Snøfnugg75 Skrevet 30. januar 2009 #1 Skrevet 30. januar 2009 Min datter er 3, 5 år. Jeg mistenker at hun hører dårlig. Har nevnt dette for fastlegen som sa at "alle treåringer "hører dårlig" (de vil ikke høre). Hun er godt (over snittet) språkutviklet. Men: Hun reagerer dårlig når vi snakker til henne og hun ikke ser ansiktet vårt (noe vi har testet ved å si "vil du ha is" eller lignende) Hun sier "jeg hører ikke" når vi ser tv, og alle andre synes det er passe høyt Lyden hun vil ha på TV er mye høyere enn andre synes er passe Hun sier mye "hæ" og "hva" og vi må ofte gå nærmere/prate høyere/gjenta flere ganger Er dette virkelig normalt? Besteforeldre og andre voksne kommenterer ofte og spør om vi har testet hørselen. Hun har ikke hatt mange ørebetennelser/kusma eller lignende. Hva skal vi gjøre? Skal vi gå til fastlegen en gang til, eller er dette ikke noe å bekymre seg over?
cammiss Skrevet 30. januar 2009 #3 Skrevet 30. januar 2009 Dette kan du kontakte Helsestasjon om- så får de sjekket det- ganske enkelt på en normal lydtest. Det er mange 3,5 åringer som ikke hører så godt- det handler om konsentrasjon- min feks.... - men utfra slik du beskriver det- vill jeg ha sjekket. Ta gjerne kontakt med fastlegen igjen..MEn jeg vill snakket med HS..
gerd Skrevet 30. januar 2009 #4 Skrevet 30. januar 2009 enig. Er fort gjort å teste hørsel på helsestasjonen - det er slike ting de er der for.
pandabjørn Skrevet 30. januar 2009 #5 Skrevet 30. januar 2009 vi fikk ikke testet hørselen til Sander på HS..vi måtte til et annet sted..og ja han hører dårlig og ikke så rart siden han har vann i begge mellomørene... og Sander skal få dren om 13 dager noe vi gleder oss til for å se språkutvilingen fremover.. ville tatt kontakt med fastlegen slik at han kan sjekke om hun kan ha vann i mellomørene...??
Boulengerina Skrevet 30. januar 2009 #6 Skrevet 30. januar 2009 Jeg hører selv dårlig. Ble oppdaget på 4årskontroll.. Foreldrene mine hadde ingen aning, faktisk! Men mamma sa at hun i ettertid forsto at det var derfor jeg ikke kom da de ropte på meg, osv.. De trodde jeg bare var litt vanskelig.. Jeg hadde også veldig godt utviklet språk, og pratet rent fra starten av og hadde heller ikke noe særlig ørebetennelse o.l. som barn.. Husker også at jeg ofte ble irritert fordi de andre ville ha lyden på tv og radio/kassettspiller så lavt på.. Forsto liksom ikke hvorfor de ville det, for da hørte man jo ingenting! Om du ikke kommer gjennom hos lege, så be legen på hs om å henvise deg til audipoedagogisk avdeling og øre-nese-hals på sykehuset. Mine barn blir testet ca hvert år frem til de er 4 år for å være på den sikre siden. Mitt hørselstap var dessverre arvelig, så min hørsel blir aldri normal. Men om dere er heldige er det kun væske i øret (eller i beste fall ingenting?) og det kan jo fikses på Men uansett er det lurt å komme tidlig i gang med testing, slik at dere kommer tidlig i gang med tilrettelegging om datteren deres skulle ha et varig hørselstap..
blomstre Skrevet 30. januar 2009 #7 Skrevet 30. januar 2009 Så sløvt av legen å ikke følge opp! Da min datter var 2,5 år merket jeg at hun hadde dårlig retningshørsel og misstenkte dålig hørsel på ett øre. Jeg tok det opp på helsestasjonen og ble straks henvist til spesialist av helsesøster. Tror jeg fikk innkalling av spesialisten innen en uke. Heldigvis hadde hun bare væske i det ene øret, men jeg var veldig glad for at det ble tatt alvorlig og fulgt opp. Helsestasjonen skal jo være et lavterskel tilbud, så jeg ville henvendt meg der (og vurdert å bytte fastlege....).
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå