mama09 Skrevet 31. januar 2009 #1 Skrevet 31. januar 2009 Bare lurer litt på hva som er vanlig. Jeg trener 1-2 ganger i uken på body pump, men unngår mageøvelsene. Også tar jeg en skitur i ny og ne.. Er 12 uker.
godiva med 3 gull Skrevet 1. februar 2009 #2 Skrevet 1. februar 2009 jeg går turer og rir.. (har ridd siden jeg var 8 år). Jeg har hatt som regel at jeg ikke rir når jeg er gravid, så har ikke ridd de 2 forrige svangerskapene mine.. Men denne gangen har jeg hatt så forb.... vondt i bekkenet, og fant ut at da prøver jeg hva som helst. forrige mandag red jeg, og var temmelig dårlig på kvelden... men neste dag var jeg helt normal igjen, INGENTING vondt. så da fant jeg ut at jeg rir. Og har (bank i bordet) ikke hatt vondt i bekkenet de siste 2 ukene. JUBEL OG GLEDE.
Hotti Skrevet 1. februar 2009 #3 Skrevet 1. februar 2009 jeg trener når jeg føler for det egentli.Går tur med bikkja hver dag samt at jeg prøver meg på treningsstudio 2-3 ganer i uka,har også en sykkel hjemme i stua som jeg tråkker litt på.Blir fort sliten og får vondt i ryggen og magen så lytter på kroppen hva den klarer...
Ann I Skrevet 1. februar 2009 #4 Skrevet 1. februar 2009 Jeg trener stort sett 3 ganger i uken. Har "alltid" gjort det, og derfor helt unaturlig for meg å slutte da jeg ble gravid. Jeg løper 1 time først, også 1 time styrke etterpå. Har selvfølgelig moderert meg litt, løper ikke så fort (men like langt foreløpig) og løfter ikke så tunge vekter lengre. Dette funker for meg, og det er viktigste:-) Hver og en må prøve seg frem. Jeg er 24 + 0 idag. Kommer til å regulere intensiviteten etterhvert som magen vokser. Har diskutert dette masse med jordmora mi, og får gode råd fra henne om hvordan å gå frem.
million dollar baby Skrevet 1. februar 2009 #5 Skrevet 1. februar 2009 Jeg trente ikke fra uke 5 til uke 14 pga forferdelig kvalme. Kun noen spaserturer for å få frisk luft. Etter dette har jeg trent 4-5 ganger i uka på Elixia. Er med på de fleste timene, men dropper hopp, mageøvelser og sterke vridninger. Får masse energi og overskudd - og så gjør det meg kjempe glad!!!!
Gjest Skrevet 1. februar 2009 #6 Skrevet 1. februar 2009 Er i uke 24. God form har gjort det mulig å opprettholde treningsmengden. Har alltid vært svært aktiv, så det er helt naturlig å fortsette med det. En uke for meg består av 9-11 treningsøkter. Jeg løper, men har moderert intensiteten (har ikke tunge intervaller lengre). Løper alt fra 30 min- 2 timer. Blir det langkjøring, er tempoet svært labert, og jeg passer på slik at blodsukkeret ikke faller. Det samme gjelder sykling. Om vinteren blir det mye spinningsykling, enten som time på treningssenter eller på egenhånd. Sykkeløkt: 1-3 timer. Trener også styrke 3 ganger i uken. Antall reps og kg, har gått noe ned- og jeg passer på så jeg ikke belaster buken for mye. I tillegg svømmer jeg 2000-4000 m. i uken (tidligere aktiv svømmer). Er fulltidsstudent og har gode treningsfasiliteter på skolen. Vil poengtere at jeg nå ikke trener for å fremme prestasjoner eller for å slanke meg! Har dialog med jordmor, og toppidrettsutøvere. De sier at det ikke er noe i veien for dette, så lenge intensiteten er lavere (og det ikke er graviditets-vondt). Er påpasselig med å få i meg tilstrekkelig med karbohydrater, proteiner, og vitaminer. Og den lille spiren i magen, ser ut til å ha det veldig bra:) Jeg savner andre i samme situasjon, for jeg vet at det finnes gravide toppidrettsutøvere, og ikke bare mosjonister! Vil gjerne høre deres erfaringer. Spent på hvor lenge jeg kan holde dette ved like. God trening;) Iselin
venter odelsgutt i august Skrevet 1. februar 2009 #7 Skrevet 1. februar 2009 Jeg trente før 3 ganger i uken på treningssenter i tillegg til å gå hjem-arbeid og gjerne turer på ettermiddagen etterpå (veldig glad i fjellturer). Etter at jeg ble gravid har jeg vært så plaget med svimmelhet og kvalme at treningsenteret har jeg måtte legge på hylla, savner det veldig! Men har fortsatt å gå. I tillegg har jeg prøvd svømming og det er helt topp!! Så nå blir det 2-3 turer i svømmehallen i uka. Til dere som plages med svimmelhet så prøv svømming. Vannet er så pass kaldt at jeg ikke blir kjempevarm og slipper unna værste svimmelheta.
gravid86 Skrevet 1. februar 2009 #8 Skrevet 1. februar 2009 Jeg er 15 uker på vei og spiller squash ca. 2 ganger i uken. Har heller ikke hatt noen plager i forbindelse med svangerskapet.
Ayka 09+13+14 Skrevet 1. februar 2009 #9 Skrevet 1. februar 2009 Jeg holder meg i form med å gå masse turer Har også 4 hunder som trenger trim,så må nesten bare ut å gå hver dag Hadde en periode der jeg slet med kvalme/oppkast...da ble det litt mindre/kortere turer,men nå er jeg i fin form. Plages litt med vond rygg,men da hjelper det-for meg iallefall-å gå turer i skog og mark
Gjest VerdensHeldigsteMamma Skrevet 2. februar 2009 #10 Skrevet 2. februar 2009 Jeg danser (det er jobben min) og trener på Spenst. Har imidlertid måttet kutte veldig ned etter at jeg ble gravid, var for kvalm de 3 første mnd, men det begynner å komme seg nå. Ellers går jeg tur med hunden. Håper å holde ut (i arbeid og med trening) lenge denne gangen!=)
sprellen Skrevet 3. februar 2009 #11 Skrevet 3. februar 2009 Hei Iselin! Forsøkte å poste en melding til deg direkte, men noe gikk galt. Prøver meg defor her. Kjente meg igjen i veldig mye i ditt innlegg.Dessverre har jeg ikke noe erfaring å øse av da jeg bare er i uke 18 og er førstegangsgravid, men føler virkelig at det er lite informasjon om trening og da spesielt for de som er i god form. Selv ga jeg meg med aktiv idrett (norsk nivå- ikke fulltidsutøver, men 8-10økter per uke) i fjor, men trener fremdeles 5-6 økter i uka (ikke tid til noe mer da jeg jobber 100% og har mye annet som skjer). Foreløpig går det kjempefint og med unntak at vekta har gått litt opp og magen har vokst en del, så merker jeg liten forskjell fra før jeg ble gravid. En vanlig treningsuke ser slik ut: 1-3 dager med løping, hvorav en med intervaller (aerobe) , noen langturer, et par styrkeøkter med vekter, litt spenst og i det siste har jeg gått veldig mye på ski. Tommelfingerreglene mine er at jeg trener alt som ikke inkluderer mye melkesyre+ at jeg sørger for å ikke gå tom for næring. Har i tillegg tonet ned treningen av de rette magemusklene. Ellers gjør jeg nesten alt som før og kroppen (og fosteret) ser ikke ut til å ta noe skade av det- tvert imot innbiller jeg meg at min gode form hjelper på. Har ikke vært kvalm, lite trøtt og hverdagen går lekende lett. I likhet med deg har jeg ikke noe mål med treningen akkurat nå og heller ingen utseendemessige motivasjoner( vekt/muskelbygging etc), men det å trene og være i god for er rett og slett en viktig trivselsfaktor! Dessuten tror jeg god fysisk form vil gjøre fødsel og ikke minst perioden etterpå mye lettere. Jeg har venninner som har trent en del og til tross for harde fødsler, så kom de kjapt til hektene etterpå. Synes det er synd at det er så lite fokus på trening for godt trente gravide. Er overbevist om at mange trener mindre enn de burde (og ønsker selv) fordi de er redde for å gjøre feil/skade fosteret. Er også overbevist om at dette fører til økt sykefravær blant gravide og at samfunnet kunne spart enorme summer ved mer forskning og informasjon. Tenk bare på hvor mange sykehusdøgn etter fødsel som kunne vært spart om mødrene tok seg kjappere inn etter den fysiske anstrengelsen.... Skjønner også at man må være litt forsiktige med generelle råd da det er mange som nok vil overdrive og ikke kjenner sine egne grenser. Det er jo en hårfin balanse. Dessuten tror jeg det ikke er smart å starte opp med aktiviteter man ikke er vant til eller å øke treningsmengdene-. Men godt å høre at det er flere som trener mye og ikke bare går turer og diller rundt. Regner med at du også får bekymringsmeldinger og formaninger om å roe ned.... Selv om jeg ikke har noen medisinsk faglig bakgrunn, så tror jeg vi kommer langt med sunn fornuft og mye treningserfaring og kjennskap til egen kropp. Så lenge man trener med overskudd og holder energibalansen oppe og ikke presser seg helt i kjelleren, så skal dette gå bra! Stå på videre!!
Gjest Skrevet 3. februar 2009 #12 Skrevet 3. februar 2009 Svømmer en gang i uken nå. Skal prøve å få tid til en trimøkt til i uken, men merker jeg ikke orker nå, med mye jobb, tre barn og veldig plaget med trøtthet.
Gjest Skrevet 3. februar 2009 #13 Skrevet 3. februar 2009 Hei Sprellen! ENDELIG noen som snakker samme språk;) I søken etter mer info på dette området, ble jeg oppmerksom på en forskning foretatt på St.Olav Hospitalet i Trondheim i samråd med Norges Idrettshøgskole. Les: "Tidligere norsk forskning har vist at gravide som trener, reduserer risikoen for depresjon etter fødselen. De rammes i mindre grad av svangerskapsforgiftning og har kortere fødsler og færre komplikasjoner enn utrente gravide. Annen forskning har funnet at trening reduserer risikoen for svangerskapsdiabetes. Foreløpige resultater fra en norsk studie av gravide toppidrettsutøvere viser at hard trening er trygt. - Utholdenhetstrentegravide topputøvere er testet under trening på høy belastning, og det er ingen tegn til uheldige konsekvenser verken for foster eller mor. Alle utøverne som har gjennomgått testingen, har født normalvektige barn til termin, forteller professor Jorunn Sundgot-Borgen ved Norges idrettshøgskole (NIH). Ett supplement til din kommentar, som jeg for øvrig sier meg veldig enig i ! Takk for positive ord.. jeg kan trene videre med god samvittighet:) Iselin
Sillen Skrevet 4. februar 2009 #14 Skrevet 4. februar 2009 Jeg ønsker å kaste meg inn i dette temaet. Jeg kjenner meg også igjen her og savner litt mer lett tilgjengelig informasjon rundt det med trening. Jeg har også vært vant til å trene mye, har kastet håndball på elitenivå og trent daglig. Nå er jeg gravid med mitt andre barn i uke 21. I det første svangerskapet trente jeg nok opp til 5 dager i uken. Jeg kuttet ut håndball da jeg ble gravid helt midt i mellom to sesonger, men jeg svømte fast en dag i uken, trente sykkel og spinning 2-3 ganger i uka og trente styrke 1-2 ganger i uka. Jeg hadde nok ganske høy intensitet på treningen frem til jeg var rundt 5 mnd på vei. Jeg syklet meg en tur ute selv om jeg følte meg litt kvalm og hadde vondt i hodet, men følte meg alltid litt bedre da jeg kom inn igjen. Dette var spesielt de 4 første månedene. Jeg gikk på spinning helt til jeg var ca. 7 mnd. på vei, da begynte magen og bli litt stor og det føltes ubehagelig å sitte på time. Jeg byttet heller da ut sykkelen med en slik "løpemaskin". Jeg var i god form det meste av mitt første svangerskap, hadde en liten periode fra uke 6-7 til ca uke 16 hvor jeg følte meg litt mer slapp, trøtt og litt små kvalm, men jeg trente likevel, men tok det litt etter dagsformen. Jeg tror jeg hadde stor fordel av dette både ved fødsel og etterpå. Fødselen gikk veldig fort når det først satte skikkelig i gang og jeg kom raskt i form igjen. Nå i mitt andre svangerskap så har jeg vært i litt dårligere form og jeg merker godt at jeg har en sønn på snart 3 år, harr full jobb og en mann som satser ski denne sesongen og trener daglig. Det blir derfor litt mindre trening enn ved forrige. Jeg hadde en periode på nesten 3 uker hvor jeg nesten ikke trente i det hele tatt og da jeg prøvde meg på spinning f.eks. merket jeg at det begrenset seg selv med høy puls og null overskudd. Etter ca. uke 14 har jeg kunne ta opp igjen treningen og nå prøver jeg å trene spinning minst 2 dager i uka, sammen med en styrkeøkt og gå på ski i helgene. Jeg trener med pulsklokke og fortsatt med ganske høy intensitet på noen av øktene, men jeg lytter til kroppen og trener ut fra hvordan den føles. Jeg hører så mye forskjellig når det gjelder trening, men jeg tror også at kroppen er veldig flink til å gi signaler og man skal ikke presse seg hvis det ikke kjennes riktig. Jeg tror også at kroppen tåler mer enn vi tror når vi går gravid, selv om man ikke skal overdrive noe. Jeg trener heller ikke for å bli i bedre form nå eller slanke meg, men for trivselen og følelsen. Samtidig vet jeg at det er så mye lettere å begynne å trene igjen etterpå hvis man ikke slipper seg for langt ned under svangerskapet. Dette ble langt, men mitt tips er at man må gjøre det man føler for og det man er vant til. Kanskje også tvinge seg selv litt også om man er gravid, for det er litt lett å skylde på graviditeten når man føler seg litt trøtt og slapp, men trening på sitt eget nivå vil bare gi overskudd tror jeg. Lykke til alle sammen.
_Mita_<3 Skrevet 4. februar 2009 #15 Skrevet 4. februar 2009 Prøver å holde meg til ca 3-4 ganger i uken. Trener noen ganger på treningssenteret like ved her vi bor.. Da går jeg først.. så trener jeg apparater.. bein,armer,rompe rydd osv Ellers trener jeg hjemme.. Har litt pilates osv på xboxen.. Kjøpt meg ny treningsfilm for gravide.. Fit for mama, den har yoga-salsa osv. Morsom:D
Gjest Sauen venter jente nummer 2 =) Skrevet 4. februar 2009 #16 Skrevet 4. februar 2009 Har fått totalforbud for trening pga diverse helseplager i svangerskapet. Trente tidligere 3 økter i uka på treningssenter - kombinasjon av styrke og kondisjon, gjerne i sal. Går korte turer nå, men det er alt. Gleder meg til å kunne trene igjen!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå