Anonym bruker Skrevet 31. januar 2009 #1 Skrevet 31. januar 2009 hva gjør at dere velger dåp?? hva gjør at dere velger navnvedag/fest?? det er mulig jeg tenker feil..eller vi,men vi velger dåp på våre barn av den grunn at da blir lettere for barnet i senere tid. med det mener jeg,at når ett barn er medlem av statskirka så kan det jo velge senere om h*n vil bli konfirmert kristelig eller borgelig. om h*n har hatt navnedag/fest som små..må de døpes før de evt blir konfirmert kristelig.hvor morsomt er det i en alder av 15 år? om h*n er døpt kan de jo konfirmere seg borgelig om de vil det.. da har de to valg.. samme om mange år..når det kommer til det punktet hvor h*n, f.eks blir spurt om å være fadder for barn,gifte seg osv..så har en jo ikke muligheten for det her..ettersom de ikke er medlem av statskirka. jeg hadde et sterkt ønske om at ei venninne av meg skulle være fadder for vår nr en,men..hun kunne ikke..fordi hun ikke var blitt døpt som liten-ikke medlem av statskirka.. utrolig rotete forklart det her,men...er jeg utrolig teit som tenker sånn?? at vi hjelper barnet med å ta valg senere?? det er jo bare for barnet og melde seg ut av statskirka når den tid kommer,om det er ønskelig..innbiller meg at det er lettere,enn å døpe seg i en "voksen" alder,for å bli konfirmert-være fadder-forlover osv ... jeg vet ikke....
Gjest Skrevet 31. januar 2009 #2 Skrevet 31. januar 2009 Jeg skjønner hva du mener, og vil jo si at tankene deres er veloverveid. Jeg og min mann er begge døpt da vi var små, og har valgt å melde oss ut av statskirka i 2008. Vi er begge faddere fra tidligere, men faktisk så synes ikke jeg det hadde gjort meg noe om jeg ikke var fadder til disse barna. For meg betyr det egentlig ikke noe å være fadder for de (er tante til de også, så jeg føler jeg får gjort mitt der). Og hadde jeg vært utmeldt tidligere ville vel noen andre vært fadder for de uansett. Men var koselig å stå ved døpefontenen å ta av lue/holde babyen. Vårt barn(kommer i mai) skal vi holde navnefest for i humanetisk, og vi kan jo ha "faddere" for henne hvis vi vil, men det vil vi ikke. Er en av fordelene synes vi, at vi slipper det valget. Men hvis du vil ha min mening, synes jeg du skal gjøre slik som dere vil/enige om. Det viktigste synes jeg er at man har en god magefølelse på avgjørelsen sin, uansett hva den er:)
Anonym bruker Skrevet 1. februar 2009 #3 Skrevet 1. februar 2009 Dersom vi velger en seremoni, blir det navnefest. Det av den enkle grunn at vi ikke vil stå å lyve i kirken om at vi skal oppdra barnet vårt i den kristne tro. Her veier prinsipper/etikk mye tyngre enn tradisjon. Når barnet selv er gammelt nok, står det fritt til selv å velge religion/livssyn. Dersom det ønsker å konfirmeres kristelig, kan det da døpe seg. Er barnet kristent, vil det nemlig ikke være noe problem for det å la seg døpe for å bekrefte sin tro. Dessuten er det stadig flere som konfirmeres borgerlig, så jeg tviler på at dåp i tenårene blir et tema dersom barnet ikke vedkjenner seg den kristne tro.
Gjest Skrevet 4. februar 2009 #4 Skrevet 4. februar 2009 helt enig med Anonym her... Jeg sr ingen grunn til å ha religiøse seremonier når vi ikke har noen religiøs overbevisning overhodet. Vi kommer ikke til å gjøre det som vi liksom skal love likevel ! Jeg mener det er viktigere å oppdra ungene til å følge normal folkeskikk og normale samfunnsnormen enn å oppdra dem til å støtte seg til religion i ett og alt som jeg egentlig føler er mer til hindring enn noe annet. men det er jo helt opp til deg selv, du må bestemme deg utfra om du er religiøs eller ikke, enkelt å greit.
Frøken B ღღ Skrevet 4. februar 2009 #5 Skrevet 4. februar 2009 Dette er noe jeg har tenkt mye på selv, har diskutert opp og ned og i mente med flere venninner og familiemedlemmer og har sterke meninger om saken. Jeg valgte å melde meg ut av statskirka når jeg var 15. Er døpt og selv om foreldrene mine ikke er aktive kristne så har de en grunntro. Det føltes nok riktig for dem den gangen, men jeg mener at tro er en privatsak og at hver enkelt skal kunne ta sitt eget valg. Å døpe barn og "påtvinge" kristen tro synes jeg er en uting. Min samboer kaller ikke seg selv for kristen og sier han innimellom vurderer å melde seg ut av statskirka. MEN, hans datter fra et tidligere forhold er døpt og det virker det som om vil han også at kommende barn skal bli. Uten at vi har diskutert det så inngående. Ser for meg at det kan bli en heftig sak etterhvert, men håper at vi kan bli enig. Hvis jeg får bestemme så blir det navnefest i regi av HEF, hvor jeg er medlem, eller ikke noe.
Mamma´n til lillemor Skrevet 8. februar 2009 #6 Skrevet 8. februar 2009 Vil bare skyte inn en liten ting. Det er ikke sånn at kun døpte barn blir medlemmer at Den norske kirke. Dersom en av foreldrene er medlemmer vil udøpte barn også automatisk bli medlemmer ettersom dette er vår statskirke. Når man fyller 15 kan man selv melde seg inn eller ut uten foreldres innblanding. Døpes man ikke vil man ved fylte 18 år ikke stå som medlem lengre.
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2009 #7 Skrevet 9. februar 2009 Jeg er helt enig i at det blir feil å døpe i kirken dersom man ikke "tror". Lover dere foreldre å oppdra barnet i et kristen hjem, og den kristne tro? Beklager men det kan jeg absolutt ikke stå for. Har selv meldt meg ut av kirken. Jeg føler at navne dag gir barne ditt mulighet til å gjøre valget selv. Blir ikke født kristen, men dersomo hun måtte ønske det senere så er jo det kjempe flott. Da skal hun få det hun ønsker, dåp, komf. Vi er opptatt av å oppdra ungene i et åpent syn. Navn dag er vel så bra markering og en kjempe koselig samling og fest
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2009 #8 Skrevet 9. februar 2009 hvis man har navnedag i humanetisk forbund blir man ikke en del av statskirken automatisk!!!! Men dersom man velger å ha en egen privar navnedag, vil man bli en del av statskirken ja. Men for min del blir det uansett ikke det samme som å døpe.
Anonym bruker Skrevet 23. februar 2009 #9 Skrevet 23. februar 2009 Og det der er så provoserende! Den norske kirke mottar faktisk penger for hvert enkelt medlem! Makan! Jeg sendte utmelding i desember mnd,vært på telefon og fortsatt ikke fått bekreftelse på at jeg er utmeldt.Ønsker IKKE at mitt barn skal bli medlem at statskirken
Sunnybeach4gull :) Skrevet 25. februar 2009 #10 Skrevet 25. februar 2009 Vi velge navnefest fordi vi ikke e kristen eller me i statskirka. Vi vil at sønn våres ska få velge sjøl, å om han faktisk blir kristen så e d vell ikke nåt problem å døpe sæ?? Da blir d jo bare enda en bekreftelse for dn religion han har valgt. 99 % av alle som konfimere sæ gjør d for pengan.... Æ ekke døpt sjøl å velgte faktisk å ikke konfirmere mæ borgelig fordi æ ville spare foreldran mine alle de pengan det kosta... å æ vakke aleina i min klasse om å velge dn løsninga.
Anonym bruker Skrevet 26. februar 2009 #11 Skrevet 26. februar 2009 Hvorfor er det provoserende at kirken mottar penger for hvert enkelt medlem? Som medlem av kirken er det naturlig at man må være med å drifte den via medlemskontigenter, her betalt av staten. Siden det er statskirke. Det som var provoserende var at alle barn ble innmeldt, døpt eller ei, men slik er det ikke lenger. Og de som velger å døpe barna sine burde jo vite hva det innebærer. Forøvrig til tema. Velger som flere andre her navnefest fordi vi ikke er kristne, og ikke vil stå i kirken og love å gi barna en kristen oppdragelse. Det ville vært løgn. Jeg har også takket nei til å være fadder for andre, da jeg ikke har til hensikt å følge opp de forpliktelsene det innebærer. Å døpe barna på grunn av tradisjoner synes jeg også blir litt hån mot de som faktisk er kristne, og står inne for hva det egentlig står for. Men det er mange nyanser, og det er forskjellig hva folk legger i det. Mest av alt vil jeg ikke stå i kirken og lyve.
Pernille19 Skrevet 5. mars 2009 #12 Skrevet 5. mars 2009 Vi har valgt at vi vil ha navnefest for nurket, da hverken jeg eller pappaen er døpt. Jeg hadde navnefest, men da ingen av oss er religiøse kan den heller bestemme selv når den blir voksen hva den vil, og hvis den vil konfirmeres kristelig så vil jeg tro den er villig til å døpe seg for det.
Anonym bruker Skrevet 10. mars 2009 #13 Skrevet 10. mars 2009 Hvorfor ha navnefest i det hele tatt egentlig? Har hørt at dette bare er en slags "etterligning" eller "herming" av dåp. Er det bare for å feire navnet? Det samme med borgerlig konfirmasjon...Mulig det er endel som blir litt provosert nå, men lurer faktisk litt på dette..
Maya_1 Skrevet 11. mars 2009 #14 Skrevet 11. mars 2009 Vi har navnefest for å feire at snuppa har kommet til verden, samle familiene og alle i slekten få møte henne. For å gjøre litt mer stas på det blir vi med på en navneseremoni, det skal være en veldig vakker markering av barnet. Sier de som har vært med på de. Når det gjelder kristelig dåp har jo den to hensikter: å inlemme barnet i den kristne tro, og å gi barnet et navn. Det er de færreste som virkelig står for den første delen. Kristen konfirmasjon består også av to hensikter; å bekrefte dåpsløfte, og å markere at personen trer inn i de voksnes rekker. Det er de færreste som virkelig står for den første delen. Så hvorfor ikke bare la være å late som vi er kristne når vi ikke er det, og kutte ut det kristelige ved disse seremoniene. Ergo får man navnefest og borgerlig konfirmasjon Ser heller ikke på det som noen etterligning, ser på det som et tilpasset alternativ. Sikker på de hadde lignene fester før kristendommen kom til landet også..
Virvelvind* Skrevet 15. mars 2009 #15 Skrevet 15. mars 2009 Hei! Selv om man ikke er medlem av statskirka, kan man fortsatt være fadder/forlover. Dette under forutsetning at foreldrene/brudeparet synes at dette er greit. Er selv ikke medlem av statskirka, men er fadder for lillebror. Mamma var forlover for 3 venninner, og har 5 fadderbarn, men hun er heller ikke medlem av statskirka. Så jeg synes det blir feil å døpe barnet fordi man vil gi det muligheten til å være fadder/forlover, når muligheten er der uansett. Gjør det dere føler for og tror på, for meg blir det feil å ha dåp i kirken, og vi kommer til å ha navnefest når klumpen vår kommer.
Anonym bruker Skrevet 16. mars 2009 #16 Skrevet 16. mars 2009 Er enig i at borgerlig konfirmasjon og navnefest er "herming" etter de kristelige feiringen. Vi har valgt å holde en privat "velkommen til verden" feiring for barnet vårt, som ikke blir så mye mer enn et vanlig søndagsselskap med foreldre/besteforeldre. Jeg håper at når barnet nærmer seg konfirmasjonsalder at han enten døper og konfirmerer seg for han er kristen og ønsker dette, eller at han står over hele selskapet.....Tror nok det kan bli veldig vanskelig, er jo veldig vanlig å erstatte konfirmasjon i kirken med HEF sin seremoni. Men hvis han ønsker HEF seremoni, så skal han såklart få lov til det. Jeg valgte på å ikke konfirmere meg i kirken eller hos HEF, men hadde heller et formelt selskap med slekt og litt venner i forbindelse med 18 års dagen min.
Månestrålen :-) Skrevet 16. mars 2009 #17 Skrevet 16. mars 2009 Men hvorfor er du fadder for barn som er døpt hvis du ikke er kristen ? Fadderen skal jo hjelpe foreldrene å oppdra barnet i kristen tro. Jeg har flere venner som har takket nei til å være fadder i kirken, for de er ikke kristne og synes det blir feil.
Anonym bruker Skrevet 24. mars 2009 #18 Skrevet 24. mars 2009 Vi valgte å verken døype gutten vår eller ha navnefest - vi skal bare ha et selskap for å feire at han er født. Syntes dette fungerer bra for oss. Jeg ble heller ikke døpt, så det faller naturlig. Besteforeldrene og oldeforeldrene hans på farens side mener det er stygt gjort av oss å ikke døype ham - sier at det er stygt gjort og at det bare er dumt å ha selskap uten noen dåp. (Da kan de bli hjemme.) hehe.. Selv bryr jeg meg ikke hva de og andre mener . Syns det er bare rett og rimlig at han skal få bestemme dette selv når den tid kommer - vil ikke tvinge ham til noe han ikke vet hva er. Og de fleste døyper ikke barna sine pga troen lenger, men pga tradisjon. Det også mener jeg er feil.
Anonym bruker Skrevet 25. mars 2009 #19 Skrevet 25. mars 2009 Herming???!!! Til info så har overgangsriter blitt feiret her til lands (og sikkert i mange andre land også) lenge før kristendommen kom!!!!!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå