*Little Miss Sunshine* Skrevet 31. januar 2009 #1 Skrevet 31. januar 2009 Der var et innlegg her tidligere om riktig uttale på 'kj'. Da var det noen som sa at de ville ta barnet ut av skolen, om det fikk en lærer som ikke kunne uttale 'kj'-lyden. Jeg har tenkt å ta PPU (om jeg kommer inn da) å bli lærer i matte og fysikk. Da er det fra 5. klasse til og med vidregående. Jeg er dansk og snakker (selvsagt ikke helt perfekt norsk, kan ikke rulle på 'r' og har jo dansk aksent. Men jeg tror, og har fått å vite, at jeg snakker så alle skjønner hva jeg sier. Vil gjerne høre ærlige meninger om jeg da er helt uegnet til å bli lærer?
mamman til to gutter Skrevet 31. januar 2009 #2 Skrevet 31. januar 2009 Jeg tror nok det i det innlegget var ment hvis man fikk lærer, opprinnelig fra Norge i norsk, som ikke kan si "kj". Jeg ville nok uansett ikke tatt sønnen min ut av skolen, men jeg ville blitt veldig skeptisk til en norsklærer, spesielt på barneskolen, som ikke kunne forskjell på "kj" og "skj" for det er en viktig ting i språket vårt. Som lærer i matte og fysikk og opprinnelig fra Danmark, så hadde jeg ikke hatt noe problem med at du ikke kunne si "r" som jeg gjør og at du har dansk aksent (men hvis du snakker veldig dansk, så ville jeg nok, dessverre, hatt problemer med å skjønne deg selv, for jeg er veldig dårlig til å skjønne dansk muntlig).
Den heldige eier av ett barn Skrevet 31. januar 2009 #3 Skrevet 31. januar 2009 Du skulle fått lov til å undervise vår lillemor;) Har selv hatt mange lærer fra forskjellige land, og mange av dem behersket ikke norsken perfekt, men jaggu kom vi ikke gjennom uten videre uttalelsesfeiler likevel;)
*Little Miss Sunshine* Skrevet 31. januar 2009 Forfatter #4 Skrevet 31. januar 2009 Hehe, nei jeg ville blitt en heller dårlig norsk lærer! Stakkers barn Men godt å høre, at det ikke er alle som er veldig skeptiske til en lærer som ikke kan perfekt norsk. Jeg synes ikke jeg snakker veldig dansk, men jeg tror også at det er vansklig å bedømme selv! Så jeg må jo bare øve
twilla Skrevet 31. januar 2009 #5 Skrevet 31. januar 2009 Jeg har lest innlegget du refererer til. Tror ikke du trenger å være redd for at foreldrene tar elevene sine ut av skolen pga deg! Slik tenker jeg: En dansk lærer som snakker et slags dansk-norsk bør være helt uproblematisk, så sant elevene forstår henne. En etnisk norsk lærer som, ikke har en talefeil, men rett og slett er for lat til å skille mellom kinn og skinn, kjede og skjede, er et dårlig språklig forbilde, og kan ha negativ påvirkning på elevenes språk. Hvis du ikke skiller kj og skj fordi du er dansk, vil elevene forstå hvorfor. På samme måte vil en lærer med talefeil kunne forklare hvorfor hun snakker "feil". Men en lærer som, uten grunn, snakker slik, gir inntrykk av at det er slik man "skal" snakke. Svake elever vil kanskje lett ta etter henne. Sterke elever vil se på henne som språklig svak, og muligens få mindre respekt for henne.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå