Gå til innhold

Øyekatarr og barnehagen...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heisann!

Jeg fikk tlf fra bhg for noen dager siden om at småen hadde fått øyekatarr. Ikke overraskende, for en av de ansatte hadde det også :-p De sa han kunne være der litt til, men at de ville si ifra før jeg kom og henta sånn at jeg fikk ringt legen. Det er jo fint tenkt :)

Men - legene her omkring har sluttet å behandle øyekatarr.. Så man blir liksom stuck hjemme i dagsvis da, hver gang det går i bhg. Mannen min ringte og krangla veldig med legen, så vi i det minste skulle få lov til å komme inn til konsultasjon. Men de ville ikke love noen resept da.

De hadde vasket og skylt øynene til sønnen min i bhg, og når vi henta var det ikke tegn til noe puss. Heller ikke ila. kvelden var det noe, og han var fin når han våkna dagen etter. Vi kjørte til bhg med poden, de syntes det var helt greit også.

Men altså - når jeg henta gutten, var det under halvparten av ungene som var der. Jeg kommenterte at det var veldig rolig der, og hun jeg snakket med sa "ja, det er så mange syke, de er jo hjemme med øyekatarr"......

Ikke misforstå meg her nå, jenter - dette er IKKE et angrep på barnehagen. Heller et undrende innlegg på om det er sånn det skal være? Jeg er heller ikke for å gi ungene mye medisinering, men når over halve bhg blir holdt hjemme, det er rimelig mange foreldre med sykt barn-dager... I dagesvis! Koster jo vannvittig mye for samfunnet da!

Er det sånn det skal være??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er kommet nye retningslinjer fra folkehelseinstituttet ang. barn og barnehage, se under. Dette er deres anbefalinger ang. øyakatarr og de kommer jeg til å forholde meg til, da både jeg og legen mener automatisk behandling er unødvendig.

Øyekatarr (konjunktivitt)

Med dagens kunnskap er det ikke av

smittevernhensyn grunnlag for å anbefale at

barnehagebarn ved mild til moderat øyekatarr

holdes hjemme. Bare ved kraftig øyekatarr med

rikelig pussdannelse bør barnet av

smittevernhensyn holdes hjemme inntil

pussdannelsen har avtatt. Ved kraftig øyekatarr vil

det vanligvis være behov for legekontakt, og

barnets allmenntilstand vil også i stor grad styre

behovet for å være hjemme fra barnehagen.

Det må være opp til barnets foresatte å avgjøre om

et barn som har symptomer på konjunktivitt skal

undersøkes av lege. Dersom behandling

igangsettes kan barnet gå i barnehage dagen etter

igangsatt behandling. Barnehageansatte kan

generelt ikke forlange at barn med konjunktivittsymptomer

skal undersøkes eller behandles med

øyedråper før de kan få gå tilbake til barnehagen,

men kan ved tvil drøfte dette med barnets

foresatte. Ved usikkerhet bør smittevernlegen i

kommunen kontaktes.

Skrevet

Nei jeg synes ikke det er sånn det skal være. Da storebror kom i bhg i dag lå det tre tuber med kloramfenikol der, øyekatarr florerer. Storebror fikk det selv i helgen og vi fikk medisin av en legevenninne av meg. Lillebror (8mnd) fikk det dagen etterpå. Jeg hadde time til han hos fastlegen på tirsdag (andre årsaker), og nevnte det med øyekatarren. Han ville ikke gi noe salve pådet, men sa at jeg kunne bruke kokt vann og tørke på øynene istedet.

Greit nok det, men da tar det jo myye lengre tid før det forsvinner! Inntrykket mitt her hvor jeg bor, er at fastlegene er veldig restriktive, mens legene på legevakten, som ofte er yurnusleger (som min venninne også er), ikke er så gniten på pencilinen. Vet jo det at man ikke skla overbehandle med pencilin, men det er jo så smittsomt!!!

Skrevet

Ja, jeg har lest dette jeg også... Men når praksisen er en annen, hva gjør man da?

Skrevet

Når det nesten ikke er puss, så er det veldig liten sannsynlighet for at det er øyekatarr som skyldes bakterier og da hjelper uansett ikke medisinene, så det er helt riktig av legene å ikke gi medisiner. Det som er det teite er at hvis barna har en øyekatarr som skyldes virus og likevel får antibiotika av legen (for det er det man får) og den hjelper kun mot øyekatarr som skyldes bakterier, så kan barna gå tilbake i barnehagen med en gang. Uten dråpene (som ikke hjelper mer enn saltvann), så får de ikke komme tilbake...

Jeg syns barnehagene burde sette seg litt mer inn i anbefalingene som gjelder de forskjellige sykdommene, for anbefalingen er faktisk at barna ikke trenger å holdes hjemme i det hele tatt når det er pga virus. Da er det nemlig samme viruset som gjør at man blir forkjølet og i prinsippet kan snørr fra en unge forårsake øyekatarr hos en annen.

Det som er kjempeviktig når det går øyekatarr, er at de voksene alltid vasker/spriter hendene etter å ha tatt i pusset og at barna vasker hendene ofte når de er i barnehagen.

I fjor i vår barnehage slit de (i følge de som jobber der for da hadde ikke vi barn der) med øyekatarr i flere mnd og da forlangte de at alle skulle dryppes. I år vet jeg at vi var flere som ikke gjorde det og likvel sendte barna i barnehagen og etter et par uker, så så hvertfall ikke jeg noen barn med røde øyne lengre.

Skrevet

Da hadde jeg printet ut anbefalingene fra folkehelseinstituttet og sagt at jeg følger dem. Hvis barnehagen velger å ikke høre på ekspertisen så får de dokumentere hvorfor. Be de oppdatere seg.

(Og forskning har faktisk vist at det faktisk ikke går fortere over med dråper. Gjennomsnittlig tid før man er bra er tilnærmet lik med og uten behandling.)

Skrevet

Takk for fine svar. Neste gang temaet kommer opp, skal jeg iallefall spørre en ekstra gang. Nåe gikk det jo greit for oss denne gangen da, men tenk på alle de som har vært hjemme denne uka.. Jaja :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...