Gå til innhold

Hypermesis = liten baby på UL og derav feil termin?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fikk vel med poenget her i overskriften men lurer altså på om lite næring til mor kan gjøre at barnet blir lite også?

Min skrekk er å få ny termin vesentlig etter min egen som jeg vet er korrekt. Jeg er 19 uker og sliter fortsatt med å ta til meg mat. Jeg har gått ned en del kilo i svangerskapet og redd for at babye også er liten...

Kan det skje at jeg kommer på UL neste uke og de sier "Nei, målene her viser at du bare er 17 uker" ??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei.. det ligger i familien min at bebisene er små.. både mor å søster har blitt satt til bake ca 14 dager pga fosteret er så lite.. selv ble jeg satt til bake 10 dager når jeg var på tidli UL. så får se hva ordinaær ul seier. kansje jeg må "krangle" litt med den som tar ul:P vet jo nesten heilt sikkert når eg hadde el. å har alltid hatt regelmessig mens.. du får ha lykke til.. er kjedeli å bli satt tilbake.. får håpe du slipper det:)

Skrevet

Det er visstnok svært sjeldent at hyperemesis går utover fosteret på den måten.

Ved ul i uke 18 i forrige svangerskap veide jeg fortsatt mange kg mindre enn jeg gjorde før jeg ble gravid (kraftig hyperemesis), men jenta vår var akkurat så stor som hun skulle være. :)

Lykke til.

Skrevet

jeg hadde hypermesis med barn nr 1 (gutt)og det var helt normalvektig hele veien. Denne gangen er jeg nesten like dårlig..kaster opp mye og legger ikke på meg som jeg skal...

Babyen min har vist seg å være litt liten på ultralyd (jente) og de på tidlig ultralyd mener derfor at jeg kanskje er 1 uke kortere enn den terminen jeg har fått. Men fordi jeg var på ultralyd når jeg var akkurat 4 uker på vei (vet jeg ikke var lenger, fordi det var ikke noe annet en hovne slimhinner...) så kan ikke terminen være feil. Hadde nemlig positiv test en uke før ultralyden i uke 4... og det hadde ikke vært mulig hvis jeg var enda kortere å få den positive testen. Derfor mente hun på ultralyden jeg var på nå i uke 16 at babyen antagelig var litt liten, og at terminen stemmer. alikevel sa hun at de på rutineultralyden mest sannsynlig ville flytte den litt... Jeg skal forklare det samme til de på rutineultralyden men de tar lite hensyn trodde jordmoren min. De måler og setter termin etter det de måler... Jordmoren min mente også at hypermesisen ikke var grunnen til at babyen var liten. Noen babyer er bare litt midre enn andre...

Men hvis babyen bare er liten og terminen blir flyttet kommer jo barnet sikkert litt før ul termin :)

Skrevet

Krysser fingre for at de ikke flytter terminen. Det er jo ikke alle barn som har "vett" til å komme ut på egenhånd og det er en skremmende tanke at en eventuell igangsetting ikke blir før leeeeenge etter barnet er fullgått. Med de risikoer det kan medføre...

Ingen vits å surve over dette før det eventuelt er en realitet, men jeg synes at JM bør ta hensyn når man har tatt EL-tester og det hele og derfor VET når barnet ble unnfanget...

Skrevet

Hei! Jeg gikk ned litt over 8kg, med innleggelse og det hele. Babyen er helt etter gjennomsnittet i str, er nå i uke 25. Fikk bekreftet hele veien med hypermesis at fosteret får den næringen den trenger uansett, så du behøver ikke bekymre deg for det ;)

Skrevet

Det med å gå over tiden er jeg helt enig i... helt jævelig at de lar det gå så lenge. Har selv 1 venninde som mistet babyen i magen 12 dager på overtid selv om hun ba om hjelp, og 1 som fikk 16 dager over, baby med hjerneblødning og krampeanfall... :S Så jeg har sagt til jordmor at jeg er livredd for å gå over tiden, og hun jeg går til er kjempegrei. Hun har sagt vi skal gjøre alt for å sette i gang "naturlig" (akupunktur, tøying av livmor osv) og hvis ikke så skriver hun brev til sykehuset for meg... Jeg kan fint gå 4-5 dager over tiden men 14 dager nekter jeg! Da må de slepe meg ut av sykehuset...

Skrevet

Jeg og er redd for å gå over tiden.. Ei venninne kjenner ei som gikk 14dager ver ul termin, men nesten en mnd over sin egen og da hadde ungen død fordi den var nesten 60cm lang og fem kilo. Sa ifra til min jm at jeg var litt nervøs, siden jeg mente selv at mens termin stemmer, og ul terminen er jo 15dager etter det. Når hu målte livmora og kjente hvor den lå sa hu også at den lå så det stemmer med mens termin. Hu har da skrevet dette til seg selv og skal be om at jeg får en overtidskontroll 7 dager over mens termin og 7 dager før ul termin. Synes det er så deilig å bli tatt på alvor. Så på det helsekortet mitt så ligger jeg et stykke over kurven fordi hu satt målene etter hvor langt ul sa. Så jeg er iallefall klar i midten av juni.

Vil heller ikke gå 14dager over, da krever jeg at noe blir gjort.

Skrevet

Har også vært (og er fortsatt en del) plaget av hypermesis. Er nå ca 21 uker på vei og er fortsatt ikke på startvekta (det jeg veide før jeg ble gravid).

Du trenger ikke være redd for at dette går utover fosteret. Det tar den næringen det trenger, kvalme og dårlig matlyst går bare utover mammaen...

Forrige gang jeg gikk gravid ble termin utsatt 10 dager etter UL, men jenta kom på opprinnelig termin likevel. Denne gang ble også termin utsatt en uke, men jeg regner med at hun kommer på den første terminen (som sist). Dette har imidlertid ikke noe med matlyst eller dårlig næring. Det kan bare være at barnet er litt mindre eller at det vokser litt sakte akkurat rundt der. Om babyen er liten er det ikke fordi du ikke har klart å spise. :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...