Anonym bruker Skrevet 31. januar 2009 #1 Skrevet 31. januar 2009 Jeg klarer ikke å skjønne hvorfor så mange barn bruker smokk?! Det er rett og slett stygt og unødvendig! Så i dag en jente på 4 år med smokk, det var stygt synes jeg. Jeg har selv 3 barn og ingen av dem bruker smokk. De bruker heller ikke å suge på tommelen...Har prøvd å gi smokk til yngste når han var noen uker gammel( bare for morro skyld) og han spyttet den ut med det samme. Dere lager uvaner til deres barn, smokk er unødvendig.
Prinsesse2_på_vei*Fødeklar* Skrevet 31. januar 2009 #2 Skrevet 31. januar 2009 prøvde å gi barnet smokk for moro skyld? Hvis du er sånn imot smokk så er det vel ikke vanlig å prøve å gi babyen det for moroskyld..men ja så store barn trenger ikke smokk. Kun babyer som har behov for å suge mye trenger etter min mening
Anonym bruker Skrevet 31. januar 2009 #3 Skrevet 31. januar 2009 Noen barn er født med større suge behov en andre, mini måtte ha bandasje på venstre hånd rett etter fødslen, plaga at han haddde suget seg sår på neven inni magen. For oss var smokk en nødvendighet, til o med sykehuset sa at vi burde starte tidligere med smokk enn anbefalt siden gutten hadde et sykt stort sugebehov. 4 år, da har jo den jenta foreldrene rundt lillefingeren, de fleste slutter jo lenge før det. Fint for deg og dine at dere ikke trengte smokk til deres barn, men hva har det egentlig med deg å gjøre, at andres barn bruker smokk?
Anonym bruker Skrevet 31. januar 2009 #4 Skrevet 31. januar 2009 Barn med stort suttebehov har godt av å bruke smokk, barn som bruker smokk når de sover våkner lettere (reduserer krybbedødsfaren sies det). Jeg syns deter helt ok at barn bruker smokk, mine barn bruker det bare når de skal sove for de har ikke behov for det å dagtid, ikke er de interessert i den heller. Men vil da ikke nekte de små og bruke den... Signerer innl. over - hvis du er så i mot, hvorfor prøve...
baima Skrevet 31. januar 2009 #5 Skrevet 31. januar 2009 og det er like idiotisk å blande seg og gidde å kommentere sånt. Barn har ulikt sugebehov. Og da må de enkelte foreldrene få løyse dette på sin måte
Anonym bruker Skrevet 31. januar 2009 #6 Skrevet 31. januar 2009 Og siden du har fått 3 unger uten stort sugebehov trenger ingen unger det? Skal si du vet mye. Første ungen vår trengte det og brukte den til hun var 3 år og andre ungen trengte det ikke.
Anonym bruker Skrevet 31. januar 2009 #7 Skrevet 31. januar 2009 Det er stor forskjell på en liten baby som har smokk og en 4 åring... Hvorfor tror du at du kan sammenlikne ditt eget barns sugebehov med andres HI? Jeg har aldri gitt barnet mitt smokk, men jeg går ikke rundt og sier at andres barn ser ut som en idiot alikevel..
Anonym bruker Skrevet 31. januar 2009 #8 Skrevet 31. januar 2009 Smokk er gulle godt. Når de hyler som værst stapper jeg den inn og da holder de jammen opp!
Anonym bruker Skrevet 31. januar 2009 #9 Skrevet 31. januar 2009 er faktisk enig med HI her, men jeg tenker helst på de skadene som en smokk gir jeg da...tennene kan umulig ha godt av den?? og ikke særlig fint nei, og språket...blabla..skjønner jo ikke noen ting,for de snakker jo med "mat" i munnen. tror det er helst foreldre som ikke orker å gi en oppdragelse jeg, er lettere å sette i en propp.
Anonym bruker Skrevet 31. januar 2009 #10 Skrevet 31. januar 2009 Ikke orker:o) Så smart er du. Jeg har som sagt en uten og en med, og den uten er selvfølgelig den ekleste.
Anonym bruker Skrevet 31. januar 2009 #11 Skrevet 31. januar 2009 Har det noen gang slått deg at barn er forskjellige og har forskjellige behov... Dessuten så tror jeg du også ser ut som noe katta kunne ha dratt med seg inn..
Anonym bruker Skrevet 31. januar 2009 #12 Skrevet 31. januar 2009 Hi her. Anonym 19:52 har skjønt det! Det er vel lettvint å gi et et barn smokk så blir det stille? Hva med å bruke mer energi på barnet ditt? Jeg kan forstå at noen babyer trenger smokk når de har sugebehov men hva er grunnen til at så mange barn går med smokk overalt blant annet på butikk? Hvorfor er det så vanskelig for mange å innrømme at de har det travelt og bare putter smokk i barnets munn for å ha fred? Det er for dumt å si at barn som er mer enn 1 år gamle tremger smokk!!! Jeg kaller det for Uvane!
Anonym bruker Skrevet 31. januar 2009 #13 Skrevet 31. januar 2009 Til anonym 20:02 Du er så morsom, ha ha. Jeg antar at du har smokkbarn ? HI
aanonym Skrevet 31. januar 2009 #14 Skrevet 31. januar 2009 Unger er forskjellige, eldstemann trengte ikke smokk, men lillebror gjør det. Me ikke til han er fire år!
Bunnies by night Skrevet 31. januar 2009 #15 Skrevet 31. januar 2009 Tja - hvorfor irritere seg over hva andre gjør? Selv har jeg en gutt som hverken ville ha smokk eller tommel - helt greit, deilig å slippe avvenning og utgifter på smokk... At det ser idiotisk ut... javel... mye jeg kan irritere meg over - men å se barn med smokk irriterer jeg meg ikke over:) Noen barn elsker smokken sin - alle foreldre har noen kamper og kjempe - og jeg skjønner godt at smokkeavvenningskampen ikke står først i køen!
McRabarbragrøt Skrevet 1. februar 2009 #17 Skrevet 1. februar 2009 Landsforeningen Uventet Barnedød (tidligere SIDS/Krybbedød-foreningen) hevder at bruk av smokk er assosiert med redusert risiko for krybbedød. Siterer: "Studier fra New Zealand, Storbritannia, Nederland, Irland og Norge viser at bruk av smokk er assosiert med redusert risiko for krybbedød (Mitchell et al. 1993, Fleming et al. 1996 og 1999, Arnestad 1997, L´Hoir 1999). En norsk doktorgrad støtter også opp om at bruk av smokk kan virke forebyggende i forhold til krybbedød (Arnestad 1997). Også konklusjonen i Kunnskapssenterets rapport Nasjonalt kunnskapssenter for helstjenesten, (Rapport nr. 5 2005) nevnt ovenfor konkluderer med at bruk av smokk er forbundet med redusert risiko for krybbedød. Selv om vi ikke kan si med sikkerhet at her finnes en årsakssammenheng, viser alle studiene inkludert i rapporten en positiv sammenheng mellom bruk av smokk og redusert forekomst av krybbedød – også etter at funnet var justert for viktige forvekslingsfaktorer som fødselsvekt, liggestilling, røyking, utdanning, mors alder, sovested osv.." ..... "En kan ikke gi noen fullgod forklaring på dette, men noen antagelser er fremsatt: Bruk av smokk bidrar til at søvndybden reduseres og at barnet har lavere terskel for "arousals" under søvn. ”Smokkbarn” våkner oftere fra REM-søvnen sin. Dyp søvn er forbundet med økt risiko for krybbedød. Videre er faren for gulping redusert og muskulaturen i svelg og strupehodet styrkes. Kanskje luftveiene blir friere ved at barnet suger tungen fremover ved bruk av smokk? En annen teori er såre enkel: Smokken og smokkringen hindrer barnet fysisk å få ansiktet sitt presset ned i madrassen, og på denne måten blir ikke ansiktet tildekket og pusteforholdene dårlig. Barnet får bedre lufttilførsel. Det er fortsatt noe uklart i hvilken grad bruk av smokk reduserer ammetiden eller bidrar til problemer knyttet til amming, som på alle måter er godt for barnet. Disse problemstillingen er undersøkt i Kunnskapssenterets rapport, men studiene som er inkludert i denne rapporten kan ikke gi fullgode svar på dette. Derfor er anbefalingen fra Landsforeningen uventet barnedød følgende: Regelmessig bruk av smokk når barnet legges til å sove kan virke forebyggende. Det anbefales at amming er vel etablert før smokk eventuelt tilbys barnet. " http://www.lub.no/oslo/lub.nsf/id/5E1CBAF4675F09D9C125719C003CDB9E?OpenDocument
† I Jesu Navn † Skrevet 1. februar 2009 #18 Skrevet 1. februar 2009 Syntes barn med smokk er noe av det søteste jeg ser. Derimot syntes jeg det er stygt å se voksne med sigarett i munnen. Æsj. Helt unødvendig.
Anonym bruker Skrevet 1. februar 2009 #19 Skrevet 1. februar 2009 Jeg syntes det er helt idiotisk at en på grunnlag av om en har gitt/gir barnet sitt smokk omtendt kan bli stempla som dårlige foreldre og som visstnok burde bruke mer energi på barna sine... Utrolig hva folk kan få seg til å si! Har forresten to smokkebarn selv, en på fire som har sluttet og en på to som enda får ha sin! Men jeg vil gjerne ha meg frabedt slike frekke kommentarer på grunnlag av enn sånn liten filleting! For de som øsnker å fortelle meg at jeg ikke oppdrar ungene mine på riktig måte, får rett og slett ta tida til hjelp og bli kjent med meg først... Eller holde kjæft!
Anonym bruker Skrevet 1. februar 2009 #20 Skrevet 1. februar 2009 Helt enig med Hi. Det er noe av det styggeste jeg ser. Min lille på tre år skal slutte nå og det blir sikkert mye grining. Nestemann har jeg ikke tenkt å gi tutt i det hele tatt. Det er jo bare stygt og tøys. Unger har i tusenvis av år greid seg uten og så finner noen på noe så dumt!
Anonym bruker Skrevet 1. februar 2009 #21 Skrevet 1. februar 2009 Jeg er litt enig, men ikke helt. Jeg synes smokk er helt greit når man trenger og roe ned barnet, eller når det skal sove. Synes barn som er 2+ som går med smokk hele dagen ikke er noe særlig. Greit når man skal sove eller slappe av. Men man trenger vel ikke smokken i munnen når man leker?
Anonym bruker Skrevet 1. februar 2009 #22 Skrevet 1. februar 2009 Datteren min er 2 år og bruker smokk som det står pappajentepå! Verdens nydeligste med den sutten:)
Anonym bruker Skrevet 1. februar 2009 #23 Skrevet 1. februar 2009 09:33 Alle synes sine egne er nydelige. Men det er dessverre ikke slik at alle andre synes det!
Anonym bruker Skrevet 1. februar 2009 #24 Skrevet 1. februar 2009 Jeg vet om flere som bruker smokk bare for at de ikke skal gråte så det blir stillere i huset, hvis en mor ikke orker lyden av sitt eget barn som gråter og ikke klarer å finne på noe anna å gjøre enn å stappe i smokk , ja så har hun et problem. smokk er jo meningen å bruke som trøst og en baby trenger ikke trøst 24 timer i døgnet vel. Jeg kan gå med på at det er greit de får det de første mnd kanskje, men når de nærmer seg året og blir mere bevisste så har de ikke bruk for det, de har ikke sugebehov da som så flere av dere påpeker er grunnen for at de får smokk
Mamma`n til Will& Ailo Skrevet 1. februar 2009 #25 Skrevet 1. februar 2009 Sønnen min sugde på tommelen rett etter han ble født og da var det rett inn med smokken .Det er mye lettere å avende smokken enn tommelen . Han får bare smokken når han skal sove og han må ta den ut om han snakker ,for barn som prater med smokk i munn er noe av det værste jeg vet. Han skal slutte med smokken til sommeren og da er han litt over 2 år .
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå