Gå til innhold

Alene mor...


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

er alene mor, å er i jobb har ca 8000 fast i mnd, noen som vet ka vi har krev på? ikke noe engangsbeløp før fødsel eller noen ting?

syns det er ganske frustrerende å tenk på.. håper derfor noen som vet noe mer om dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva du har krav på kommer an på hvor lenge du har arbiedet før barnet ble født. Hvis du ikke har vært i arbeid før fødsel, så mener jeg du har krav på en engangsstønad som utbetales ved fødsel. Ta kontakt med NAV i kommunen din for spørsmål.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du jobbet lenge nok har du krav på foreldrepenger, hvis ikke har du rett til engangsstønaden. Siden du har såpass lav inntekt og blir alenemor, har du også mest sannsynlig krav på bostøtte. Du vil nok også oppfylle kravene til støtte til barnetilsyn når du går ut i jobb/utdanning igjen. Ta kontakt med ditt lokale NAV kontor, de kan sikkert hjelpe deg med alle skjemaene som må fylles ut. Du kan også få innvilget overgangsstønad dersom du velger å utdanne deg (hvis du ikke allerede har utdannelse) etter endt permisjon, og da vil du samtidig få en del stipend og lån fra lånekassen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man er alene om omsorgen for barn, er det flere forskjellige stønader som en har krav på, i jobb el. uten. Hadde jeg vært deg ville jeg tatt kontakt med NAV trygd og snakket med de. :)

 

Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg kan bare kaste meg på alle andre her. Ring kundetorget på NAV og bestill time hos saksbehandler (dersom du stiller fysisk opp i kø vil du bare få litt tid).

 

Du har rett på engangsstønad/fødselspenger etter opptjent rettighet.

Du har mest sannsynlig rett på bostøtte

Du har rett på bidrag fra far

Du har rett på barnetrygd

 

Dersom dette ikke er nok til livsopphold for deg og den lille har du rett på supplerende sosialhjelp.

 

Lykke til!

 

;D

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...