Gå til innhold

3 uker gammel,og ruller over på siden...? Hjelp!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hun er knappe tre uker gammel, men ruller seg allerede over på siden! Er ikke det veldig tidlig da? Er greit på dagtid, for da sover hun inne på stua, men er jo livredd når jeg legger henne om natta! Finner henne alltid helt inn mot kanten av senga, gjerne med ansiktet inn mot sengekanten. Har prøvd å legge henne over til en av sidene, men hun ruller jo begge veier og jeg begynner å bli redd for at hun skal rulle helt over å havne på magen :( Hun er kjempesterk i nakken, løfter hodet mye til å være så liten (i følge helsesøster) men hvis hun sover er det kanskje ikke sikkert hun reagerer så mye? Hun er jo så liten... Uff, noen med råd?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Som regel løfter ungene beina opp og mister ballansen når de ruller i så ung alder (altså mer som et uhell enn en bevisst handling).Tviler på at hun vil rulle helt rundt på magen før hun er større. Når hun sover vil musklene mest sannsynlig helt avslappa og det er liten sjanse for at hun vil tippe over. Hvis du er bekymret kan du kanskje lage et rede ved å legge tepper under lakenet slik at hun blir liggende i en grop?

Skrevet

Jeg hadde det på samme måte når han var 4-5 uker. Nå når han er 6 uker har han roet seg igjen. Jeg fant han to ganger, på siden, helt inni sengekantbeskytteren, og en gang helt under dyna.

Vi fikk oss faktisk en vekker da han rulla over på siden i sofan allerede 3 uker gammel.

Jeg tok ammeputa å la over hodet hans halveis i senga, så den ble mye mindre, og ved en tilfeldighet fant vi ut at ved at han får ha noe i ansiktet sitt (en klut, pledd, helseteppe o.l) så roer han seg kjempe fort. Han finner søvnen stort sett helt selv nå, bare han får smokken og et teppe som dekker hele/halve ansiktet hans. (Kaver i et par minutter, noen ganger mister han smokken, men så sover han). Om natten bruker jeg helseteppe siden det har huller. Desverre jo mer som han ligger under jo fortere sover han, men da er jo mor litt bekymra for om han får puste :) Han lest om mange som har funnet ut det samme her inne.

Tror løsningen er å gjøre soveplassen mindre, for da føler de seg tryggere og kaver mindre. Bruk noe sengetøy å rulle sammen kansje..?

Han gjør foresten det samme i vognen nå. Legger han med ca 10cm opp til kalesja og når jeg ser på han en stund senere, ligger han helt på skakke med hodet helt oppe i toppen.

Skrevet

Småtten min også driver og ruller på seg... Når vi legger ham på magen i sofaen (sitter og passer på ham da, og prater med ham) så snur han seg først på sida, og så over på ryggen. Tror kanskje det er mer at han velter enn at han bevisst snur seg, ja.

Om natten aker han seg nedover - kan flytte seg over 30 cm nedover i senga i løpet av natta. Dyna følger med, men av og til har jeg funnet ham med dyna opp til nesen, og sågar panna. Det er litt guffent!

Min blir tre uker mandag.

Om natta pakker jeg ham litt godt inn i et babyteppe, og så har jeg dyna over der. Stapper den litt inn på sidene mot ham. Kanskje noe sånt kunne ha holdt tuppa di litt mer i ro? Ellers kan jeg ikke komme på noen gode råd... Håper de holder seg mer i ro etter hvert. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...