Anonym bruker Skrevet 31. januar 2009 #1 Skrevet 31. januar 2009 Jeg har brukt nesespray helt til nå i grav. Er i min åttende uke. Legesekretæren sa jeg måtte kjøpe en spesiell nesespray som gravide kunne bruke... Men hun på apoteket sa at jeg kunne bruke den vanlige, og det hadde datteren hennes også gjort hele graviditeten! Er det noen her som vet? Kan jeg ha skadet barnet mitt? Og i så fall, hvordan?
Anonym bruker Skrevet 31. januar 2009 #2 Skrevet 31. januar 2009 Nesespray: mener du saltvann da, eller?
Anonym bruker Skrevet 31. januar 2009 #3 Skrevet 31. januar 2009 Nei... ikke saltvann. Men har brukt de for barn da... Hvis det kan hjelpe :/
Anonym bruker Skrevet 31. januar 2009 #5 Skrevet 31. januar 2009 Ja, otrivin for barn. Og en som heter naso for barn.
Anonym bruker Skrevet 31. januar 2009 #6 Skrevet 31. januar 2009 Hvorfor bruker du nesespray hele tiden. Det er da ikke heldig selv om man ikke er gravid det.
Anonym bruker Skrevet 31. januar 2009 #7 Skrevet 31. januar 2009 Er sikkert blitt "avhening" av overdreven brukt, da blir man jo konstant tett i nesa, å trenger konstant sprayen også.
Anonym bruker Skrevet 31. januar 2009 #8 Skrevet 31. januar 2009 Otrivin: Hentet fra felleskatalogen: Det er derfor mindre sannsynlig at preparatet kan forårsake fosterskadelige effekter. Kan brukes under graviditet i terapeutiske doser. Naso står det ingenting om i Felleskatalogen. Men uansett bør man jo ikke bruke nesespray over lengre tid. Man kan faktisk bli avhengig av det. Dessuten mister det sin effekt dersom man bruker det over lengre tid
Anonym bruker Skrevet 31. januar 2009 #9 Skrevet 31. januar 2009 Vet det.. Er vel avhengig av det. Er mye forkjøla også da jeg jobber i barnehage, og takler ikke særlig godt å være tett i nesa. Men vet du om det er farlig og i så fall hva slags skade som kan ha skjedd?
Anonym bruker Skrevet 31. januar 2009 #10 Skrevet 31. januar 2009 Det er absolutt ikke anbefalt å gjøre det, langtids bruk kan ødelegge slimhinnene i nesen.. Nesesprayen får blodårene i slimhinnene til å trekke seg sammen og demper derved ødemet eller hevelsen i slimhinnen.. Man er redd for at man kan få den samme effekten på livmoren og at det blir sammentrekninger før man skal ha dem.. MEN når det er sagt så var jeg plaget med tett nese hele svangerskapet pga hovne slimhinner og jeg brukte nesespray hver eneste dag.. Prøvde å begrense meg til natten da.. Har ikke fått plager med slimhinnene, babyen hadde det helt fint og dagen etter fødsel hadde jeg ikke behov for sprayen lengre... Men det er MIN historie.. Ikke sikkert du er like heldig så dette må du nesten avgjøre selv...
Anonym bruker Skrevet 31. januar 2009 #11 Skrevet 31. januar 2009 Tusen takk for svar!! Prøver også å begrense meg til natten... Ikke gøy med tett nese!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå