Anonym bruker Skrevet 31. januar 2009 #1 Skrevet 31. januar 2009 Ei venninne av meg har akkurat blitt dumpet. Hun har to barn, ikke med han. De kjøpte hus og hytte og båt, men alt står i hans navn. De har felles økonomi, men som sagt alt står på han, men hun har betalt mat og slike "småting" Har hun falt nedi den store typiske samboerfella og ikke har krav på noen verdens ting? Nå sitter hun der, to barn og ikke så mye som en gaffel(men skulle få bo i huset til hun fant seg noe eget) Helt knust stakkar! også må hun opp og stå for barna sin skyld som er helt fra seg de også.
Anonym bruker Skrevet 31. januar 2009 #2 Skrevet 31. januar 2009 ja jeg nevnte at de bare er samboere, ikke gift og har ingen felles barn. Altså sitter hun ikke igjen med noe matrielle ting, men finnes det ingen smutthull? NOE??
Anonym bruker Skrevet 31. januar 2009 #3 Skrevet 31. januar 2009 Hmm... ser dårlig ut dette ja. Er selv på vei inn i samboerskap, og vi har ordnet med samboerkontrakt, gjensidig testamente, livsforsikring.. You name it! Man er mye dårligere stilt som samboer, enn når man er gift, og derfor MÅ man huske å skrive en samboeravtale som regulerer hva som skjer ved samlivsbrudd. Det skal sies at reglerverket er blitt bedre, men det gjelder kun ved død. Men dersom de kjøpte dette sammen har hun kanskje vært med å betale lån, eller satt inn penger til et eller annet?? Man kommer langt med en kontoutskrift vettu.. Hun burde først og fremst rådføre seg med noen som kan regelverket.
Anonym bruker Skrevet 31. januar 2009 #4 Skrevet 31. januar 2009 De tok ikke opp lån sammen da hun ikke hadde jobb når de kjøpte huset. hun flyttet til hans hjemsted) så da har hun betalt husleie til han i 10 år nå og hjulpet han, mens hun står uten noenting. De har pratet i flere år om å ordne samboerkontrakt, men aldri kommet så langt. Selvfølgelig.... Hun har vell havna i den store samboerfella da stakkar! Hun får rådføre seg med noen profesjonelle når hun er oppe å står litt igjen da. takk for svar! lovverket har vell blitt bedre ja, men som du sier så gjelder det død, og ved ekteskap. Dit kom de heller ikke, bare forlovelse.
Anonym bruker Skrevet 31. januar 2009 #5 Skrevet 31. januar 2009 Uffa meg... Jeg hadde blitt så forbannet hadde jeg opplevd noe sånt. Synes veldig synd på henne. Jeg søkte litt på nett rundt dette og fant ut at dersom man har hjulpet til med økonomien på en slik måte at din samboer har kunnet betale ned mer på lånet sitt, har du kanskje rett til et vederlag for dette. Hvis du har betalt mer enn det som ansees som normal husleie for din bruk av boligen, er det sansynlig at du kan fremme et slikt krav. Jeg ville sjekket ut akkurat dette. Håper det ordner seg for henne.
Anonym bruker Skrevet 31. januar 2009 #6 Skrevet 31. januar 2009 Har venninnen din hatt inntekt?? Jeg tenker at hvis de hadde råd til hus, hytte og båt måtte de jo ha to inntekter. Og ettersom hun betalte husleie, så hadde de kanskje en muntlig avtale om at husleien var hennes bidrag til lånet? Dersom hun har hatt liten inntekt og mer eller mindre blitt forsørget av samboeren sin, så stiller hun nok veldig dårlig. Hadde de derimot like størrelser på inntektene sine, og bidro likt for at økonomien skulle gå sammen, så vil jeg tro hun stiller litt sterkere.
Anonym bruker Skrevet 1. februar 2009 #7 Skrevet 1. februar 2009 Uff amei...dette ser ikke bra ut!! Hun kan jo søke hjelp hos jurk, eller frirettshjelp eller lignende.. Kan hende de vet om noen smutthull? Uavhengig av denne litt "urettferdige" situasjonen så får hun overgangsstøtte osv. en tid fremover...(selv om husleie til samboer er surepenger når han sitter igjen med vinningen på det!!! ) Lykke til....
Anonym bruker Skrevet 1. februar 2009 #8 Skrevet 1. februar 2009 Kjøpte de hus, hytte og båt sammen og har hatt like inntekter? Betalte de like store andeler på evt låneinnskudd? Hvem står avsvarlig for evt lån? Hvor stort er hennes økonomiske bidrag av evt verdiøkninger? Eide noen av dem noe fra før? Her er det mange ting som spiller inn. Hun trenger en dyktig advokat skal hun ha en sjanse.
Anonym bruker Skrevet 1. februar 2009 #9 Skrevet 1. februar 2009 Hun har tjent MYE mindre enn han, så hun stiller nok veldig dårlig. Men jeg kan ikke innbille meg at de har hatt råd til å hatt alle disse tingene uten begge inntektene, men hun har betalt mat,klær og litt interiør og betalt peis og diverse ting når de har pusset litt opp(maling + diverse) mens han har tatt de store utgiftene.. Altså hun har nok stått mye for verdiøkningen i boligen. Alt som de har har blitt kjøpt mens de var sammen. Det er han som står ansvarlig for lånet. Han er veldig rik, så langt fra like lønninger, men hun har jo bidratt med sitt. Brukt sparekontoen sin på 50.00 for å pusse opp bl.annet. Nå vet jeg ikke enda hvor vanskelig han blir å gjøre seg. Hun har fått beskjed om å få bo i huset til hun har funnet seg noe annet. men har ikke sagt noen ting at de skal dele iallefall litt av verdiene. Så da blir det hybelliv med 2 barn og kanskje uten en eneste gaffel i starten. Sitter å gråter mye for henne nå, hun er helt ferdig og har ikke sovet på 3 døgn. Skal nok anbefale henne å ringe fri rettshjelp for å høre. En ting at hun har det vanskelig, men det er 2 barn og huske på også som er minst like knuste og tar på seg all skyld for hele bruddet. To gutter som ikke bestandig har vært like lette å ha med å gjøre. Takk for svar!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå