Kaja med spire Skrevet 31. januar 2009 #1 Skrevet 31. januar 2009 Jeg venter nummer tre i midten av juli, eller dvs terminen er 13.juli. Jeg er rhesus negativ mens far er rhesus positiv. Forrige svangerskap dannet jeg antistoffer mot barnets blod og ble fulgt opp med blodprøver og ultralyd hver 14.dag, deretter hver uke. Ca 2,5 uke før terminen ble fødselen satt i gang pga disse antistoffene. Alt gikk fint og det oppsto ingen komplikasjoner etterpå. Men nå er jeg i uke 18 og danner antistoffer denne gangen også. Har vært på ultralyd to ganger allerede og tar blodprøver hver 14.dag. Forrige ultralyd var på torsdag der de sjekker blodgjennomstrømningene til babyen. Dette for å sjekke om barnet er blodfattig og har tatt skade av antistoffene. Sist ultralyd måtte to leger måle og blodgjennomstrømningene i hodet på babyen er dårlig:( Dette gjør meg innmari redd siden jeg ikke er kommet noe langt i svangerskapet ennå, så noen fødsel i nærmeste fremtid er uaktuelt. Jeg vet de kan gi blodoverføring til babyen i magen men dette varer vel ikke så lenge og det er også en risiko med dette. Nå er jeg så redd for at dette ikke går bra!! Jeg vet at ved et nytt svangerskap etter et svangerskap med antistoffer er veldig risikabelt da kroppen fortere danner antistoffer mot barnet. Legen fortalte meg også at uansett blir jeg å føde 3-4 uker før termin, men selv frykter jeg at det kan gå galt eller at det blir veldig prematurt. Jeg lurer på om det er noen her som er gjennom det samme eller har vært gjennom det som vil dele sine erfaringer med dette? Eller kanskje noen som vet om noen som har vært gjennom dette og vil fortelle litt om det?? Hadde vært godt å fått høre hvordan det har gått for andre. Jeg har bare tenkt på hvordan dette skal gå. Skal på ny ultralyd på torsdag og er redd hva de finner ut da og om jeg blir innlagt eller noe...
Baby<3 Skrevet 31. januar 2009 #2 Skrevet 31. januar 2009 huff jeg skjønner at du blir bekymret, jeg har ingen erfaring med det.. men jeg lurer på... jeg er rhesus negativ, vet ikke hva barnefaren er... er det noe som kan skje da? legen sier veldig lite, men har skjønt at det kan være ett eller annet... men siden hun bare nevnte noe i en fei så har jeg ikke brydd meg noe med det... fikk en ekstra blodprøve eller noe sånt forige gang, min datter har ikke det samme som meg... men nå vet jeg jo ikke, jeg har hørt det kan være mer risikabelt andre gang... vet du det ?? Lykke til, håper du får svar på det du lurer på...
Kaja med spire Skrevet 31. januar 2009 Forfatter #3 Skrevet 31. januar 2009 Når du er rhesus negativ og barnet du føder er rhesus positiv skal du få en sprøyte innen noen timer etter fødselen for å unngå nettopp dannelser av antistoffer. Så jeg regner med du fikk en sprøyte etter du fikk veslejenta di? Jeg fikk ikke denne sprøyta etter en abort jeg tok da størstemann var 5 måneder for de mente at jeg ikke trengte den siden det ikke var så lenge siden jeg fødte en gutt.. Veldig irriterende at legene ikke visste bedre den gangen for det skulle de gjort. Det er sjelden egentlig at slikt som dette her oppstår så tror nok det går fint med deg:) Lykke til med resten av svangerskapet og fødselen:) Om noe er uklart er det bare å spørre, jeg er veldig dårlig på å forklare ting...
Kaja med spire Skrevet 31. januar 2009 Forfatter #4 Skrevet 31. januar 2009 Er det ingen her som har vært gjennom det samme eller kjenner noen som har det??? Jeg er desperat etter å få svar...
Baby<3 Skrevet 31. januar 2009 #5 Skrevet 31. januar 2009 tusen takk for svar, jo det var bra forklart, jeg skjønte det hvertfall jo jeg fikk den sprøyta... så dårlig av legen din da
Brno 08,09, + 12:) Skrevet 2. februar 2009 #7 Skrevet 2. februar 2009 hei! Utrolig skremmende historie du forteller! Spesielt for alle oss som er resus negative. Jeg kjenner desverre ikke personlig noen som har opplevd det samme som deg, men vet om enkelte som har måttet bytte blod på barnet og få det svært tidlig osv... Men du setter fingeren på noe jeg er svært opptatt av. Vi blir ikke oppfordret til å gå til lege før vi er 8-12 uker gravide. Hva om vi da allerede har hatt en spontanabort? Da kan en jo kanskje allerede ha utviklet antistoffer. Begge mine svangerskap har jeg gått til lege umiddelbart etter at jeg har stått der med positiv test. Dette for å få tatt blodprøvene, og slik at legen vet at jeg er gravid. Jeg har visst hele mitt liv at jeg er negativ (både mamma og pappa er) og jeg har samboer som er postiv. Men det er jo mange som ikke vet dette før de blir gravide. Skremmende! Etter første fødsel måtte jeg ha sprøyte, så jeg satser på at det skal gå bra nå også! Lykke til med svangerskapet!
Suss@ med 3 gutter Skrevet 2. februar 2009 #8 Skrevet 2. februar 2009 du skal å ta prøver i uke 32 og 36 tror jeg det er, for å sjekke att du ikke lager antistoffer:) jeg gjodre det med første og skal gjøre dte nå med 2!
Kaja med spire Skrevet 2. februar 2009 Forfatter #9 Skrevet 2. februar 2009 Hei! Takk for responsen:) Dette her er noe som ligger veldig på meg nå. Tenker på dette hele tiden og er livredd for at det skal bli noe galt med barnet eller at det i verste fall ikke overlever. Og alt dette pga etter en abort sa den legen at jeg ikke mått ha denne sprøyten siden jeg fødte en gutt 5-6 måneder tidligere og da fikk jeg en sånn sprøyte. Skulle gjerne hatt en prat med denne legen nå!! Ikke alle leger tar dette helt på alvor for de vet nok ikke noe særlig om konsekvensene og slike ting. Min fastlege orker jeg ikke prate med engang, heller ikke jordmor for da ender det opp med at jeg forklarer dem hvordan dette er og jeg går derfra uten noe som helst. Det er også viktig å ta kontakt med lege om du vet at du har hatt en SA for å få tatt den sprøyten. Unner ingen å være gjennom det jeg er nå, for å gå å være redd for barnet sitt hver eneste dag hele svangerskapet slik som meg nå det er helt forferdelig. Og selv er jeg sikker på at jeg føder et prematurt barn. Det er det jo også masse farer med. Skjønner godt dere andre som er rhesus negative kan bli skremt av dette, men det kan nok være viktig å vite hvor viktig denne sprøyten etter en abort/fødsel er! Som sagt gikk mitt forrige svangerskap bra men nå stiger antistoffnivået fortere og det er mer risikabelt denne gangen her. Du sier du vet om noen som har måttet skiftet blod på barnet sitt.. Vet du om dette barnet ble født prematurt? Evt hvor tidlig? Og vhordan det går med barnet i dag? Visste du også om noen som har gitt blodoverføring til fosteret i magen også? Skjønte ikke helt hva du mente egentlig. Og til slutt vil jeg bare få si at grunnen til at jeg dytter mye på innlegget mitt er at det betyr UTROLIG mye for meg om jeg hadde funnet noen som har vært gjennom det samme og høre hvordan det gikk osv. Eller evt noen som er gjennom det samme nå? Det ikke godt å gå å bekymre seg hele tiden slik jeg gjør.
Brno 08,09, + 12:) Skrevet 2. februar 2009 #10 Skrevet 2. februar 2009 hei igjen! Beklager litt rotete svar istad. Vet om at det i "gamle" dager ikke var så uvanlig å bytte blod på barnet. Når det gjelder blodoverføring fikk noen venner av ex'en min et barn for snart ti år siden som måtte få blodoverføring pga resus. Den ble født seks uker for tidlig. Om den fikk det i magen eller utenfor er jeg litt usikker på. Vet at de har fått et barn til etter dette, men jeg har ikke kontakt med dem lenger. Spurte legen min om hvorfor de hadde måttet få blodoverføring. Legen svarte da at hun enten har hatt en provosert abort el spontanabort tidligere som har som hun mest sannsynlig ikke har fått sprøyte mot (imunisering). Mer vet jeg ikke!
Kaja med spire Skrevet 2. februar 2009 Forfatter #11 Skrevet 2. februar 2009 Okey, tusen takk for svar:) Inne i magen gir de som regel blodoverføring og det kan hende de må skifte blod på barnet når det kommer ut. Synes disse legene på sykehuset forteller meg så lite. Og det beste er jo å få høre med noen som har opplevd det. Håper det kan finnes noen der ute som kan ta kontakt med meg;)
Gjest Skrevet 2. februar 2009 #12 Skrevet 2. februar 2009 Jeg har ikke personlig erfaring men har en tante som er rh minus, der mannen er rh+ og som har hatt 5 vanskelige svangerskap der hun måtte avbryte graviditeten en gang pga for store problemer og risiko for både mor & barns liv. Hennes 2 yngste barn måtte bytte blod, den siste er født 1977 og byttet blod hele 6 ganger. Hun ble født ganske mye for tidlig (8 uker?) men er idag frisk og har ikke noen mèn av dette. Dette er før den tiden man fikk sprøyte etter fødseln. Alle 4 er noe kortere enn resten av slekten men er ikke unormalt kortvekste. Dette var vel ikke mye til hjelp for deg men mer en liten trøst om at det kan gå bra fast du har hatt en abort der du ikke har fått spøryte.. Lykke til! Håper du snart får klarhet i hvordan babyn din har det og hva de kan gjøre for å evt bremse dannelsen av antistoffene. Det må være helt forferdelig å møte inkompetent helsepersonell i en slik situasjon! Bamseklem!
snartmammatil4 Skrevet 2. februar 2009 #13 Skrevet 2. februar 2009 Heisann, jeg har samme "problemet", venter nr 3 nå med termin 12. juli, og har hatt høye antistoffer siden uke 6. Nå skriver du ikke hvor høye verdiene dine er, men det at målingen i hodet er dårlig en gang trenger ikke bety noe, sist sv.skap hadde jeg dårlige målinger noen ganger men det gikk helt fint. Forrige sv.skap gikk vi hver 14. dag i begynnelsen, på slutten 3 dager i uka. Hadde babyen din noe vann i kroppen? Det er visst et tidligere tegn på at det er noe galt. Hjerneskade er det størst sjangse for etter fødsel når barnet evt. blir blodfattig. Du er snart så langt på vei at du kan få blodoverføring i magen og hvis det skulle være noe. Hvis du er intr. i å utveksle erfaringer så er msn min [email protected]
jun09- Skrevet 2. februar 2009 #14 Skrevet 2. februar 2009 hei.Jeg er 2 gangsfødende, og har visst dannet antistoff. Er nå i uke 23, har heldigvis ikke gått opp mye(titeren ligger bare på 8, så jeg tror det skal være ufarlig..) Men har vært en del redd, fordi det finnes så lite informasjon om dette og lege/jordmor har heller ikke hatt så klare svar til meg..så jeg kan desverre ikke hjelpe deg med noen svar, vet like lite. Håper at alt går bra for deg og at neste måling blir bedre!har et spørsmål; stiger som regel verdiene eller kan de holde seg stabile?hvor høye er verdiene dine?
Kaja med spire Skrevet 2. februar 2009 Forfatter #15 Skrevet 2. februar 2009 Hei:) Siden du nå er i uke 23 og titeren er bare på 8 tror jeg nok alt er bra med babyen din. Blir du oppfulgt hos spesialist i fostermedisin med ultralyd der de måler blodgjennomstrømnigene til babyen. Som jeg har skjønt er det ikke egentlig selve titernivået som har og si, men hvor fort det stiger. Men det er jeg usikker på. Jeg er nå 18 uker på torsdag og vet ikke helt hvordan nivået mitt er men blodprøven jeg tok 29.12 vet jeg titeren var på 256, det var det også gangen før der så det er mulig at det kan holde seg stabilt også, men som en av de som jobber på Nasjonalt senter for fostermedisin sa til meg fordobles som regel tieren for hver blodprøve du tar... Tror i ditt tilfelle det går helt fint, det gjorde det iallefall med forrige svangerskapet mitt hvor jeg også dannet antistoffer. Ble satt i gang 2,5 uker før termin og jenta hadde ingen problemer i det hele tatt da hun kom ut. Tror nok hun ble tatt ut da slik at ikke antistoffene skulle bryte ned blodet hennes og det hadde oppstått større komplikasjoner. Men titeret synker nok ikke, det tror jeg er umulig, så du må belage deg på å få ganske så høyere titer. Har hørt noen med titer på over 2000 der det går helt greit ennå. Håper det går fint for deg og svangerskapet ditt også. Bare ta kontakt om du lurer på noe mer.
