julibebiss <3 Skrevet 31. januar 2009 #1 Skrevet 31. januar 2009 hvorfor velger dere dåp?? hvorfor velger dere navnedag/fest?
Anonym bruker Skrevet 31. januar 2009 #2 Skrevet 31. januar 2009 Vi valgte navnefest da jeg synes det var tullete å døpe når ingen av oss lever i kristen tro..... :-) Hvis lillemann bestemmer seg å bli kristen når han blir stor, kan han fint døpe seg.
prebs Skrevet 31. januar 2009 #3 Skrevet 31. januar 2009 Vi kommer til å ha navnefest - når den tid kommer...sukk. Men tenker at valget er ganske enkelt: Dåp er en religiøs handling, du melder barnet inn i kirka og lover å oppdra ham/henne i kristen tro. Det velger man hvis man er kristen - alt annet blir litt hyklerisk, spør du meg. I tillegg bør ethvert menneske ha rett til å velge sin egen tro. For oss som ikke tror, er navnefest en flott markering. Jeg har vært med på seremoni i Oslo Rådhus, og det er en virkelig stor og høytidelig opplevelse, fullt på høyde med dåp i kirken - som jeg også har sett på. Og med barn både i dåpskjole og bunad! (Det med dåpskjole i navnefest kan sikkert føre til en lenger diskusjon, men folk om det.)
Anonym bruker Skrevet 31. januar 2009 #4 Skrevet 31. januar 2009 vi lever ikke i kristen tro vi heller..selvom vi er døpt begge,men valgte likevel og døpe den eldste,og skal døpe nr to. med tanken på konfirmasjon,giftemål,fadder,forlover etc senere i livet. tenker som så at det må være litt vondt/flaut for en/ei på 15 år og døpe seg for å få konfirmere seg kristelig.. vi tenker det er lettere å melde seg ut av statskirka senere i livet...vet ikke..det er nå bare vårt syn på det..
julibebiss <3 Skrevet 31. januar 2009 Forfatter #5 Skrevet 31. januar 2009 HI her.. jeg er faktisk litt usikker denne gangen her. Øm hva vi skal gjøre...men er kanskje dumt å døpe den ene og ha navnefest for den andre?!
prebs Skrevet 31. januar 2009 #6 Skrevet 31. januar 2009 Jeg synes ikke det er dumt. Man kan jo ha forandret seg mellom to barn? Så her må dere bare tenke på hva dere vil selv : )
scoobidoo Skrevet 31. januar 2009 #7 Skrevet 31. januar 2009 Vi valgte navnefest fordi vi ikke er kristne. Selv står jeg ikke i statskirka. Folk må selvfølgelig få velge selv, men etter min mening blir det feil å døpe barna fordi man tror det blir flaut for dem å døpe seg selv når de blir 14-15 år. For det første trenger man ikke døpe seg for å konfirmeres. Det finnes andre plasser å konfirmere seg enn i kirka. For det andre kjenner jeg flere som har valgt å døpe seg i den alderen, ingen av dem har sagt at det er flaut. Det er jo et valg de tar selv... Og, til HI, jeg skjønner hvordan du tenker, men det er lov å forandre mening. :-)
Anonym bruker Skrevet 31. januar 2009 #8 Skrevet 31. januar 2009 Jeg er medlem i humanetisk forbund, mens mannen min er medlem i statskriken. Hadde jeg bestemt selv hadde jeg hatt navnefest, men han ville gjerne døpe, så derfor er sneipen døpt. Hun får selv bestemme hva hun velger å tro på når hun blir gammel nok til å ta stilling til det:)
Anonym bruker Skrevet 31. januar 2009 #9 Skrevet 31. januar 2009 Hva er poenget med å døpe barnet hvis man ikke er kristen?? Synes det er irriterende med folk som ikke engang står i statskirken skal på død å liv gifte seg og døpe barna sine i kirken.
Gjest VerdensHeldigsteMamma Skrevet 31. januar 2009 #10 Skrevet 31. januar 2009 Jeg tror ikke på gud, så for meg blir det helt fjernt å stå i kirka og love å oppdra barnet i den kristne tro. Hyklersk. Vi er begge utmeldt av statskirka, og valgte derfor humanetisk navnefest. Kjempefin og høytidelig opplevelse!! Hvis barna våre fatter interesse for religion er det bare fint, da får de ta valget for seg selv (i stedet for at vi trer en religion nedover ørene på dem) når de er modne nok til det. Og til slutt; kjenner flere som valgt å døpe seg i kirka i forbindelse med konfirmasjon - ingen syns det var flaut, så det argumentet er litt tynt.
Anonym bruker Skrevet 31. januar 2009 #11 Skrevet 31. januar 2009 For meg er det dåp eller ingenting. Og jeg mener også at man ikke bør døpe barna om man ikke er kristen. Men hvorfor skal man da ha et alternativ, en slags dåp light? Det samme gjelder for konfirmasjon. Blir helt tullete å adoptere ritualer som hører kirka til, kalle det borgerlig og vips så er alt helt ok. Merkelig fenomen spør du meg....
anne* Skrevet 31. januar 2009 #12 Skrevet 31. januar 2009 Nesten alle kulturer har et viktig rituale rundt det å få navnet sitt. Det er IKKE et KRISTENT rituale! Selv har jeg respekt for kristne folk, og å stå i kirka og lyve kunne ikke falle meg inn - så derfor kunne vi aldri døpt vårt barn. Navnefest er hva du gjør det til selv. Noen velger å ha fin fest hjemme, mens andre deltar i arr. som human etisk arrangerer.
Anonym bruker Skrevet 31. januar 2009 #13 Skrevet 31. januar 2009 Enig, anne, jeg kan heller ikke la dette stå uimotsagt, kirka kan ikke få ha monopol på dette området. I de fleste kulturer har man ritualer for å ønske et nytt barn velkommen til verden, for å markere overgangen mellom barn og voksen, ekteskapsinngåelse og død, dette er ikke spesielt knytta til kristendommen. Og siden det er såpass likt i de fleste kulturer er det kanskje et uttrykk for at vi mennesker har behov for å markere, for oss selv og omverdenen, viktige hendelser i livet, uavhengig av livssyn?
Anonym bruker Skrevet 31. januar 2009 #14 Skrevet 31. januar 2009 Vi har verken døpt eller hatt navnefest. Skulle vi valgt på nytt, ville vi absolutt hatt en markering av barnets fødsel. (Ikke dåp). Kall det hva du vil, gjør det som du vil, men marker på en eller annen måte hi.
Wiingla Skrevet 31. januar 2009 #15 Skrevet 31. januar 2009 Jeg er og si oppdratt i en kristen familie, min fars foreldre er veldig kristne mens min mors foreldre er litt "løsere". Jeg er døpt, står skrevet i statskirken, å det kommer jeg til å gjøre resten av tiden også. Jeg trodde mere før, men nå er det anderleses. Jeg vet ikke hva jeg gjør, men jeg lever ikke som en kristen med å be på kveldene og gå i kirken. Jeg har alltid ønsket å gifte emg og døpe barna i kirken. Men, Mannen min er overhodet ikke kristen. Han er også oppvokst i en kristen flokk, men han ble tvunget til dette på de verste måter å klarer ikke forholde seg til kristendommen. Han vil heller gifte seg i kirke enn å døpe barna våres. Hadde jeg ikke opplevd det jævlige jeg har hadde jeg nok trodd mere den dag i dag, men hvis det heter at Gud har en mening med alt lurer jeg på hva svarte jeg har gjort mot han! Så, vi gifter oss hos dommeren, har navnefest
Wiingla Skrevet 31. januar 2009 #16 Skrevet 31. januar 2009 også lar vi ungene våres bestemme selv når de blir eldre. Jeg kan ikke stå i en kirke påstå å love at jeg skal oppdra barnet i en kristen tro. Det må barna våres velge når de blir så gamle. De skal lære om alt men de må selv ta standpunktet sitt.
Anonym bruker Skrevet 31. januar 2009 #17 Skrevet 31. januar 2009 Ingen av delene. Jeg er "halv- kristen" og mannen min har en annen religion. Passer derfor ikke for oss. Skal lage vår egen seremoni:)
Gjest -<<- Skrevet 31. januar 2009 #18 Skrevet 31. januar 2009 Navnefest. Fordi vi ønsket å feire ungene våre, men ikke hadde noe som helst ønske om å oppdra dem i den kristne tro.
Anonym bruker Skrevet 31. januar 2009 #19 Skrevet 31. januar 2009 Med min første hadde vi dåp, mye på grunn av familien (kristne bestenødre ), og fordi vi tenkte det var tradisjon. Venter min andre med ny sambo og vi har snakket om dette, er så mye styr med faddere (måtte nesten brukt de samme) og jeg er ikke kristen (er medlem enda), og min sambo vilat barnet skal få velge dette selv senere. Så det blir nok navnefest.
Gjest Skrevet 31. januar 2009 #20 Skrevet 31. januar 2009 Valgte å ikke døpe fordi vi ikke er kristne og for at barnet skulle få velge selv når det blir gammelt nok. Hadde en uhøytidelig navnefest i egen regi, som et påskudd for å samle nærmeste familie for en liten feiring for den nye verdensborgeren. Helt flott og alle var strålende fornøyd med initiativet.
Gjest VerdensHeldigsteMamma Skrevet 31. januar 2009 #21 Skrevet 31. januar 2009 Må nesten flire litt for meg selv når jeg leser om kristne som tror det var "de" som fant opp det å markere overgangsritualer som f. eks fødsel, overgang til voksenlivet, det å vie seg til en partner, død.... Tror dere virkelig at slike seremonier og markeringer ikke fant sted før noen glupinger skrev bibelen? Å kalle en navnefest for en "dåp light" er arrogant og kunnskapsløst.
Anonym bruker Skrevet 31. januar 2009 #22 Skrevet 31. januar 2009 Hvordan gjør dere det med navnefest da? Kan man gi gaver på lik linje som når man har dåp?
prebs Skrevet 1. februar 2009 #23 Skrevet 1. februar 2009 Så klart! I vår familie har det vært litt forskjellig, men typisk ting som inngravert sølskje, skål, maleri, servise m.m.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå