Gå til innhold

Vannkopper...

Anbefalte innlegg

Skrevet

har barnet mitt fått. Men jeg er plutselig begynt å få utslett selv, klør og er slapp og har leddsmerter... Hadde jo vannkopper for 20 år siden, så dette forstår jeg ikke. Kan det være noe annet? Er det farlig for gravide?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er ikke helt sikker, men hadde ringt legevakta med ei gang!! tror kanskje d kan være farlig!!!

Skrevet

Særlig risiko for gravide

Vannkopper kan - spesielt hos gravide - være en alvorlig sykdom som krever sykehusinnleggelse og intensiv behandling. Dessuten kan infeksjonen i første halvdel av graviditeten i sjeldne tilfeller (ca. 2%) medføre alvorlige fosterskader.

Hvis den gravide ikke har hatt vannkopper, kan en blodprøve vise om vedkommende er mottakelig for infeksjonen. Blodprøven er viktig, fordi ca. 80% av dem som mener at de ikke har hatt vannkopper, allikevel har vært smittet og derfor er beskyttet mot sykdommen.

http://www.pasienthandboka.no/default.asp?mode=document&documentid=16407

Vannkopper hos en gravid kvinne i løpet av de tre første måneder i svangerskapet kan føre til misdannelser. Kvinner som smittes i denne fasen bør tilbys spesifikt immunglobulin. Får mor varicella helt i slutten av svangerskapet skal hun ha spesifikt immunglobulin. Det skal også barnet ha om det blir smittet rett før fødsel eller i løpet av de første to dager. Behandlingen gis av hensyn til barnet.

http://www.barnelegene.no/publisher/publisher.asp?id=14&tekstid=100

Skrevet

Tror ikke at vannkopper farlig for gravide. Har du hatt det, så skal du ikke få det igjen

Skrevet

Tusen takk for raske svar. Da skal jeg kose meg på legevakten i kveld!

Skrevet

Hvorfor svarer folk når de ikke vet??

Dette er grunnen til at jeg altid ber folk om å ringe lege, legevakt eller føden om de er i tvil.

Istede for å spørre her inne, for her inne, så svarer folk som de har vett til.

Skrevet

Lykke til, får satse på at det er noe annet =)

Skrevet

Jeg svarte at jeg ikke visste, men trodde det var farlig og at hun dermed måtte ringe legevakta! Noe galt i det? Tenkte som så at det er bedre jeg svarer det, i tilfellet ingen andre svarte, sånn at hun kunne få ringt å sjekka opp så fort som mulig!

Skjønner ikke din frustrasjon jeg...

Skrevet

Altså ikke siktet til deg, men til :

19:26 30.01.2009

Tror ikke at vannkopper farlig for gravide. Har du hatt det, så skal du ikke få det igjen

Skrevet

Til anonym 19:26:

IKKE svar på sånne ting når du overhode IKKE har peiling på hva du snakker om! Det kan være livsfarlig!!!

Vannkopper kan være farlig for gravide, og jo, man kan få det selv om man har hatt det før! Hvis man ikke hadde så mange prikker første gangen, så er det ikke sikkert at kroppen har klart å danne antistoffer.

Til HI: Ring legevakta! Og lykke til!

Skrevet

Oki... da skjønner jeg:) Den er jeg enig i!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...