mamman til knøttet *fødeklar* Skrevet 31. januar 2009 #1 Skrevet 31. januar 2009 Hei! Jeg har ekstrem svangerskapskvalme og har drukket cola for å få døyvet kvalmen noe, nå har jeg fått svangerskapsdiabetes og har sååå lyst på cola.. Hva synes dere skal man unne seg et glass eller to med colazero om dagen eller er det farlig for babyen? Jeg finner liksom ingen klare svar på nettet.. Takker for svar!
Klar for nr 2 Skrevet 31. januar 2009 #2 Skrevet 31. januar 2009 Jeg drakk bare light brus før. Men så kom jeg over en diskusjon her inne hvor man ikke skulle drikke light produkter. Eller dvs at barn under 2 år ikke skulle ha light drikke, og da gikk man ut ifra at det også gjaldt når man var gravid siden vi gir all næring til baby. Men vet flere som ikke vet om dette, så er vel ikke noe som slavisk følges. Skjønner godt at du virkelig har lyst på, og at det kan hjelpe mot svangerskapskvalmen. Men du kan ikke finne noe annet da? (:
♡ Mors-lykke ♡ Skrevet 31. januar 2009 #3 Skrevet 31. januar 2009 Jeg drikker vel 1-2 glass cola zero pr dag, eller - de dagene jeg drikker cola zero, som ikke er hver dag ;-) Jeg tror vel måtehold er viktig, uansett. Hva som er "verst" eller "best" av å drikke light eller med sukker vet jeg ikke - det beste er sikkert å la være helt, men... Det klarer iallfall ikke jeg. Jeg håper og tror ikke at jeg skader veslejenta mi med så små mengder.
♡ Mors-lykke ♡ Skrevet 31. januar 2009 #4 Skrevet 31. januar 2009 Jeg fant forresten dette på Trygtguiden (Gullsmokken). (Svaret her sier egentlig noe av det samme som jeg sa, at så lenge man drikker det med måte, så skal det ikke være noe problem). "Det er ikke påvist skadevirkninger verken på mor eller baby ved inntak av søtningsstoffet aspartame, det vanligste kunstige søtningsstoffet. Derfor må vi si at det er trygt å drike light-bruser og bruke kunstig sukker som inneholder aspartame – men også her vil jeg tilføye: Alt med måte! Hvis du kommer borti søtningsstoffet Sakkarin, så kan du være litt mer forsiktig. Bruk av sakkarin øker faren for blærekreft hos både mor og barn. Selv om risikoen er liten, så kan det være grunn til å være litt forsiktig. Hilsen jordmor Siri von Krogh, GullSmokken" (klippet og limt fra Trygtguiden, Gullsmokken)
eplejente Skrevet 31. januar 2009 #5 Skrevet 31. januar 2009 Søtstoffet aspartam (E951) brukes i mange lightprodukter (lightbruser, sukkerfrie pastiller, fun light, sukkerfri tyggegummi, lettyoghurt, lettis) og disse viser seg å være skadelige når det er gjort undersøkeløser på forsøksdyr. Aspartam er også forbundet med økningen i antall hjernesvulster og skader på nerveceller. Barn og gravide bør ikke få lettbrus og andre aspartamsøtede varer! Jeg har hentet informasjonen fra boka "E-nummer i maten" av Tron Soot-Ryen
Underveis --> Skrevet 31. januar 2009 #6 Skrevet 31. januar 2009 Som en tilleggsinformasjon, så er det visstnok slik at man fortere kommer over anbefalt dose av bezosyre når man drikker lightbrus ifht aspartam. Søk opp aspartam på wikipedia.org. Der står det en del info. Selv er jeg en motstander av lightprodukter fordi jeg synes det ofte er "lureri" og får folk til å innbille seg at det er et sunnere alternativ. Det er det ikke i min bok. Alikevel så tror jeg nok i ditt tilfelle at jeg også hadde unnet meg et glass eller tre ;-) Priser meg så utrolig lykkelig for at jeg slipper hyperemesis!
Nemlig Skrevet 31. januar 2009 #7 Skrevet 31. januar 2009 Uff ja... Jeg har ikke vært flink til å unngå produkter med kunstig søtningstoffer. Kjenner jeg får dårlig samvittighet når jeg tenker på det, har egentlig lukket øyne og ører litt.
Nemlig Skrevet 31. januar 2009 #8 Skrevet 31. januar 2009 Ksn jo legge til at jeg fikk en stor baby første gang, og at hun jeg har i magen er estimert til å bli ennå større slik at jeg har fått beskjed om å kutte ut sukker. Er helt tullete etter søtsaker og karbs dessverre, slik at da har det vært et alternativ. Er ikke overvektig, men får altså store barn.
randi79 mor til Sebastian ;) Skrevet 31. januar 2009 #9 Skrevet 31. januar 2009 hei. min jordmor sa til meg for eg var veldig kvelm i første svangeskapet at i stede for brus så kunne eg drikke farris. å siden eg ikke likte farris så kunne eg blande saft med den.. å det vart veldig godt.. så farris + saft
Trollunn Skrevet 31. januar 2009 #10 Skrevet 31. januar 2009 Antagelig litt bedre å utsett barnet for litt ekstra sukker, enn kunstige søtningsstoff som fucker med hjernen ja.
Gjest Skrevet 31. januar 2009 #11 Skrevet 31. januar 2009 Hei, hadde kostholdslære for litt siden. og lærte da at "light" er mer avhengighetsskapende enn "de opprinnelige" produktene. de inneholdt et stoff (som jeg selvfølgelig ikke kommer på navnet på), men som visstnok gjorde at man ble mer og fortere avhengighetsskapende.. hvor mye dette kommer inn i kostholdet til barnet vet jeg ikke, men det ser jeg andre her har svart på
cberry Skrevet 1. februar 2009 #12 Skrevet 1. februar 2009 Hei, jeg har drukket lettbrus så lenge jeg kan huske (men prøvd holde det til helgene), men da jeg ble gravid syntes jeg plutselig det smakte helt jævlig... gikk over etter 4 mnd, men var likevel litt skeptisk til aspartam. prøvde sette meg inn i forskningen som er gjort, og det er jammen mye uenighet. Kjenner en gravid lege som også leste forskning og visstnok fant ut at små mengder er uskadelig. Men når næringsmiddeltilsynet ikke anbefaler barn under 3 år aspartam, liker jeg jo ikke tanken på at fosteret får det i seg. Men vet vi om det blir tatt opp av fosteret? Min konklusjon ble uansett måtehold. Et glass eller to daglig med lettbrus i den kvalme perioden ville jeg ha unnet meg helt klart. Så kan du heller kutte litt ned når kvalmen er over.
birrisj05.02.09 Skrevet 1. februar 2009 #13 Skrevet 1. februar 2009 Drikker jeg brus, så drikker jeg ordentlig brus!
mn73 Skrevet 1. februar 2009 #14 Skrevet 1. februar 2009 Bare skikkelig brus, etter full runde hos allergi lege med JR npr han var to, og når vi så hvordan atopisk eksem blusser opp på han etter inntak av light saft etc.
ohayoo Skrevet 1. februar 2009 #15 Skrevet 1. februar 2009 Jeg har blitt litt "fanatisk" når det gjelder å unngå aspartam, jeg har sett på puls på NRK hvor skadelig det kan være, så det får verken babyen i magen eller den andre babyen min. Nå tror jeg nok at det skal store mengder til for at det skal være skadelig, men aspartam finnes i utrolig mye du ikke tenker på en gang, så man kan lett få i seg større mengder enn man tror. F.eks i Scwheppers Lemon, som ikke en gang gir seg ut for å være lettbrus, har man også puttet aspartam i!! Drakk det for litt siden, og etter å ha drukket en halvliter av det så jeg plutselig at det sto "x% mindre sukker", så da måtte jeg jo se på innholdet og da var en del av sukkeret byttet ut med aspartam. Jeg spiser heller rent sukker, men prøver jo å ikke overdrive det også siden jeg tror også jeg har anlegg for å få store barn. Jeg var stor selv da jeg ble født, og sønnen min var også over 4 kilo - så ikke ekstremt stor, men de blir fort store nok når de skal ut...
Mia29 Skrevet 2. februar 2009 #16 Skrevet 2. februar 2009 Hei! Jeg prøver generellt å ikke drikke light-brus eller andre light-produkter. Men det betyr ikke at jeg ikke har drukket et eneste glass light-brus i svangerskapet. Men totalt sikkert ikke mer enn 1 glass i måneden. Prøver generellt å holde meg unna brus og matvarer med mye kunstige tilsetningsstoffer. Samtidig så skjønner jeg godt fortvilelsen din. Slet mye med kvalme i starten og da ble det litt mer cola enn jeg normalt drikker. Prøvde å dikke farris innimellom da jeg syntes det hjalp også. Men det inneholder igjen salt og klor som man heller ikke bør få i seg for mye av når man er gravid. Så alt med måte. Et lite tips hvis du velger å drikke cola elelr cola-light er å kjøpe halvliters flasker. Det hjalp i alle fall meg til å holde volumet nede. Var så mye lettere å drikke mer når vi hadde kjøpt store flasker. En halvliter var nok til to dager eller en hvis mannen min hjalp meg. Ikke det at jeg ikke hadde lyst på mer. Cola var fantastisk godt. Men samtidig så vil vi jo gjøre som best vi kan for å spise sunt for barnet vårt. Så gjelder det å finne ballansen. Det hjelper jo ikke å kutte ut alt usunt hvis du spyr av alt som er sunt. Barnet trenger at vi får i oss mat og drikke. Lykke til og god bedring!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå