venter nr 2... Skrevet 30. januar 2009 #1 Skrevet 30. januar 2009 Skal dere ha epidrual? Hvorfor, å hvorfor ikke til dere som ikke skal ha..
vips-77 Skrevet 30. januar 2009 #2 Skrevet 30. januar 2009 Tror ikke det er så lurt å bestemme seg for det på forhånd.. Jeg har født en gang med epidural, det som var dumt var at jeg ble sengeliggende for jeg mista helt følelsen i den ene foten og det var litt vanskelig å kjenne pressriene så hun ble tatt ut med tang. Måtte bli klipt og mista mye blod, men aner jo ikke hvordan det hadde blitt uten epidural. Akkurat der og da måtte jeg bare ha det, for jeg var utslitt etter et døgn med rier uten noe fremgang så jeg trengte det for å slappe av.. Nå om noen uker håper jeg at jeg slipper, men må jeg så må jeg.... Må bare ta det som det kommer..
venter nr 2... Skrevet 30. januar 2009 Forfatter #3 Skrevet 30. januar 2009 så du bestemmer deg ikke på fohånd for de? man bestemmer seg der og da om de er behov for de? og de beste er å slippe å ta?
magica fra tryll Skrevet 30. januar 2009 #4 Skrevet 30. januar 2009 Tror kanskje det er lurt å være åpen for hvordan ting utvikler seg. Er jo helt umulig å si på forhånd hvor lang tid det tar, hvor vanskelig det blir osv. Jeg venter nr 5. og vet av erfaring at en fødsel ikke bør bli sånn en har tenkt:) Selv er jeg åpen for å se hvordan det blir underveis,-men har som utgangspunkt at jeg ikke trenger det:) (slik tenkte jeg sist også, og da måtte jeg ta både epidural og keisersnitt) Lykke til!!
Maria1979 Skrevet 30. januar 2009 #5 Skrevet 30. januar 2009 Jeg får neppe epidural pga en tatovering i korsryggen som er meget"feilplassert"i fht.til epidural,og også ¨på det alternative stedet i ryggen de kan sette den.Har pratet med jordmor om dette. Synes det er"greit"at jeg vet det nå og kan gi beskjed om det på føden før det skulle oppstå en situasjon og jeg måtte bli avvist pga en tatovering!!! Regner med man har andre ting å tenke på.....
rotus77 Skrevet 30. januar 2009 #6 Skrevet 30. januar 2009 Eg er 3 gangs og har den innstillingen at eg vil ha epidural. 1 gang var eg så innstilt på å prøve uten. Prøvde alternativ smertelindring, men fødselen dro ut. Til slutt tok jordmor avgjørelsen på at eg måtte ha epidrual, p.g.a eg trengte å hvile. Men det tok ikke lange tiden etter den var satt, før fødselen var over. Den hjalp meg å slappe av. 2 gang fikk jeg ikke tid til å få. I utgangspunktet vil eg ha denne gangen også. Ser ingen grunn til å ikke lindre på et hjelper.
Zeke Skrevet 30. januar 2009 #7 Skrevet 30. januar 2009 kommer aldri til å ta epidrual igjen, never. aldri blitt så sjuk noen gang som da ,så nei takk.
Lisyan *overtid og utålmodig* Skrevet 30. januar 2009 #8 Skrevet 30. januar 2009 Jeg er også førstegangsfødende og hadde i utgangspunktet bestemt meg for å ha epidural uansett (man drar ikke til tannlegen og trekker tenner uten bedøvelse...), men etter å ha vært på fødselsforberedende kurs er jeg veldig åpen til å prøve alternative metoder, f.eks. akkupunktur og vann. Grunnen er at jeg da fikk mer informasjon om de andre metodene. Men om det blir for ille kommer jeg selvfølgelig til å vurdere epidural! Men ingen fødsler er like og det er opp til hver enkelt hva de føler er mest riktig for de.
Line3 Skrevet 30. januar 2009 #9 Skrevet 30. januar 2009 Høres jo deilig ut med epidural. Har fått 2 barn, og synes ikke andre smertelindringer fungerer så veldig bra. Ikke prøvd epidural, for på den tiden (for 15 år siden) følte jeg at det ble antydet mye komplikasjoner rundt det. Føler de ikke er så negative nå. Men har også hørt masse fint om vann-fødsel så det frister også veldig. Likte godt kommentaren om at man ikke går til tannlegen uten bedøvelse. Men det er jo stor forskjell på et bittelite hull og å trekke en tann, så man må vel vurdere litt underveis? Er jo best uten hvis ting går lett og greit - som det jo gjør for noen. Tenkte jeg skulle takke ja til omvisning på sykehuset, kanskje man kan få litt mer informasjon til å hjelpe på bestemmelses-evnen da? Ellers så får man tappe jordmor for opplysninger
venter nr 2... Skrevet 30. januar 2009 Forfatter #10 Skrevet 30. januar 2009 Tusen takk til alle for svar:) for meg så var de enn selfølge at jeg skulle ha epidural først, men nå så er jeg ikke så sikker lenger... som sagt så vet du jo aldri hvordan fødselen blir så får vell bare ta de som de kommer:) vann fødsel synest jeg oxo hørest kjempe fint ut, men vet ikke om de har de der jeg skal føde, tenkte jeg skulle høre med jordmor neste gang:) Får man omvisning på sjukehuset? for de hadde jo vert ett kjempe tilbud:)
Trollunn Skrevet 30. januar 2009 #11 Skrevet 30. januar 2009 På sykehuset der jeg skal føde, er det langt i fra noen selvfølge at man får epidural. Jeg har fått forståelsen for at det ikke er noe vi selv kan styre, men som kun blir bestemt av de som er tilstede under fødselen. Det vil også avhenge av om det er en anestesilege ledig til å sette epiduralen. Er det ikke det, får du ikke om du hyler aldri så mye. Så jeg håper for min del at det går greit uten...
Mia77 Skrevet 30. januar 2009 #12 Skrevet 30. januar 2009 Det er ikke de rundt deg som bestemmer om du skal ha epidural eller ikke, det bestemmer man selv. Jeg har to fødsler, den ene med epidural. Skal ikke bestemme meg for noe på forhånd, men ta det som det kommer. Jordmor sa en lur ting til meg her en dag. "Epidural får de som vil ha, problemet er bare at når det har blitt så vondt at kvinnene skriker etter epidural, så er det ofte for seint å sette den" Sånn kan det gå.
Trollunn Skrevet 30. januar 2009 #13 Skrevet 30. januar 2009 Stemmer nok ikke helt at det er slik på alle sykehus nei, Mia77. Hvis jeg føder når det ikke er anestesilege tilstede, så kan jeg bare drite i epidural.
♥Mie Celine♥Håkon♥ Skrevet 30. januar 2009 #14 Skrevet 30. januar 2009 for 4 år siden, skulle jeg få en liten gutt. Mitt første barn! Jeg planla fødselen nøye, sammen med jordmor, da jeg hadde litt angst for stikk og leger og sykehus o.l. jeg valgte ut smertelindringsmetoder, fødestillinger, det sto at om jeg måtte klippes ville jeg ikke vite om det, osv osv.. jeg så fram til å føde, for jeg hadde jo planlagt alt!! hadde egen musikk og allting. Dette skulle ejg klare! det skulle gå kjempefint i uke 35+5 løsnet morkaka, og det ble full krise, og jeg ble slengt på operasjonsbordet og ble lillegutt røsket ut av magen min på få minutter. knallblå, og helthelt stille... jeg var bombesikker på at han var død, og ingen kunne svare meg når jeg spurte, fordi gutten av ute av rommet på et blunk, så alle som var igjen visste like lite som meg. FORFERDELIG!!! de fikk liv i han, og han er en frisk og fin gutt som fyller 4 år til tirsdag Meningen med det jeg skrev, er at det nytter lite å planlegge fødselen.. jeg stiller denne gangen opp, uten så mye som en tanke om åssen jeg vil ha det. jeg tar alt på sparket der og da, for det er vondt og skuffende når det ikke ble som du trodde!!!
Gjest rosenrosarød Skrevet 31. januar 2009 #15 Skrevet 31. januar 2009 Hadde epidural første gangen - har tenkt å prøve uten denne gangen. Nå vet jeg ikke hvordan fødselen hadde vært ellers, men mitt inntrykk er likevel at epiduralen kompliserte det hele...
lulu81 <3 på overtid<3 Skrevet 31. januar 2009 #16 Skrevet 31. januar 2009 Jeg er førstegangs og det eneste jeg planlegger i.f.t fødsel er det jag faktisk kan ha kontroll på. Det vil si hvem som skal klippe navlestreng o.l Vi kan jo ikke vite hvordan fødselen blir, alle føder forskjellig, uforutsette ting kan skje og jeg tror at hvis man planlegger hvordan ting skal skje, kan man bli skuffet. Jeg går inn i dette med den innstilingen at ting blir som de blir, hvis JM sier at nå trenger du noe smertestillende, f.eks epidural så velger jeg sannsynligvis å høre på henne....Så jeg sier hverken nei eller ja til noe jeg ikke på forhånd har kontroll på
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå