Gå til innhold

Får ikke opp vekta hennes!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Usj :(

Nå er det snart 4 uker siden vi kom hjem fra sykehuset (Hun er ca 38 uker GA nå).

Hun veide 2230 gram da vi dro og nå veier hun 2435. Går ikke noe bra dette her - sist uke gikk hun bare opp 35 gram.

Jeg har fullammet, men må nå begynne med flaske to ggr om dagen, siden det er lettere for henne å spise.

Flere som sleit med å få i dem nok mat?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sleit ikke med vektøkning, men vil si at når jeg måtte slutte å amme og gikk over på mme gikk hun opp veldig mye.

Håper det hjelper for deg også, er ikke noe moro når det ikke går som det skal med de små :(

Vil også si at det er mange premature som sliter med vektoppgang, så det er nok ikke unormalt, og om ikke alt for lenge kan du starte med grøt og da gikk vekta rett til værs igjen hos oss.

Men du kan jo ikke vente til du kan gi grøt, har erfaring med at helsesøster ikke vet så mye om premature, så jeg spurte heller på intensiv avd hvis det var noe jeg bekymret meg over.

Skrevet

Vi hadde også store problemer med ammingen - tror det er mer regelen enn unntaket at premature har problemer med dette. Det vi gjorde - i samråd med lege - var at han fikk annenhvert måltid med flaske og annenhvert på brystet. Da har vi mer kontroll med hvor mye han spiser og det er lettere å spise fra flaske. Jeg pumpet meg slik at det var mm i flaskene og melkeproduksjonen gikk dermed ikke ned. I starten skulle vi også forsterke melken med litt mme-pulver. Vi kjøpte oss også en babyvekt for å kunne måltidsveie i ro og fred hjemme. Det gjorde det lettere for meg å finnne ut når jeg skulle pumpe meg ettersom jeg 'viste' bedre når han ville bli sulten igjen. Når ammingen ble bedre og mer ble spist fra brystet i hvert måltid så kuttet vi sakte, men sikkert ut flasken og pumpingen.

Det er en fare for at babyen blir sugeforvirret om de får flaske, men det er sjelden at de blir det etter at ammingen er etablert, som den jo er hos deg. De regner ammingen som etablert når babyen spiser mer enn halve måltidet hos mor.

Nå våknes det her..

Lykke til

Skrevet

Kjenner meg veldig godt igjen. De 3 første ukene etter at vi kom hjem fra sykehuset la gutten min på seg bare cirka 100 gram tilsammen. Begynte da i samråd med HS å gi en flaske med mme etter pupp på kvelden. Var veldig lei meg fordi jeg ikke kunne fullamme (Ammepolitiet får skylden for at jeg følte det som et nederlag), men det tok ikke lang tid før jeg syntes dette var helt OK.

Gir du bare flaske de 2 gangene eller får jenta di pupp før flaska?

Skrevet

Godt å høre at det er normalt, at flere har opplevd det samme.

Det ser ut til at det funker å gi henne flaske (mm) et par ggr om dagen. Nå hadde hun gått opp 75 gram på 5 dager, men hun bør legge på seg enda mer enn dette også. Jeg gir ikke pupp først, for da orker hun ikke hele flaska. Vil bare ikke gi meg med ammingen ennå, selv om hun sitter klistret konstant på puppen (litt slitsomt!)

Pocahontas_ Hvor mye veide gutten din da dere fikk han hjem?

Skrevet

En annen grunn til å ikke gi pupp for deretter å gi flaske i samme måltid er at de da kan ligge å vente på flasken (som er lettere) og dermed ikke spise nok fra brystet.

Lykke til

Skrevet

Vår gutt har lagt veldig fint på seg, og særlig de siste ukene, når jeg i hovedsak har amma. Har pumpa og delammet. Han får flaske to ganger om dagen, med morsmelkserstatning i morsmelka. Uten flaska hadde han nok ikke fått i seg særlig mye mat etter at sonden ble tatt ut, og vektøkninga hadde vel sikkert ikke vært så bra heller. Det tok veldig lang tid før han lærte å suge hardt nok til å spise fra pupp, og når han klarte det, klarte han ikke å spise seg mett. Måltidene kunne ta opp til 1, 5 time, og jeg holdt på å bli sprø! Jeg var livredd for at flaska skulle ødelegge for amminga, men det har gått ganske greit. Det har noen ganger vært veldig vanskelig å få ham til å ta pupp etter flaske, og en utålmodig og kjempesulten unge har ikke gjort det noe lettere. Men det har gått greit. Bank i bordet!

Nå går alt mye, mye bedre, og jeg tror at det kun skyldes min og hans stahet, og at han rett og slett har blitt større! Jeg pumper fortsatt, slik at jeg kan gi ham mer mat om puppen "går tom" eller dersom jeg må sove. Jeg anbefaler pumping, selv om det er tidkrevende. Da har man alltids litt mat "på lur" dersom man ikke har lyst til å gi mme. pluss at det er lettere å holde produksjonen igang om ungen ikke tar det han skal ha...

Jeg har slitt som fy med amminga, og har holdt på å gi opp gang på gang.. Melkeproduksjonen går opp og ned som en jojo, men har klart å holde ham med mat så langt. Noe rakk jeg å fryse før hans matbehov økte noe vanvittig, men nå har han begynt å tære på den fryste melka også. Vi får se hvordan det går videre. Jeg kjenner veldig på at jeg har lyst til å amme ham pga. at han trenger morsmelka så mye... Men blir det stopp, så blir det stopp..

Lykke til med vektøkning :-) Hvor stor er hun forresten, og hva var utgangspuktet?

Skrevet

Å, så tåpelig jeg er. Vekta sto jo der...Da vi dro hjem veide vår 1650. 4 uker etter at vi kom hjem veide han 2600. Men så krever han mat HELE tiden. Spiser 7-12 ganger i døgnet (gjesp). Han sovner ofte ved puppen, så uten flaske hadde han sikkert vært mye mindre. Må legge til at han får flaske MINIMUM 2 ggr. pr. dag, og pga. matbehovet hans har vi ofte måttet gi flere flasker. Det kom ikke fram i innlegget mitt over.

Skrevet

Gutten min veide 2620 gram da vi reiste hjem.

Angående det at du ikke gir pupp først fordi hun da ikke orker hele flaska. Spiller det noen rolle da om hun ikke tar hele flaska? Det betyr vel bare at hun har fått nok eller?

Pumper du utenom måltidene til jenta siden hun får mm og ikke mme?

• 3 uker senere...
Skrevet

Ja, her går det fortsatt tregt! Forrige vektkontroll gikk hun opp 100 gram på en uke, så det er bedre, men langt ifra bra nok

Nå har vi også mme-pulver i melka (flaske 2 ggr/dag) for å få boosta vekta litt. Blir spennende å se om det har noen effekt til vektkontrollen i morgen. Jeg pumper vsa for at hun skal få min melk i flaska og for å holde produksjonen såpass høy at det flommer melk når hun tar pupp ;)

Er litt lei av at alle sier "plutselig løsner det!", for nå har jeg venta på det siden hun kom hjem for snart to måneder siden...

Men hva gjør man egentlig, hvis vektøkningen absolutt ikke holder mål? Hva er ytterste konsekvens?

Skrevet

Hva sier helsesøster da? Regner med at du er jevnlig på helsestasjonen for kontrollveiing og at hun er involvert i den lave vektøkningen.

Hvor gammel har jenta di blitt? Og hvor mye prematur var hun? Kanskje vil det være aktuelt å begynne med velling i ung alder dersom vekten ikke bedrer seg? Har hørt om flere som har begynt med grøt i 3-3,5 måneders alder (riktignok terminfødte, men det er vel ganske vanlig at man begynner med grøt ut fra fødselsdato og ikke termindato på premature også)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...