*Trollmor* fikk en gutt <3 Skrevet 29. januar 2009 #1 Skrevet 29. januar 2009 Jeg har en gutt på snart 6 år som er blitt en umulius.. Ikke vil han legge seg om kvelden å trasser noe helt vanvittig.. Hører ikke etter i det hele tatt og skriker noe helt forferdelig. Jeg har også en på snart 3 år som prøver fortvilt å sove. begge to legger seg i 19.-19. 30 tiden pgr av at de skal tidlig opp og i barnehagen dagen etter. (De skal være der kl 08.00.. Nå har jeg prøv alt i hele kveld å begynner å bli rimelig fortvilet. Jeg har sterk bekkenløsning å er så vidt jeg klarer å gå opp trappene, Eller komme meg opp fra sofaen. jeg har sinnsykt mye kynnere å kjenner det er rett før jeg begynner å grine.. Er det noen her som har noen gode tips som jeg kan prøve? jeg er sååå tom for ideer....
birrisj05.02.09 Skrevet 29. januar 2009 #2 Skrevet 29. januar 2009 Har det skjedd noe siden han plutselig trasser? Kanskje det kan være at du er sliten og ikke har like mye energi som før, at han rett og slett føler at han ikke får nok oppmerksomhet? Negativ oppmerksomhet er bedre enn ingen oppmerksomhet tenker de. Prøv å ta han på fanget å spør om hva det er som plager han, hvorfor han skriker osv.
*Trollmor* fikk en gutt <3 Skrevet 29. januar 2009 Forfatter #3 Skrevet 29. januar 2009 ja det var dette jeg også trodde kunne være en årsak. men nei.. Jeg satte meg ned med han før i dag og snakket å vi tegnet tegninger sammen å hadde det så kjekt. men med det samme jeg sa at nå var det sengetid så begynte han igjen.. Men selvfølgelig. Før jeg fikk bekkenløsning å sånn lekte vi gjemsel og gikk mye tur på lekeplassen når de kom hjem fra barnehagen.. men jeg kan jo ikke gjøre det nå. Yngstemann sier ikke noe på forandringene. Det er eldste mann som protesterer for det meste. Frustrerende greier dette her.. Håper det blir bedre nå samboeren min kommer hjem fra jobb. Nå er det bare 1 uke igejn...
Faylinn Skrevet 30. januar 2009 #4 Skrevet 30. januar 2009 Huff, det høres veldig slitsomt ut å håndtere alene nå. Jeg har egentlig ingen råd da jeg har en to-åring og det er jo litt annerledes. Vi sliter med å legge han om dagen, men regner med det er oppstart i barnehage som gjør det. Jeg snakker med han, og da roer han seg gjerne selv om han ikke sovner. Så leser vi litt og jeg prater og sånn for at han skal bli søvnig, og til slutt synger jeg han i søvn, i halv ti tiden noen ganger! Frustrerende, men samtidig tenker jeg at det er en fase og så syns jeg jo synd på han som ikke vil i bh. Jeg ville tro en seksåring var enklere å prate med? Hva sier han til hvorfor han ikke vil legge seg, og skjønner han ikke selv at han blir veldig trøtt dagen etter? Kan du få noe avlastning mens du venter på mannan din? At gutten kan sove borte en natt i helgen hos noen han liker?
*Trollmor* fikk en gutt <3 Skrevet 30. januar 2009 Forfatter #5 Skrevet 30. januar 2009 Ja han er veldig vanskelig.. Han skriker å sier han ikke vil sove. Men han må jo det. Å når jeg prøver å prate med han er det akkurat som jeg ikke får kontakt med han, han er helt borte.. I går sovnet han i 23 tiden. Av att han var utslitt pga skriking. Når jeg spurte han i morges hvorfor han var så sint i går sa han bare at han ikke viste? jeg skjønner ikke noe.. (men kan det være en straff ovenfor meg pga av at jeg er litt dårlig sånn kropslig for tiden? ) I helgene så står han opp i 4-5 tiden om morningen fordi om han legger seg senere da en da han skal i barnehagen.. Da pleier han og legge seg i 21 tiden. Men att han er en liten rakker skjer jo ikke hele tiden.. Noen ganger er han verden snillesste lille mann og gjør ikke noe gale. Da skryter jeg masse av han å koser osv. Leser bok, tegner, eller leker med modelerkitt. Han er jo i trassalderen. Så det kan jo rett og slett være det er noe som går over etter noen uker/måneder. Håper det.. nå for øyeblikket har jeg ikke noen som kunne passet han for meg. Men nå er det bare 6 dager til samboeren min kommer hjem.. Jeg får bare smøre meg med tolmodighet å gjøre det beste ut av det.. Men det er fryktelig slitsomt da.. Huff.
januarsurprise Skrevet 30. januar 2009 #6 Skrevet 30. januar 2009 Hei Jeg har både eldre og yngre barn og bekkenløsning, så jeg skjønner at dette er slitsomt for deg. Mitt tips er å legge minsten kl.19.00, også sette av tid til eldstemann frem til han skal legge seg, og jeg ville lagt ham kl.20.00. La alenetiden være en belønning liksom, du kan jo stelle begge på badet samtidig, så kan storebror få være oppe lenger om han hører på - viktig å være konsekvent (selv om det er trist de dagene alenetiden går i vasken)! Forbered eldstemann på at han snart skal i seng når klokka er 19.50, og igjen 19.55 - forberedte barn er ofte mer samarbeidsvillige barn. La han bestemme aktiviteten i alenetiden så langt det lar seg gjøre. Ellers er det et godt tips å bruke belønningssystemer, gjerne skjemaer med konkrete punkter han får klistremerker på, og evt dagsbelønning/ukesbelønning, og du kan avtale med han (han får være med å bestemme) hvilke goder han mister dersom han ikke hører på deg (han må jo selvsagt få advarsel først, og man må ha like regler hver dag slik at han vet hva han skal forholde seg til), f.eks. miste litt tv-tid/playstationtid etc. (Dette er en modell de bruker på BUP, og den heter Parent Management Training, Oregon-modellen (PMTO)- den er ikke basert på diverse nanny-program... Hmmm... håper det ordner seg uten at dere blir helt utslitte begge to Masse lykke til
randi79 mor til Sebastian ;) Skrevet 30. januar 2009 #7 Skrevet 30. januar 2009 hei tror eg hadde ventet med å legge han til litt seinare, mine står opp kl 6.14 å bør begynne å ordne seg kl 19.00 men det er veldig viktig å ha samme leggetid i helg og kvardag.. så mine legger seg fra kl 19.00 til 20.00 heile tiden om det er helg eller kvardag.. ho minste blir 2 i mars og ho er ofte i seng før 19.00 men ho som blir 5 i mars og han på 7 er i seng fra kl er 19.00 til 20.00. eg veit vi hadde en periode med elstemann at han ikke ville legge seg å sove. å da sa vi at han måtte legge seg men han kunne heller se i bled el noe etter at han hadde lakt seg bare han holdt seg på rommet og låg i senga... å det funket .... så lykke til..
Hengebuksvinet&de4grisungene Skrevet 30. januar 2009 #8 Skrevet 30. januar 2009 Kjenner igjen den 6-årsperioden der, og den er ikke enkel. Har lest at 6-åringer kan gå gjennom en slags pubertet, altså et slags ungdomsopprør som er mer et barneopprør. Og leste også at man kan forvente at når 6-åringen blir tenåring vil man oppleve noe av det samme igjen (huff).... SKriking, protestering, generelt opprør mot voksne og de kjørereglene vi prøver å fortelle dem. DETTE skjønner jeg er slitsomt, særlig med bekkenløsning og det hele. Har selv bekkenløsning, og en trassig femåring samt en ettogethalvtåring. Men hvor er mannen??? Har du en mann MÅ jo han trå til! Hvor er han? Ellers kan jeg støtte de gode råd nevnt over med tanke på hvordan håndtere seksåringen, men det er ikke lett slik du har det nå.
Hengebuksvinet&de4grisungene Skrevet 30. januar 2009 #9 Skrevet 30. januar 2009 Eldstemannen er forresten 11 år, og veldig grei gutt bare han fikk passere 6-årskrisen.... men snart er tenårene der....
*Trollmor* fikk en gutt <3 Skrevet 30. januar 2009 Forfatter #10 Skrevet 30. januar 2009 Ja det var mannen.. Nei min mann er på jobb. Han jobber offshore.. Å heldigvis er det trolig hans siste tur før lillemann kommer. men vi får se.. Når han er hjemme er eldstemann snill som ett lam. Det er aldri noen problemer, så det er nok et forsøk på og straffe meg.. Av en eller annen grunn. (kanskje 3 gutter ikke er så lett som alle mener, når jeg er så passe mye alene med de??) nr tre blir også gutt.. hehe.. Jeg skulle ønske jeg kunne lagt de på forskjellige tider, men de sover og på samme rom, så yngstemann nekter å legge seg hvis ikke storebroren blir med, og eldstemann haddevekket yngstemann igjen.. Men vi holder no på og lage romm til begge to nå så de skal få ver sitt.. Gud jeg gleder meg til det.. jaja. Jeg må jo bare sette foten ned når han er sånn og belønne han videre når han er snill. For vi har sånn klistremerke bok som han får klistremerke i når han er snill gutt.. (han er jo egentlig en utrolig søt og snill gutt). Takk for alle tips..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå