Fruktjuice-og-vann-lensmann... Skrevet 31. januar 2009 #1 Skrevet 31. januar 2009 Jeg ser det står litt forskjellig i innleg her hvor det er spurt om fadderne må stå i statskirka. Noen skriver at minst to av fadderne må være medlem, men jeg finner ikke noe om det andre steder. På kirken.no står det at man må være medlem av statskirken, eller andre trossamfunn. Hadde satt pris på litt info om dette fra noen som vet sikkert. Jeg er selv kristen, jeg forkaster ikke min tro, men jeg har et ønske om en fadder som ikke er i statskirken. De tre andre er medlemmer. Det finnes andre verdier som også er viktige;)
Gjest Skrevet 31. januar 2009 #2 Skrevet 31. januar 2009 Hei! jeg er fadder på en gutt, og er ikke medlem i statkirken eller andre tros samfunn....
Mor&barn Skrevet 31. januar 2009 #3 Skrevet 31. januar 2009 Jeg mener at evnt Gudmor/gudfar må være medlemmer, ellers er det fritt frem sålenge tror..
mayaya Skrevet 31. januar 2009 #4 Skrevet 31. januar 2009 Regelen er at man ikke kan være medlem av trossamfunn som fornekter dåp. Vi hadde ei amerikansk jente som ikke er i statskirka her, gikk fint.
Bunnies by night Skrevet 31. januar 2009 #6 Skrevet 31. januar 2009 De trenger ikke å være medlem av statskirken, men de bør høre til et trossamfunn... Søsteren min hadde to faddere for lillejenta si som tilhører et helt annet trossamfunn enn det kristne, men de arrangerer også barnedåper derfor så sa presten at det var ok. Når det er sagt så tror jeg noen prester er mindre strenge enn andre...
Piri Skrevet 31. januar 2009 #7 Skrevet 31. januar 2009 Da må det variere fra kirke til kirke og prest til prest for her er det kun de som står i statskirken som kan være faddere. Ikke en gang pinsevenner kan være fadder selv om de tror på samme guden!
Fruktjuice-og-vann-lensmann... Skrevet 31. januar 2009 Forfatter #8 Skrevet 31. januar 2009 Men det virker som det varierer litt fra menighet til menighet her - er det ingen "regler" om dette som er skrevet ned? rart i så fall...regler har vi jo på alt!! merkelig at prestene kan bestemme dette selv. jaja, da får jeg bare satse på at det går gjennom :-O
Gjest -<<- Skrevet 31. januar 2009 #9 Skrevet 31. januar 2009 Fadderne må bekjenne seg til en kristen retning som ikke forkaster barnedåpen, de behøver ikke være medlemmer av statskirken. Dette står da også på kirken.no? Det er ellers i stor grad opp til den lokale presten.
solfrøken-♂♂♂ Skrevet 31. januar 2009 #10 Skrevet 31. januar 2009 Man skal helst være medlem i kriken eller andre trossamfunn, slik som de selv skriver på sine nettsider. Men det er ingen som sjekker dette og du kan faktisk ha noen som ikke er medlem i noen trossamfunn, som faddere. Vi er kristne selv og har 2 katolske faddere til begge våre gutter =))
Vinden blåser Skrevet 31. januar 2009 #11 Skrevet 31. januar 2009 fra kirken.no : "Meningen med faddere er at de skal hjelpe til at barnet får kristen opplæring. Nedre aldersgrense er 15 år og fadderne må enten være medlemmer av Den norske kirke eller et kirkesamfunn som ikke forkaster barnedåp." Men det er ingen som spørr eller sjekker såvidt jeg vet...jeg ble ikke spurt om fadderne var medlem av trossamfunn eller ikke.. og må ærlig innrømme at jeg ikke spurte heller.... Som presten sa til oss under dåpssamtalen så er en fadder idag en ekstra voksenperson som barnet skal kunne henvende seg til. Man trenger alle voksne rundt seg som bryr seg, så fadderen skal bry seg litt ekstra og på samme tid da hjelpe litt ekstra til om barnet trenger det.. mener da ikke om foreldrene trenger barnevakt eller ikke,men.. når barenet er 14 år og lurer på ting and pubertet,sex eller liknende så vil en fadder kunne være en voksenperson som barnet skal kunne henvende seg til for støtte og råd
mayaya Skrevet 31. januar 2009 #12 Skrevet 31. januar 2009 Vi ble spurt da.. Presten var jammen så frekk at hun spurte om hun ikke var medlem av en sekt, siden hun var amerikansk... Kjerring. Men uansett - vi viste til reglene, som de står over fra kirken.no.
Piri Skrevet 31. januar 2009 #13 Skrevet 31. januar 2009 Vel, uansett så synes jeg at det er så flott at vesla har en kristen fadder. Det var helt tilfeldig. Men hun er gift med bestekompisen til min mann og vi har også blitt veldig gode venninner. Jeg har aldri forlangt noe av dem med tanke på vesla og hennes kristne oppdragelse. Men jeg har lært henne det jeg mener er viktig og gjør så godt jeg kan ang kirkegang. Men så oppdaget jeg at fadderne også møtte opp i kirken når vi var der. Jeg trodde de var der fordi hun var personlig kristen, men så fortalte de at de var i kirken for å være sammen med vesla. (Oppvisninger, 4-års treff og 4-årsbok, familigudstjenester og høsttakkefesten f.eks.) Ble så rørt at jeg begynte å grine. Ellers er hun sitt ansvar bevisst og gir henne leker og bøker med kristne budkap og illustrasjoner. Bønnebok har hun også fått. Men best av alt er at de er så inderlig glad i henne!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå