Gå til innhold

GU ved hver svangerskaps kontroll?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det kan vel ikke være sånn? Den kvinnelige legen min mente at det måtte jeg ha hver gang, men da går ikke jeg dit! Da går jeg kun til jordmor.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde ikke GU en gang i svangerskapet før jeg var på føden og kan ikke se behovet for det hvis ikke det er spesielle ting som bør følges med på.

Skrevet

Jeg har aldri hatt GU under svangerskap jeg :P

Og jeg har to barn....

Skrevet

Hæ? Nei! Jeg tok det en gang i forrige svskap, fordi det var veldig lenge siden sist celleprøve, men legen mener at man helst ikke skal nedi der i graviditeten om man ikke må. Denne gangen er det 0 GU.

Skrevet

Det er ikke nødvendig. Bare hvis det er noe spesielt som må undersøkes, og det tar man jo fra gang til gang. Hvilke argumenter har hun for det?

Skrevet

Jeg har ikke hatt GU i noen av mine svangerskap jeg.

Skrevet

Æsj, nesten så jeg begynner å lure på denna legen. Er jo ikke lenge siden sist graviditet, og jeg tok jo prøver da, og jeg hadde jo også kontroll etter graviditeten. Nei, jeg avbestiller definitivt den timen!!!

Skrevet

Det hørtes rart ut ja. Jeg hadde nok også avlyst den timen gitt:)

Skrevet

Jo, det måtte man ha ved hver kontroll mente hun. . .

Skrevet

Førstegang jeg var gravid fikk jeg GU på første timen, det var viss normalt da. (2004) For celleprøve ol. I andre svangeskap fikk jeg beskjed at de var gått bort ifra det. De ville ikke røre unødvendig oppi der lenger.

Skrevet

Har fått 3 barn. INGEN GU under de vanlige kontrollene hos fastlegen, nei. Høres veldig sært ut med mindre det er noe helt spesielt!!

Skrevet

Hvis du har mulighet, så kan du jo ta alle timene hos jordmor, men det kommer jo an på om hun har kapasitet til det. Må du gå til legen, så si at du ikke har noe ønske om å ha GU hvis ikke hun kan forklare deg hva hun mener er så nødvendig å sjekke hver gang, som ikke er anbefalt og (nesten) ingen andre leger gjør. Hun kan ikke tvinge deg til GU bare fordi hun mener det er nødvendig.

Skrevet

Men viste prøvene dine at du er postivid for streptokokk B? Veldig mange av oss er jo det, og da må du ha GU ved hver kontroll. Jeg måtte det med sistemann. Når man har strepto B, er det mye større fare for å føde for tidlig, og derfor sjekker de ved hver kontroll at livmorhalsen er skikkelig lukket (ikke har begynt å åpne seg). Hvis den begynner å åpne seg før den skal, kan man få på en sånn "ring" (jeg husker ikke hva den heter).

Skrevet

Jeg fikk beskjed på føden av fødselslege at man skulle ha minst mulig GU for ikke å terge igang noe oppi der, og fikk derfor innvendig ul for å sjekke livmorhalsen..

skjønner det hvis det er en god grunn, men har ellers kunn hatt gu ved første svangerskap for å ta celleprøve.

Skrevet

4 barn på meg og har ikke opplevd det....

Er da ikke vanlig.....

Skrevet

Har aldri hørt noe om streptokokk B, og hun hadde jo ingen svar på blodprøver, så det kan jeg ikke tenke meg.

Skrevet

Jeg kan da ikke skjønne annet enn at du må ha misforstått!

Det er da ikke en eneste "obligatorisk" GU i svangerskapsomsorgen.

Ta celleprøve så ofte du skal - mer er sjelden nødvendig om du ikke trenger gu etter fødsel pga sting eller lignende.

Dette er jeg HELT sikker på da jeg har jobbet med dette..

Skrevet

Jeg har hatt GU på første kontroll under begge svangerskapene mine. Jeg vet at det er ganske vanlig å ha GU på hver kontroll i en del utland men det er ikke vanlig her i Norge.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...