Gå til innhold

4-åring alene hjemme?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mens mor går på butikken rett rundt hjørnet. Ville dere gjort det?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kommer helt an på ungen..

Men jeg tror jeg ville venta til han/hun ble iallefall 5..

Skrevet

Selvfølgelig ikke.

Hva om det begynner å brenne?

Skrevet

Hva er argumentet for å ikke ta med fireåringen?

Skrevet

Vel, det er en helt hypotetisk situasjon, så finn på noe selv...

HI

Skrevet

Inspirert av "gå i butikken mens barnet sover" debatten på Småtroll1-2 år?:)

Jeg kan tenke på tusen grunner til at noen ville gå i butikken på hjørnet, men ingen av de er veier tungt nok til å legitimere at en fireåring er hjemme alene.

Skrevet

Nei selvfølgelig aldri. Hva er egentlig det slags spørsmål? Jeg mener svaret sier seg selv, en liten unge alene hjemme??

Skrevet

Nei, hadde ikke gjort det. Spurte faktisk helsesøster om noe tilsvarende, og hun mente de burde ha begynt på skolen før de var aleine hjemme når foreldrene var avgårde korte ærend.

Gjest nyttårsløftet
Skrevet

Kommer jo an på ungen, men generelt syns jeg det er mer skummelt å gå fra en fireåring alene hjemme enn en baby. Fireåringen er i stand til å ta seg ut av huset dersom noe skulle skje, men det er ikke en selvfølge at h*n reagerer rasjonelt ved f.eks brann. Kan like gjerne bli redd og gjemme seg under senga, som å gå ut.

I tillegg er en fireåring i stand til å skape farlige situasjoner, i motsetning til en baby. Et oppvakt barn kan ha fått med seg hvor fyrstikkene er gjemt, og klatre opp, kan forsøke å lage varm kakao til mamma kommer hjem eller skjære seg en brødskive på egen hånd.

Skrevet

Nei, det ville jeg absolutt ikke..

Er egentlig mer redd for at noe skulle skjedd meg en ungen, tenk om en bil mister kontrollen og freser rett opp på fortauet og meier meg ned. Hvem vet om ungen som er alene hjemme da?

Men også pga ungen selvfølgelig, er ikke de store tingene som brann jeg tenker på. Men hva om han/hun detter ned trappa og ødlegger seg, da vil minuttene til mamma kommer hjem være veldig lange for en gråtende og redd liten unge som har vondt.

Skrevet

unnskyld meg...la en 4åring være alene hjemme?? altså er det noe å vurdere i utgangspunktet?? ehhh..jeg har ei på 4 og jeg ville da aldri i verden latt hun være alene hjemme..hva om det skulle skje noe...så hun/han skader seg...eller hun finner ut at hun/han vil gå ut en tur...

Skrevet

Nei huff, 4åringer er i en alder der de ofte kan gjøre ting på impuls og er fryktelig nysgjerrige og som regel naive, så de bør hverken være hjemme alene, eller leke alene ute uten tilsyn av voksne i nærheten.

Synes foreldre som overlater 4åringer til å "passe seg selv" er en smule uansvarlige.

Skrevet

Og en unge på fire år kan plutselig få panikk ved å være overlatt til seg selv.... Jeg ville venta til nærmere skolealder!

Skrevet

Vi har lått vår jente på 4 være alene hjemme. Kjørte 3 minutter til butikk og handlet raskt. Satte på video hjemme. Også vært alene hvis vi er hos naboene litt. Hun er også ute i gata og leker et par timer uten at vi ser henne hele tiden, så hun klarer seg fint alene. Bor i stille boligområde i utkant av bykjerne. Hun leser og skriver også, så ganske moden for alderen. Er snart 4,5 år.

Skrevet

Aldri i livet!..

Yngste minn blir 5 år nå i mars, jeg kommer ikke til å la henne være alene på lenge enda!

Skrevet

Hvis en 4 åring er helt alene hjemme, kan ikke denne mammaen være riktig vel bevart.

Og, hypotetisk, hva skal mor si til poltiet den dagen barnet blir kidnappet av en mann (les: seksualforbryter) mens barnet er alene hjemme?

Skrevet

Min 4-åring var alene hjemme i 5 min. Han var en snill og rolig gutt, så det gikk fint. Året etter var han alene i 15 min. Jeg kunne ikke gjort det med hvem som helst, men han klarte det fint.

Skrevet

Det er et velkjent problem at foreldre overvurderer sine barn, har for høye forventninger, og lar dem ta for mye ansvar. Det er det noen eksempler på i denne tråden.

Skrevet

'sjansen for å bli kidnappet av en seksualforbryter mens barnet er alene hjemme - hvor stor er den da??? Hallo!!!!

Er jo større sjanse for at 3 fly skal styrte i huset ditt mens du er borte.

Hysteriske mødre sier nå jeg, hvis det er tanken og argumentet ditt!!

Skrevet

Vel, jeg har en venninne som har to barn4,5 år og 2 år. Minste skulle i bhg og eldste var syk, influensa og høy feber. Ute var det det sureste været og bhg lå i "nabobygget". Hun parkerte eldste på 4,5 år i sofaen, med teppe, noe å knaske på og en film. Så sprang hun til bhg med minsta leverte henne i hendene til personalet og spurte om dem kunne kle av henne og sånn for gutten er alene hjemme.

Jeg vil tippe at hele scenarioet tok absolutt max 5 minutter. Max.

Hun får ikke noen bekymringsmelding fra meg i allefall (og har ikke fått fra bhg heller).

Om det er en moden 4 åring under de rette omstendighetene så ser jeg ikke noe galt i det, men hvis det er fordi man ikke "gidder" å ta barnet med på butikken så blir det for dumt.

Skrevet

Jenta mi var hjemme alene når jeg henta gutten i bhg. Tok sånn ca 10 min.. Hun ville det selv, var midt i en film..

Hun vet hvor hun skal gå om det begynner å brenne, hvilke dører hun skal bruke osv. Jeg sa også ifra at hun ikke skulle åpne om det ringte på døra, og det skjønte hun.

Hun satt pal i sofaen når vi kom tilbake, og så den filmen hun så når jeg dro. Hun ville ikke funnet på noe faenskap, det vet jeg.

Skrevet

Tvert i mot vil jeg si. Det er et velkjent problem at foreldre undervurderer egne barn og gir dem forlite ansvar og utfoldelse...

Hilsen pedagog.

Skrevet

Som jeg skulle sagt det selv 19:12 :-)

Skrevet

4 åringen her kan også være hjemme alene i 10 min.

Om jeg går på butikken eller er i vaske kjelleren blir liksom det samme...

Men han er moden for alderen, vet at han ikke hadde blitt redd eller funnet på no tull!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...