blond Skrevet 30. januar 2009 #1 Skrevet 30. januar 2009 I hvilken alder mener dere det er naturlig å gi ukepenger? Har dere føringer på hva de kan brukes til og hva må de gjøre for pengene? Hvor mye gir dere?
Mille** Skrevet 30. januar 2009 #2 Skrevet 30. januar 2009 Fra skolealder kanskje? Jenta mi på snart 11 år må gå ut med søpla (som er rett på nedsiden av trappa, trenger ikke ta på sko engang), hente posten, rydde rommet sitt, støvsuge to ganger i uka, tømme oppvaskmaskinen innimellom, hjelpe å rydde av bordet etter middag. Hun får 200 kroner i mnd for mobilen sin, i tillegg får hun 25 kroner til godis på lørdagene. Innimellom får hun ekstra penger hvis hun f.eks har passet lillesøsteren sin eller vært ekstra flink til å hjelpe til her hjemme. Hun kjøper seg av og til musikk eller filmer for penger som er spart opp, hun får ikke kjøpe hva som helst og vi prøver å oppfordre henne til å spare litt.
metaMORfose Skrevet 30. januar 2009 #3 Skrevet 30. januar 2009 Fra skolealder synes jeg det er greit med ukepenger, men da mener jeg at de skal gjøre noe for å tjene dem. Å rydde rommet og holde det ok synes jeg ikke bør inkluderes i ukepengene, det er for seg selv de bør Sønnen på snart 10 får 75 kr uka. For det måker han snø på vinteren, hjelper til med hagearbeid/løv/gress på vår/sommer/høst. Han går ut med søpla, og han gjør ting han blir bedt om uten å stønne )) Han liker best å holde på ute, dermed legger vi det ofte opp deretter. Han støvsuger også kjellerstuen enten fredag eller lørdag. De pengene får han stort sett gjøre hva han vil med, men han må fortelle hva han skal med dem og få en "godkjenning". Som regel er han flink med valgene sine, og sparer ofte til dyrere ting han ønsker seg. Vesla får en slant til sparebøssa i ny og ne hvis hun hjelper til, og det gjør hun ofte! Hun er 5 år og tørker støv, feier, hjelper til med matlaging, rydder av og på bordet.
h@ppy elsker høstfargene :) Skrevet 31. januar 2009 #4 Skrevet 31. januar 2009 mine barn fikk innført ukepenger i sommer...hver lørdag får de i utgangspunktet 30 kr, men sjansene får at det blir mindre eller mere er store... for vi har kryss-ordninger, og 1 kryss er 1 kr....jo mere man hjelper til får man 1 kryss, og vist man er "rampete" =1 kryss i minus.... fungere kjempefint, gutten blir 6 nå i februar, og han er flink til å legge pengene i sparegrisen, men jenta er 7, men hun bruker det likefort som hun får de.... Men det er opp til dem selv.....
Gjest Skrevet 31. januar 2009 #5 Skrevet 31. januar 2009 Min gutt på fire år får 15 kr hvis han samler seg 7 stjerner i løpet av en uke. For å få en stjerne må han rydde rommet sitt, gå ut med bosset, dekke bordet, rydde av bordet/sette i maskina, støvsuge kjøkkenet. Han koser seg med pliktene sine og kan gjøre det han vil med pengene. Som regel så går det meste i sparebøssa. Han sparer til fjernstyrt monstertruck.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå