Gå til innhold

Spise sin vekt (i gull) og dårlig "rutine"

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå har et nytt, men gammelt og kjært dilemma dukket opp. Tidligere spiste han over 1 liter i døgnet i et par dager, så roet det seg. Nå veier han 6.7 kg. Sikkert litt mer i og med at dette var 2 uker siden. MEN, med utgangspunkt i 6.7 kg og med måltid i døgnet som tilsvarer 15% av sin fødselsvekt så skal han altså atter en gang spise over en liter i døgnet. Ganske så nøyaktig 1005 ml. Han spiser ca 900 til 1000 ml som det er vil jeg tippe. MEN. De skal jo helst ikke ha over 1 liter fordi det påvirker nyrene deres. Så hva i huleste gjør en da?

Han er jo bare 2.5 mnd, og ikke søren om han får noe grøt her i gården enda.

Han spiser og sover litt som han vil, så det blir vel stort sett til at han i snitt spiser hver 1.5 time, og sover ikke mer enn 30 minutter i strekk. Med unntak av natterstid så har han altså ingen rutiner fordi vi synes han er for liten til å prøve å innføre noe særlig regime (og mamma er lat).

MEN, han har som kjent innført sin egen nattlige rutine hvor han maks våkner opp en gang for mat. Han legger seg i snitt kl 20.00.

Så er spørsmålet da, skal jeg presse måltidene til hver 3 time? Og hva med over 1 liter i døgnet problematikken. Med utgangspunkt i deres egen vekt så vil jo dette automatisk bli et problem for de fleste.

Dritt pupper!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Men når er det anbefalingen går fra 15% til 12,5 %?

Prompen må få så mye mat som han vil, syns jeg - og fast føde er jo for tidlig. Det står vel bare at en skal kontakte helsestasjonen om de spiser mer enn 1l mme - og vi vet jo hvor mye peil de sikkert har på dette, hehe... Kan ikke tro at det er farlig om han tipper litt over. Når det er sagt - når Snuppelure var på Prompens alder endret spisemønsteret seg slik at hun etterhvert ikke spiste oftere enn hver 3. time.

Det som bla skjedde var at hun nok sluttet å ha magevondt og sånn - før den tid kjørte jeg flaske hver gang hun gråt - og derav ble det mange små måltider. Når hun var mer tilfreds ble det heller færre større måltider. Du skal se at det der endrer seg av seg selv hos dere også. Jeg antar at du ikke insisterer på å mate ham hvis han ikke viser tegn til sult eller gråter?

Hun spiser nå 5 flasker i døgnet - that`s it. Ganske praktisk for mor.

SNuppelure er akkurat dobbelt så gammel som prompen og veier litt mindre. Hun spiser 750ml i døgnet - og det er mye i forhold til for bare et par uker siden.

Skrevet

Jenta mi spiser også mye. Spurte HS om det og hun sa at frem til de er gamle nok til grøt og vektøkningen er normal gjør det ingenting om de får over 1 liter i døgnet.

Om hun virkelig har peiling er jo en annen sak...

Men hva er alternativet? Somregel når de er sulten er det jo umulig å strekke tiden for at de ikke skal spise så ofte. Ihvertfall her i huset skulle maten helst vært servert for 5 minutter siden når hun blir sulten.

Skrevet

Det spørs om det noengang blir noe mellom prompen og Snuppelure da, de små piger skal jo helst være yngre.

Men, jeg har da vitterlig lest et sted at det gikk utover nyrene deres hvis de fikk i seg over en liter. Jeg tror det var en artikkel her inne.

Jeg gir han kanskje for ofte mat...Som FF så fikk/får han nok kanskje litt ofte flaske, han var flinkere til å si ifra tidligere enn han er nå, men han får allikevel mat oftere enn 3 timer.

Happyfreak, jeg kjenner til det. Maten skulle helst vært servert i går. Mr Promp har blitt bedre. Ikke fullt så utålmodig og når han hører flaskeristingen så vet han at det er på vei og da roer han seg. Når kluten kommer på plass under haka spiser han den opp så han oppfører seg virkelig som en som får dårlig servering. Men vekten tilsier noe annet gitt.

Skrevet

Beklager - snuppelure er bortlovet til Septemberprinsen...

Jeg har og hørt det der nyre-ryktet - men for meg er det så fryktelig ulogisk. Jeg kan ikke begripe at man ikke skal gi et spebarn den maten det vil ha??? Og hvorfor skal det gå en grense akkurat ved 1l? Hvis du ser på antall anbefalte måltider og anbefalt mengde på NAN-pakken så betyr jo det at Nestle selv anbefaler mer enn 1l i døgnet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...