Gå til innhold

Rhesusimmunisering

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg venter nummer tre i midten av juli, eller dvs terminen er 13.juli. Jeg er rhesus negativ mens far er rhesus positiv. Forrige svangerskap dannet jeg antistoffer mot barnets blod og ble fulgt opp med blodprøver og ultralyd hver 14.dag, deretter hver uke. Ca 2,5 uke før terminen ble fødselen satt i gang pga disse antistoffene. Alt gikk fint og det oppsto ingen komplikasjoner etterpå.

Men nå er jeg i uke 18 og danner antistoffer denne gangen også. Har vært på ultralyd to ganger allerede og tar blodprøver hver 14.dag. Forrige ultralyd var på torsdag der de sjekker blodgjennomstrømningene til babyen. Dette for å sjekke om barnet er blodfattig og har tatt skade av antistoffene. Sist ultralyd måtte to leger måle og blodgjennomstrømningene i hodet på babyen er dårlig:( Dette gjør meg innmari redd siden jeg ikke er kommet noe langt i svangerskapet ennå, så noen fødsel i nærmeste fremtid er uaktuelt. Jeg vet de kan gi blodoverføring til babyen i magen men dette varer vel ikke så lenge og det er også en risiko med dette. Nå er jeg så redd for at dette ikke går bra!! Jeg vet at ved et nytt svangerskap etter et svangerskap med antistoffer er veldig risikabelt da kroppen fortere danner antistoffer mot barnet. Legen fortalte meg også at uansett blir jeg å føde 3-4 uker før termin, men selv frykter jeg at det kan gå galt eller at det blir veldig prematurt.

Jeg lurer på om det er noen her som er gjennom det samme eller har vært gjennom det som vil dele sine erfaringer med dette? Eller kanskje noen som vet om noen som har vært gjennom dette og vil fortelle litt om det?? Hadde vært godt å fått høre hvordan det har gått for andre. Jeg har bare tenkt på hvordan dette skal gå. Skal på ny ultralyd på torsdag og er redd hva de finner ut da og om jeg blir innlagt eller noe...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

dytter litt her jeg....

Skrevet

Rhesus negativ jeg oxo..dytter for deg=)

Skrevet

Tydelig mange av oss som ikke har hatt noen komplikasjoner pga Rhesus negativ. Godt er det, men om det er noen her får vi håpe dem svarer deg;)

Skrevet

Er også Rh negativ, men har heldigvis sluppet komplikasjoner i mine sv.skap. Lykke til! Håper du får svar.

Skrevet

dytter for deg :)

er Rh- selv men har ik opplevd noe annet enn at de tilstadighet roter bort kontroll prøvene mine :)

Skrevet

Hei jeg er også Rh minus men har ikke hadt komplikasjoner selv.

Men jeg har en venninne som dannet antistoffer og hun hvar vell nesten hver 14 dag i trondheim til blodoverføring til babyen. Babyen hennes var veldig blodfattig når de oppdaget antistoffene men alt gikk bra ril slutt og hun gikk vell fram til fødselen startet av seg selv

Skrevet

Så godt å høre:) Vet du når barnet begynte å vise tegn til at det var blodfattig? Oppsto det noen komplikasjoner i ettertid? Bor hun i nærheten av Trondheim da siden hun var der? Var dette hennes første svangerskap med antistoffer?

Skrevet

Jeg hadde spurt legen min om han kunne forklare dette ordentlig. Hvis han kan dette da... Det er jo innviklet og egentlig veldig sjeldent at det skjer som det har gjort hos deg. JEg kan litt om dette, men har litt problemer med å forklare på en enkel og grei måte... Men fant en nettside som forklarer det på en barnslig måte. Den er fin for deg.

http://www.dinside.no/346875/rhesus-minus-kan-gi-problemer

Men snakk med legen din om dette. Burde ikke han/hun vært litt flinkere til å forklare deg hva dette egentlig betyr...? Det er en ålreit følelse å vite hva og hvorfor ting skjer... Er det ikke? Men jeg tror du blir litt klokere av den nettesiden.

Lykke til da! :-)

Skrevet

Jeg leste innlegget ditt tidligere og leste det ikke på nytt før jeg skrev tilbake, men det ser ut som du har fått en del info av legen.... Jeg skjønner jo at du egentlig er godt informert. Det var kanskje ikke info du var ute etter. Men heller noen som hadde vært igjennom det samme. Det har ikke jeg. Men føler kanskje at innlegget mitt ble litt unødvendig. Svarte liksom feil på det du var ute etter.

Men kanskje andre har nytte av den linken.

Uansett håper jeg du finner noen som har vært igjennom det. Men det er egentlig ganske sjeldent! Jeg skal hjelpe deg å dytte.... ;-)

Skrevet

Jeg vet ikke sååå mye om dette.. Er RN selv.. Men jeg fikk en vaksine etter første fødsel for å ikke danne disse antistoffene ved evt neste sk. Og tok blodprøver i forrige uke.. Syv uker på vei. Og ingen antistoffer har dukket opp da... å håper jo at de ikke gjør det..

Men jeg vet med meg selv at jeg yns det er litt skummelt, for legen oppfører seg litt rart når ho fikk vite at jeg var RN.. Det virka så skummelt for henne og på en måte..

Men fikk ikke du sånn vaksine etter første og andremann?? For det skulle du jo hatt...

dytter samtidig som jeg svarer.. Og håper du finner noen som kan dele litt erfaringer med deg.

Og masse lykke til!!!! =)

Skrevet

Hei Plotten venter nr 2!

Jeg fikk sprøyte etter jeg fikk førstemann, men hadde en abort 5-6 mnd etter jeg fødte han og da mente legen at jeg ikke trengte den sprøyten pga at det ikke var så lenge siden jeg fikk den sprøyten da jeg fikk vår førstefødte... Dum som jeg var så stolte jeg på legen:( Akkurat nå hadde jeg gjerne skulle tatt en prat med denne legen... Kjenner jeg blir forbanna!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...