Gå til innhold

Hva trenger jeg egentlig???


Chikita på overtid

Anbefalte innlegg

Hei hei :o)

 

Her sitter jeg med en stor kul på magen og kan ikke vente til å få den lille i armene da det går opp for meg at jeg vet ikke helt hva jeg skal kjøpe inn og hva jeg egentlig trenger...

Hadde en liste klar, men er redd det bare en del av hva man bør ha når man får ett lite barn i huset.

 

Dette er som dere sikkert forstår mitt første barn, og jeg vil jo ikke overdrive heller. Vi bor i en liten leilighet og har ikke plass til alt :o)

Så da må jeg spørre dere... hva trenger man til den lille kommer?

 

Jeg vet ikke kjønn enda, så har kjøpt litt klær i nøytrale farger, men det er ikke så morsomt, så jeg har tenkt at jeg kjøper kun inn det nødvendigste og shopper heller litt ekstra når jeg endelig har fått hilst på den lille babysen min :o)

 

Det hadde også vært fint om noen hadde noen tips til butikker hvor man får kjøpt forskjellig ting også... er litt blank der også.

 

Blir veldig takknemmelig for hjelp :o)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sommer

6-8 stk. langermede bodyer

6-8 stk. kortermede bodyer

3-4 stk. Sparkebukser/sparkedresser

1-2 stk. pysj

1-2 stk. jakker

1-2 stk. luer

1-2 stk. helseteppe

 

Vinter

2-3 stk.bodyer i ull

2-3 stk.strømpebukser i ull

1-2 stk. bukse og jakke i ull

Kjøredress i vindtett stoff

Ullsokker

Ullvotter

1-2 stk.ull luer

Vindtett lue

 

Stelleutstyr

Bleier

Bleiebøtte, samt poser

Vaskekluter

Badehåndklær

Frottéhåndklær

Badetermometer

Neglesaks (beregnet på barn)

Febertermometer

Uparfymerte såper

Badebalje

Våtsaviett

Sink salve

Badeolje

6 gulpekluter

6-8 små siklesmekker

Stelleunderlag

stellebord

 

Soving

Soveplass (sprinkelseng, kurv eller vugge)

Madrass med avtagbart trekk

Tisselaken av plastfrotté

Laken

Dynetrekk (evt. putetrekk)

Dyne (dun eller fiber)

Sengekant (evt. sengehimmel)

Musikkmobile (uro)

 

På tur

Barnevogn

Insektsnett

Regntrekk

Stelleveske

Parasoll

Vognpose

Dyne, laken og dynetrekk

Handlenett

Bæresele

Reiseseng

Bilsikring (sikkerhetsnett, boxette eller bilstol)

Bæresele, bæremeis

Reisetrille

 

Tåteflasker

Sterilisator

Smokker

Vippestol

Lekegrind

Babycall

Lammeskinn

Bitering

 

Det er jo ikke ALT hær som er et "must" men generelt sett dette du vil trenge :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk :o)

 

Var mye her jeg ikke hadde på min liste så dette kommer godt med :o)

Nå er det vel bare å vagge seg ut å begynne å handle litt.

 

igjen takk for hjelpen ;o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er da også veldig individuelt hva man trenger og bruker.

Klærne hun over nevner er sikkert greit, men hvis du skal ha i april så vent med sommerklær. Det kan også være lurt å beholde prislappen på klær du er usikker på, evt gaver som skal brukes om "lenge". Hos HM feks får man bytte lenge etter at de er kjøpt.

 

Jeg har aldri brukt med mine barn:

-Bleiebøtte

Det er billigere å kjøpe bærepose hos Rimi...

 

-Såpe

Det holder med babyolje.

 

-Musikkmobil

 

-Man må ikke ha stelleveske. Etterhvert brukte jeg vanlige vesker. Sy deg et stilig nett bare...

-Parasoll trenger du ikke å tenke på nå.

 

Jeg satser på dyne og skinn. Gjør du det trenger du ikke tenke på noen vognpose før til neste vinter. (Hvis ikke det er veldig kaldt der du bor da)

 

-Bæresele er det jo mange som bruker, men ikke noe must. Det kan man se an litt. Bæremeis er for store barn!

 

-Vi har ikke reiseseng, eller reisetrille. Hvis dere ikke reiser mye trenger dere ikke det.

 

-På bilsikring er det bilsete som gjelder. Vet ikke så mye om boxette, men sikkerhetsnett er vist ulovlig.

 

-Ikke kjøp mange flasker og smokker. Det er ikke sikkert barnet ditt vil ha noe av delene, eller den type smokk (for der er det mye forskjellig)

Kjøp bare sterillisator hvis du bruker flaske mye.

 

-Vi brukte vippestol, men det skal ikke brukes mye og vet flere som investerer i dyre stoler og som ikke bruker de.

 

Hva du trenger er litt vanskelig. Man kjenner jo ikke barnet og vet jo ikke hva barnet "liker" og ikke. Tror du bare skal belage deg på noen byturer etter fødselen. Man går seg til etterhvert :)

 

Jeg kan ihvertfall anbefale en tur til Helios. De har mange fine produkter som er naturlige og som baby/barn kan bruke.

 

Vet jo ikke hvor du bor så det er vanskelig å anbefale noen butikker, men Barnas Hus feks har mange forskjellige ting.

 

Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei... Der så koselig å shoppe baby ting... eg venter no mitt andre barn i april... har en gutt på 2.5 år fra før... mine erfaringer er at en treng ikkje så veldig mykje...en får så alvorlig mykje i gave... om en tenker ut kva en ønsker seg så kan jo folk gå i lag å kjøpe ting du treng som feks vippe stol og slikt.... vi fikk ca 70 pakker til den første og d blei litt for mykje klede!!!! dinna gangen vil vi ønske oss litt meir praktiske ting... er no litt kjekt å handle litt klede sjølv... dessuten fikk han så mykje klede og i store str at han bruker dei enda......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder bleiebøtte får man jo det gratis på Barnas Hus hvis man går inn på nettsiden dems og registrerer termindato..! (Man får fra man er i uke 28 til 3mnd etter fødselen)

 

Jeg vil jo si det er mer miljøvennlig enn å bruke en rimi-pose for hver bleie! Og mindre søppel rundt i huset.

Vi har nå skaffet oss det i hvert fall, selv om jeg fortsatt vurderer tøybleier...

 

Ellers handler jo utstyr like om hva "mammaen" trenger som barnet, så her er det jo veldig forskjellige behov og ønsker! Vi har valgt å kjøpe det meste som går an å kjøpe, men det er jo ikke alt som er nødvendig..

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...