lille bølle Skrevet 31. januar 2009 #1 Skrevet 31. januar 2009 både IgM og IgG. Prøvene er nå sendt videre til rikshospitalet for å fastslå om jeg er smittet nå. IgM antistoff kan ofte påvises flere år etter den aktuelle infeksjonen IgG antistoff påvises som regel resten av livet. hva har dette å si for meg, og ikke minst barnet? Har jeg krav på tidlig ultralyd eller noe? er 13 uker nå. Får jo ikke snakka med legen før til mandag....
Heldig mamma til ♥to gutter♥ Skrevet 31. januar 2009 #2 Skrevet 31. januar 2009 Det mest sannsynlige er vel at du er smittet tidligere, dvs før graviditeten. I så fall har jo ikke dette noen betydning annet enn at du slipper å tenke på å bli smittet med toxoplasmose resten av svangerskapet siden du da er immun. Hvis det viser seg at du er smittet nå under svangerskapet, vil du bli henvist til videre undersøkelser (fostervannsprøve) og evt bli behandlet med antibiotika for å minske risiko for sykdom hos barnet. Risikoen for at barnet skal bli smittet er liten i første trimester. Se link: http://www.nettdoktor.no/sykdommer/fakta/toxoplasmose.php Lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå