Gå til innhold

Alene mor..


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

er alene mor, å er i jobb har ca 8000 fast i mnd, noen som vet ka vi har krev på? ikke noe engangsbeløp før fødsel eller noen ting?

syns det er ganske frustrerende å tenk på.. håper derfor noen som vet noe mer om dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Om du er i jobb så har du krav på fødselspenger i 44 uker med 100% lønn eller 54 uker med 80% lønn. Som enslig forsørger får du fedrekvoten i tillegg. Du har nokså lav inntekt så da har du nok krav på overgangsstønad i tillegg, vet ikke helt hva den er på men tror kanskje 8-9 tusen i måneden som reduseres i forhold til hvor mye du selv tjener. Som enslig forsørger har du krav på barnetrygd for et barn mer enn du har. Du har også krav på bidrag fra far, dette regnes ut utifra inntektene til dere begge.

Det er det jeg vet om... Ta kontakt med NAV, de kan hjelpe deg med å fylle ut søknader osv. Se også på nettsidene til NAV, der finner du alt av informasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei:)

 

Jeg var alenemor med mitt første barn, og kan berolige deg med at jeg aldri har hatt så god økonomi som jeg hadde da. Det skal selvsagt sies at jeg var student etter permisjonen, og fikk dermed litt ekstra støtte.

 

Men som det nevnes over, så har du krav på overgangsstønad.

 

http://www.nav.no/Familie+og+omsorg/Enslig+mor+eller+far/Overgangsst%C3%B8nad

 

Prøvde regne ut hvor mye det vil utgjøre for deg, men var litt vanskelig siden jeg ikke vet alle opplysnigner om deg. Bl.a om du har 8000,- netto eller brutto.

Som du ser på NAV sine sider, så utgjør overgansstønaden 11.534,- pr måned, men blir redusert dersom du tjener over 36.000,- i året, noe du gjør. 8.000,- x 12 måneder blir 96 000. Du tjener altså 60.000,- mer som du vil bli trukket 40 øre pr kr for, altså vil du bli trukket 24 000.

Dette blir kr 2.000,- pr måned. Men hvis jeg har forstått det riktig vil du da sitte igjen med 11 534 - 2000 = 9 534 pr måned i overgansstønad.

 

I tillegg får du jo foreldrepenger dersom du har hatt inntekt 6 av de siste 12 måneden. Velger du 54 uker perm, får du 80 % av den lønnen du har i dag. Velger du 44 uker får du 100 %.

 

I tillegg vil du lignes i skatteklasse 2, noe som betyr at du betaler veldig lite skatt.

 

Ta dette med en klype salt, og hør med NAV hvordan det blir, men tror ikke du skal bekymre deg. Du vil jo i tillegg få barnebidrag (min ca 1200 pr mnd) og dobbelt barnetrygt (1.940 pr måned) Når barnet blir 1 år får du i tillegg småbarnstllegg (660 pr mnd) og støtte til barnehage eller dagmamma. Kontantstøtte kan jo også bli aktuelt dersom du ikke velger fulltidsplas i barnehage.

 

 

Håper dette beroliger deg litt, slik at du ikke trenger bekymre deg for økonomien hvertfall. Lykke til med tiden fremover:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...