Gå til innhold

Hvor tidlig kan man se kjønnet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er fem uker på vei og lurer veldig på når man kan se kjønnet på fosteret? Er det ved ultralyd man ser det, og i hvilken uke?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

fikk vite på KK at en spesialist kan se det fra uke 12/13... kommer helt an på spesialistn, hvor flink han er osv;) men ellers får man jo vite det på ordinær ul mellom uke 16-18...

Skrevet

jeg har hørt at mange leger ikke vil oppgi kjønn i uke 12, pga abortgrensen i uke 16( er det ikke 16 da?)

dessuten er ofte klitoris veldig forstørret på dette tidspunktet, så man kan lett ta feil...

men en spesialist kan vel sikkert se det, som *toppris* sier...

er ikke alltid det er mulig å se på ord ul heller...med min første klarte de ikke å se det fordi hun lå krøllet sammen, og med navlestrengen mellom bena;-)

Skrevet

abortgrensen er uke 12. Etter det må en søke abortnemda...

Når det gjelder kjønn, kan nok en spesialist se det i uke 12, vet hvertfall om ei som har fått vite kjønn i uke 12 og når hun kom på ordinær ul var det "fortsatt" samme kjønn..

Men vi var på ul en gang i uke 15 og da ville ikke legen prøve å se engang. Han påsto at en måtte være over 20 uker for å se.... Så et re nok øyet som ser ja...

Skrevet

uke 12, ja...der ser du hvor mye jeg følger med på abortgrensen;-)

Skrevet

vi var til UL i uke 12 med første mann..vi fikk ikke vite kjønnet da- men mistenker at legen så det- for i løpet av undersøkelsen begynte han å omtale babyen som han :o) på rutine UL en på sykehuset så de at det var gutt- når vi kom tilbake til gynekologen i uke 24 smilte han lurt når vi sa at de hadde sagt det var gutt på sykehuset- akkurat som han viste det fra før ;o)

Men tipper det det er flaks uflaks de som ser kjønn såpass tidlig og at det er mer usikkert jo tidligere man ser. i uke 24 var det helt åpenbart selv for meg- på rutine UL i uke 19så jeg det ikke da måtte jordmoren peke på det for meg.

Skrevet

Takk for svar. Er det slik at man har flere ultralyder tidlig i svangerskapet? Har man en UL ganske tidlig bare for å se om man er gravid eller eventuelt om det er flere enn ett embryo?

Skrevet

Nei, det vanlige er kun en UL i uke 18-19. For de som får dekket UL før det så er det av spesielle årsaker (f.eks IVF, blødninger, tidligere SA/MA etc).

Min lege så kjønnet svært tidlig, ved innvendig UL da jeg var 11+1 sa han før han fikk tenkt seg om at han kanskje hadde sett noe som tydet på at det var gutt. Etterpå forsikret han meg om at det var svæææært usikkert. Uken etter mistet jeg dessverre i SA, men da barnet kom ut da jeg var 12+0 så vi at det faktisk var en gutt. Så legen hadde rett.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...