko. Har også på ungene ullundertøy, på denne årstiden, men det betyr jo absolutt ikke at jeg ser ned på andre fordi de ikke gjør ting på samme måte som meg.

Vi må vel kunne diskutere barneklær, vogner og annet barneutstyr, uten å måtte være redde for at andre skal føle seg tråkket på tærne.

PS: Jeg er også en avslappet trebarnsmor, om det har noen betydning.

Skrevet

Jeg kjøper dress som er vann- og vindtett samt LETT og lett å bevege seg i. ReimaTec sin dress har alt dette.

Votter og lue kjøper jeg det som er praktisk av. Men har enda til gode å finne votter som er varme for en liten tass.

Skrevet

reima har votter med noe som ihvertfall ser ut som lammeskinn inni og de er veldig varme (men ikke 100% vanntett)

de anbefalles for kalde dager.

Skrevet

Tror det er de vi har. Har de og Hestra votter. Med vanter inni er det litt bedre.

Skrevet

Nja, er igrunnen ikke helt enig. Var på tur i dag og barna som var i parken var virkelig mye mer merkeprega enn det inntrykket jeg får av barna til en dibber.

Det er fokus på utedress, vintersko og ull (en er ikke opptatt av merket til ulla, men at det er best om vinteren. Tre ulltopper til 99,- holder vinteren igjennom). Vi er begge studenter med to barn, og det eneste vi prioriterer er gode vinterdresser og vintersko (og ull). De arver etter hverandre, og vinterdressene er nå klar til tredjemann. På salg koster en vinterdress av et godt merke det samme som en rimelig til full pris.

Merkehysteri er mer andre ting, og det blir jo sjelden diskutert. De som kjøper dyre merkeklær (jeans, kjoler) blir jo regna som superharry og høvla over her inne. Det er jo det som er sløsing, ikke om en prioriterer å bruke 900 kr på en vinterdress som tre barn kan bruke.

Tror det er mer din dårlige selvtillitt som lyser gjennom og du tilegger desse mødrene flere meninger som jeg ikke opplever her. Når vi diskuterer burberry t-shirt vs hm da er det hysteri.

Skrevet

Kanskje de bhg ikke kler på barna skikkelig under dressene.

Kanskje de har det litt fortravelt å driter i å ta av bomulsklærne før de tar på resten.

Reima dressene holder heller ikke mål, om ungene ikke er skikkelig kledd innerst.

Dessuten, man skal ikke ha på mer enn 2 lag under dressen, et lag med ull innerst, å så et lag med ull eller fleece laget av ull eller polyester.

Som sagt, aldri noe problem på friluftavdelingen heller.

Skrevet

Selvfølgelig er det to lag under dressen, helst ull. Og da er det fort gjort å oppdage hvilke dresser som ikke holder mål, den som blir våt, kald, er stiv å bevege seg i, eller vinneren.. dressen som fryser så den blir hard som stein med en unge inni. Den var en vinner.

Det er kvalitetsforskjell på dresser, hvis du ikke kan innrømme det er du veldig lite opplyst og jeg betviler at du har noen erfaring fra barnehage. Legg også merke til at jeg ikke jhar nevnt noen merker, jeg bare konstaterer at det er forskjell på dresser. Noen er supre, noen er ok, noen er skikkelig dårlig.

Skrevet

Man blir ikke kald i ull, ull holder på varmen selv etter den er våt.

Fiskerne pleide før i tiden å dyppe ullvottene sine i vann for å holde varmen.

Vet ikke du det, da er du lite opplyst.

Både barn i reima og andre dresser _kan_ kommer inn våte, for vann kommer inn dit det vil, igjenom glipper. Er det virkelig vått en dag kommer de våte inn alle sammen.

Så lenge dressen sitter bra på ungen. Å der kan jeg være enig i at det er stor forskjeld på dressene, at noen er stive og trange.

Men i forhold til å holde barnet varmt, er det hipp som happ, så lenge barnet er godt kledd innderst.

Skrevet

Ull har bra egenskaper, man kan likevel bli kald i ull. At du kan påstå noe annet er helt idiotisk. Faktisk noe av det dummeste jeg har lest, uavhengig av hvor mange fiskere som har dyppet vottene sine i sjøen, og du er ikke den første jeg hører det av heller. Hvor i landet holder du til som påstår at man ikke kan bli kald i ull? Nederste temperatur -1?

Skrevet

"Tror det er mer din dårlige selvtillitt som lyser gjennom"

Hvordan i all verden klarte du å tolke dette ut av innlegget?

Det jeg reagerer på er krasse svar som dette!

Skrevet

Flott å se så mange svar på innlegget. Tror nok vi kan være enige i at de fleste vil det beste for sine barn uavhengig av merke på dressen/skoene.

Og for å illustrere litt angående min undring over merkediskusjonen:

jeg var på en lekeplass med mine barn i høst der en mor ropte på sin sønn at han måtte være forsiktig når han lekte fordi han hadde på seg Reimadress. Selvfølgelig flott at barn lærer å ta vare på tingene/klærne sine, men hvis de ikke kan leke aktivt ser jeg ikke poenget i dyre dresser.

Skrevet

Jeg bruker reima. men bruker et av de billigste ullmerkene (cubus) fordi jeg synes det er det beste av de rundt 7 merkene vi har prøvd.

Så nei, kvalitet går foran merke. Nå har det seg slik at reima lever opp til navnet og prisen. Så da bruker vi det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...