Gå til innhold

Jobb og penge trøbbel :-(

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har jobbet i mange år, lederstilling, bra inntekt. Kjøpte hus og alt så bra ut.

Jobben måtte nedbemanne, jeg mistet jobben og søkte etter ledige stillinger. Fikk ikke napp og startet da som selvstendig næringsdrivende siden jeg alltid har jobbet var tanken på å være arbeidsledig fæl, jeg ville bidra med å jobbe.

Etter 1 år som selvstendig, ser jeg at jeg må kaste inn håndkle. Liten inntekt, ble alvorlig syk og sykemeldt i 3 mnd. Hadde da som selvstendig ikke rett på sykepenger da inntekten var lav. Når jeg ble frisk måtte jeg starte opp bedriften igjen, da de kundene jeg hadde opparbeidet før jeg ble syk, hadde gått over til mine konkurrenter mens jeg var syk og i tillegg har vi jo da finanskrisen.

Jeg har så og si ingen penger igjen. Jeg søker og søker, men får ikke jobb. I disse tider er det mange søkere om hver stilling. Jeg har høy utdanning og lang erfaring, noe som også gjør at jeg også blir sett på som uaktuell innen butikkjobber osv. Høyere stillinger, som jeg er aktuell innen, har mange andre kvalifiserte søkere.

Jeg har heller ingen rett på stønader som feks dagpenger. Som selvstendig næringsdrivende har jeg ingen slike rettigheter.

Jeg blir så utrolig lei meg. Har en flott mann og 3 herlige barn og vi elsker huset vi bor i, men nå vet jeg søren hva jeg skal gjøre. Jeg har penger nok til å klare meg ut ca juli/august, men etter det blir det tomt.

Føler jeg har ødelagt alt for min flotte familie

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Syns det er helt sprøtt at folk som deg ikke skal få noe støtte fra systemet , mens de som virkelig driver dank og aldri har bidratt får diverse tygdeytelser! De oppfordrer jo til gründervirkosmhet.

Jeg ville meldt meg hos vikarbyråene, mange i disse tider som ansetter folk på korte engasjementer og med din erfaring vil jeg tro du er aktuell til mye.

Lykke til!

Skrevet

fant dette på nav...

http://www.nav.no/Jobb+og+arbeidsliv/Jobb+og+helse/Sykmelding+/Selvstendig+n%C3%A6ringsdrivende+og+frilansere

Informasjon om dagpengeordningen til selvstendig næringsdrivende

(supplement til brosjyren ”Dagpenger ved arbeidsledighet”)

Generelt

For å få rett til dagpenger, må det foreligge et tap i både arbeidsinntekt og arbeidstid på grunn

av arbeidsløshet, jf folketrygdloven § 4-3.

For å få rett til dagpenger må tapet i forhold til vanlig arbeidstid være minst 50 prosent.

Som hovedregel beregnes vanlig arbeidstid på grunnlag av den arbeidstiden man hadde før

ledigheten inntraff. Vanlig arbeidstid kan ikke overstige lovbestemt arbeidstid for yrket eller

næringen.

Vanlig arbeidstid fastsettes når man søker om dagpenger, og kan senere reberegnes på

grunnlag av arbeid ved et eventuelt gjenopptak av dagpenger, jf folketrygdloven § 4-16.

Arbeidssøkere må gi melding om bl.a arbeidet tid på meldekortet, jf folketrygdloven § 4-8.

Arbeidssøkere som driver egen næringsvirksomhet, må oppgi hvor mange timer pr uke

vedkommende arbeider i egen næring.

Graderte dagpenger beregnes som hovedregel på grunnlag av reduksjonen i arbeidstid i

forhold til fastsatt vanlig arbeidstid pr. uke, jf folketrygdloven § 4-13.

Det er meget viktig at man oppgir korrekt antall arbeidede timer på meldekortet. Dersom man

oppgir for få timer, kan det medføre krav om tilbakebetaling av dagpenger, utestengning fra

retten til dagpenger i en viss periode og eventuelt anmeldelse til politiet for trygdemisbruk

Skrevet

Takk for svar :-)

Jeg forstår jo at man ikke kan få sykepenger når man ikke har hatt inntekt og jeg forstår også at de ikke kan gi dagpenger når man heller ikke har hatt inntekt (men dette med dagpenger har du uansett ikke krav på etter oppstart som selvstendig, selv om jeg hadde tjent masse og betalt masse skatt, det forstår jeg ikke).

Det som er leit synes jeg, er at jeg er en person som har studert lenge, tatt opp studielån og så jobbet fullt i 15 år. Jeg har på de 15 årene kun hatt en sykemelding. Jeg har helt klart bidratt til samfunnet.

Når jeg da blir arbeidsledig, søker aktivt i oppsigelsesperioden og velger så å starte selvstendig siden jeg ikke fant jobb i den perioden, så mister jeg alle rettigheter. Det burde være en karantene tid på oppstart som selvstendig feks 2-3 år, der man har fortsatt sykepenge og dagpenge rettigheter ut fra gammel inntekt.

Det var fryktelig dumt at jeg ble kreftsyk (frisk nå) etter kun 4 mnd i nyoppstartet bedrift. syk i 3 mnd og så står på igjen, men pga finanskrisen ser jeg at jeg må beregne VELDIG lang tid på å bygge opp noe jeg kan leve av, så jeg tror jeg må nedlegge.... og står da uten rettigheter...

Har meldt meg inn til byråer, men ennå ikke fått napp.

HI

Skrevet

Hei dama.

Fant det om sykepenger, men ikke det med dagpenger (kom ikke inn på linken), men jeg forsto på nav at jeg ikke fikk dagpenger? Ut fra det du har lagt inn her, kan det jo se ut som om jeg kunne fått, men det hjelper vel ikke så mye når jeg ikke har hatt særlig inntekt som selvstendig? De beregner jo ikke tilbake da jeg var fast ansatt for ett år siden?

HI

Skrevet

ville uansett tatt en tur til Nav/trygdeetaten og stått på, må da være et system som fanger deg opp?

Skrevet

i folketrygdeloven står det også at du kan få dagpenger i inntil 9 mnder mens du etablerer egen bedrift..

Skrevet

Jeg fikk beskjed fra nav om at jeg ikke hadde krav på dette da jeg startet opp i ett franshice foretak, men som selvstendig.

HI

Skrevet

Jeg mener å huske at man kan velge å få dagpengene beregnet som snitt fra de tre siste årene og ettersom jeg forstår hadde du jo god inntekt i to av dem.

Skrevet

Ja, det står også på nav sine sider. Desverre sa nav til meg at det gjaldt enten de tre siste årene som ansatt eller de tre siste årene som selvstendig.

Når jeg da har gått over fra ansatt til selvstendig, bortfaller den perioden jeg har vert ansatt...

:-(

HI

Skrevet

Dette her ville jeg ringt til NAV og spurt om igjen fordi jeg tror ikke det er riktig. Kjenner noen med god erfaring med NAV (brukere) og det er mange NAV-ansatte som uttaler seg med skråsikkerhet om ting de ikke har greie på og mange som ikke kan sitt eget regelverk.

Kan ikke forstå at det ene året ditt som selvstendig skal gjøre at du mister slike rettigheter og at du har mindre rettigheter enn en som har jobbet f.eks to gode år og et par timer i ny og ne det tredje. Som selvstendig sparte du jo Norge for utgifter ettersom du ikke krevde noe og hadde du lyktes så hadde du kunne skape flere arbeidsplasser.

Jeg er veldig skeptisk til det NAV har fortalt deg. Kanskje du skal be om det skriftlig eller til en henvisning av hvor det står. Da vet du i alle fall at de må gjøre en liten innsats med å sette seg inn i det slik at du kan stole mer på svaret.

Lykke til

Skrevet

Ja, må tydlivis ta en tur igjen.

Snakket først med min saksbehandler. Hun henviste meg videre til den avdelingen som sitter å beregner dette (dette var sykepenger, har aldri søkt på dagpenger).

Hun som satt på avdelingen for beregning, sa til meg at hvis jeg var fortsatt ansatt i min faste bedrift jeg var ansatt i, ville de beregnet ut fra de tre siste årene hvis inntekten min var blitt mindre (jeg har tjent over 6G i de siste 7 årene). Da ville jeg fått 100% dekning opp til 6G beregnet ut fra de siste 3 årene.

Hadde jeg vært selvstendig næringsdrivende i 3 år, ville jeg fått 65% av inntekt beregnet ut fra de 3 siste årene, med begrensing opp til 6G.

Siden jeg hadde avsluttet fast jobb og startet selvstendig, vil ikke den 3 års regelen slå inn før jeg har jobbet i 3 år. Da vil de beregne fra jeg sluttet i fast jobb og se på inntekten min fra jeg startet som selvstendig, uten hensyn til hva jeg tjente før. Jeg måtte da levere inn regnskapet mitt. Med ett regnskap som viser inntekt og fradrag, som gjør at jeg omtrent er i 0 inntekt, fikk jeg 0 i sykepenger.

HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...