snartmammatil4 Skrevet 3. februar 2009 #16 Skrevet 3. februar 2009 Titer på 8 er veldig lite ja, du får nok ikke noen problemer med dette. Jeg hadde over 2000 forrige sv.skap. Titeren kan holde seg stabil gjennom hele sv.skapet, og den kan også synke det gjorde den på meg sist. Selve titeren er som kaja med spire sier ufarlig, hvis den fordobler seg mye _kan_ det være et tegn på at noe er i gjære, men det er ikke farlig før antistoffene går inn og angriper babyen, og det trenger ikke skje i det hele tatt:)
jun09- Skrevet 3. februar 2009 #17 Skrevet 3. februar 2009 Takk for svar!godt å høre at titeren faktisk også kan synke. Jeg skal ta ny blodprøve på to uker og deretter inn til ultralyd på sykehuset, men nå merker jeg at jeg slapper mer av i forhold til dette. Det virker som sykehusene har veldig god kontroll på dette, og setter spesialister på saken hvis det skulle være behov. ei jeg vet om hadde antistoffer i to av sine svangerskap. Med den ene ble det gjort klart til å skifte blod, men det ble likevel ikke nødvendig. nestemann ble født 5 uker for tidlig, men ellers alt i orden. Begge disse er friske og oppegående barn i dag. Så ting kan heldigvis gå bra ved dårlige prognoser også!
jun09- Skrevet 3. februar 2009 #18 Skrevet 3. februar 2009 bare et lite spørsmål til..ditt forrige svangerskap gikk fint sa du. Men hvor høyt kom titeren din da på det meste?
Kaja med spire Skrevet 3. februar 2009 Forfatter #19 Skrevet 3. februar 2009 Jeg blir så innmari glad for å høre om tilfeller der det går så bra:) Det gir meg virkelig mer håp, da jeg er veldig deprimert for tiden og gleder meg altfor lite over graviditeten. Egentlig skulle jeg nyte denne graviditeten her da dette her mest sannsynlig er den siste! Er veldig usikker på hva titeren min lå på på slutten av forrige svangerskap for legene sier ikke noe om det, og jeg tenkte ikke noe på å spørre da. Men skal på ny kontroll på torsdag nå og da kan jeg prøve å få svar på hva den lå på i forrige svangerskap. De skal vel ha det i systemet sitt? Jeg er faktisk veldig nysgjerrig på det selv. Og i dag klarte endelig samboeren min å få tatt til vettet og bli med meg på ny kontroll på torsdag :) Jeg har kviet meg veldig for å dra alene da jeg er så redd for hva de finner ut neste gang. Men nå kan jeg endelig få slappet av litt angående det, da han blir med meg
snartmammatil4 Skrevet 3. februar 2009 #20 Skrevet 3. februar 2009 Jeg tror det er mye skremselspropaganda ute og går ang. rhesus immunisering, før var det jo farlig men i dag går det som oftest veldig bra. Vi blir fulgt på Riksen, og etter hva de har sagt er det de og St.Olavs som har de alvorligste tilfellene når det gjelder dette, og på intensiven sa de at det var veldig veldig sjelden de måtte skifte blod på babyer nå. Man blir jo fulgt veldig nøye opp hvis det skulle være noen grunn til bekymring. Jenta mi var syk etter fødsel med blodprosent på under 5, men hun fikk medisin intravenøst i 4 timer, det var alt, da var antistoffene ødelagte og hun lagde nytt blod av seg selv for å erstatte det ødelagte. Fikk beskjed om at det var så få som ca 5 i året som hadde så alvorlig som oss, likevel var det aldri noen fare for henne og alt gikk veldig bra. Syntes det er veldig trist hvis det skal ødelegge sv.skap at man går og er bekymret for dette, det skjedde med meg sist, mye fordi det er vanskelig å få informasjon rundt dette. Titerne mine var sist på 2048 på det høyeste, men sank til 512 og var på det ved fødsel, noe som jeg ser på som ganske lavt. Denne gangen var de på 512 ved første blodprøve i uke 6, aner ikke hva de er på nå, men sikkert ganske høye;)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå