Anonym bruker Skrevet 30. januar 2009 #1 Skrevet 30. januar 2009 som kan først åpnes når barnet er 25 år gammelt, hvem sitt navn står kontoen i da? Reagerte litt på at jeg ikke fikk lov til å åpne konto til barnet mitt uten barnefars underskrift, men så har oldeforeldrene åpnet en uten å fortelle meg om det. Bare lurer på om det finnes ulike kontoer eller noe...
Anonym bruker Skrevet 30. januar 2009 #2 Skrevet 30. januar 2009 Trodde det var slik at hvis konto står i barnets navn får det full råderett over den når det fyller 18. Kommer beløpet over et visst beløp 70-80 000 kan overformynderiet gå inn og ta kontroll over pengene. Jeg har sprt over 120 000 til mitt eldste barn og satte kontoen over på mitt navn for å unnga dette.
Anonym bruker Skrevet 30. januar 2009 #3 Skrevet 30. januar 2009 Oldeforeldrene har sikker åpnet konto til barnet i eget navn.
mamman til to gutter Skrevet 30. januar 2009 #4 Skrevet 30. januar 2009 Begge foreldrene må skrive under for å åpne konto i barnets navn, så de har helt sikkert laget den i sitt navn.
Anonym bruker Skrevet 30. januar 2009 #5 Skrevet 30. januar 2009 Ingen får opprettet konto i barnets navn uten underskriften til de foresatte. Dette er regler som gjelder i hele norge, uansett bank. Var flere familiemedlemmer som prøvde det her også til barnedåpen, det endte med gavesjekker isteden... I banken vår fraråder de faktisk også å opprette slike kontoer i barnets navn, både pga overformynderiet men også pga lånekassa. Står barnet med "formue" den dagen det skal studere får det ikke stipend. Oldeforeldrene har sikkert opprettet kontoen i eget navn, men det går ann å skrive et slags testamente/ønske for kontoen, så det kommer tydelig frem hvis de skulle falle fra hvem pengene skal gå til og når (f.eks 25 års dagen).
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå