Gå til innhold

Noen lærere her?

*mamma til prinsesse vil ikke*

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har ei jente på 3,5 år som kan hele alfabetet. Hun har likt bokstaver siden hun begynte å prate. Det vil si at hun elsker at vi leser ABC bøkene til henne, hun liker å leke med magnetbokstavene og puslespill med bokstaver.

Nå har hun selv begynt å dele opp ord/navn i bokstaver. Vanskelig å forklare. Men det hun gjør er å si bokstav for bokstav hele navnet sitt, samtidig som hun drar dem sammen. Det virker som hun prøver å lese dem.

Jeg lurer derfor på hvordan vi skal stimulere henne videre? Om vi kan lære henne å lese på noe vis?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan leke med bokstaver sammen med henne. Fortelle hva det står her og der. Du kan la henne leke at hun skriver og så "lese" det hun har skrevet.

Et av de tidligste stegene mot å knekke lesekoden er å rime. Så det er jo også noe dere kanleke dere med, rim og regler:)

Ellers ville jeg ikke gjort noe mer enn når hun selv tar initiativ til det. Er jo lenge til skolestart for henne enda:)

Skrevet

jeg er lærer--- For det første er jeg ikke sikekr på om jeg ville stimulert så mye mer enn dere gjør. Om hun finner det morsomt med bokstaver, ville jeg barfe fortsatt å leke med dem med henne. Kjøpe morsomme spill elelr denne dublolegoen med bokstaver på. latt alt være en lek. Om forståelsen av at hvert grafem har en tilførende lyd er tilstede, ville jeg bare begynt å sette sammen tostaveksesord, og økt etterhvert. Finens en del spill på nettet..

Skrevet

Er ikke sikkert at de som ikke er lærere vet hva et grafem er... Lettere å si bokstavens navn og bokstavens lyd;-)

Skrevet

Tusen takk for tips. Det er henne som har bestemt tempoet på dette hele veien, så skal ikke pushe henne. Men det var gode forslag til å leke videre med henne. Var nemlig gått litt tom for ideer.

Skrevet

Jeg forsto hva hun mente :)

Skrevet

hehe, tror nok det er mange andre enn lærere som kan litt norsk... Eventuelt kan det godt hende de vet om google.no :-)

Skrevet

Finnes et veldug fint spill som heter e for elefant..her lærer man koblingen mellom små og store bokstaver.. Eventueolt har forlagene egne nettsteder med undervisning. Anbefaler også gobokens abc:-)-en bokklubb der man hver tredje uke får en bokpakke med en bok som tar opp en ny bokstav

Skrevet

hm, blanding av b og p er vel et dyslektisk tegn..Mente selvsagt DuPlolego

Skrevet

Vi har kjøpt alle bøkene fra gobokens abc. Hun er veldig glad i disse, så vi leser nesten hver kveld av disse til henne. Hun sitter og titter i permen på alle boksavene og gjentar hva de heter. Der er bokstavene både store og små, så hun kjenner faktisk både de små og store etterhvert. Dette er nesten selvlært, ved at hun spør oss hva heter den og hva heter den osv. Samme med magnetboksavene, de er både store og små.

Det spillet du nevner, e for elefant, er det et nettspill?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...