Anonym bruker Skrevet 29. januar 2009 #1 Skrevet 29. januar 2009 Var på svangerskapskontroll tidligere i dag, hadde 140/80 i blodtrykk (det har vært 50-55/110-125 på de andre målingene) og +1 med protein i urinen. Skal tilbake om fire dager for å sjekke blodtrykk igjen fordi det hadde steget så mye. Har akkurat våkna etter en liten lur nå, og føler meg mega elendig. Sinnsykt vondt overst i magen, spesielt på høyreside. Er kvalm, kraftig hodepine og hender og føtter (spesielt føtter) Er veldig opphovna. Satte meg ned og googla litt og så at dette er litt skumle tegn. Så jeg har egentlig litt lyst å ringe legen. Men så var jeg jo på kontroll tidligere i dag. Svangerskapsforgiftning utvikler seg vel ikke så fort gjør det det da?? 36 uker på vei, foresten, om det skulle ha noe å si.
Anonym bruker Skrevet 29. januar 2009 #2 Skrevet 29. januar 2009 Dra på sykehuset med en gang! Det utvikler seg på timer... Ikke vanligvis, men det kan skje.
Anonym bruker Skrevet 29. januar 2009 #3 Skrevet 29. januar 2009 Jeg synes du burde ringe fødeavdelingen med en gang og fortelle det du har skrevet her. Svangerskapsforgiftning kan utvikle seg meget raskt og kan være svært svært alvorlig. Bedre å sjekke en gang for mye enn en for lite. Du har alle tre symtomene, ødemer, høyt blodtrykk, om enn ikke så fryktelig høyt, og protein i urinen. Magesmerter er også vanlig, særlig ved HEELP. Lykke til!
Anonym bruker Skrevet 29. januar 2009 #4 Skrevet 29. januar 2009 må bare legge til at om de sier til deg at det ikke er alvorlig må du alikevel kreve å bli undersøkt raskt, ikke stol på norsk helsevesen når det kommer til sikkerhet. Avviser de deg ber du om å få snakke med en annen.
Gjest Skrevet 29. januar 2009 #5 Skrevet 29. januar 2009 Symptomene kan komme av at du nettopp har sovet også, men er enig med de andre om at du bør ringe og få en sjekk. Med min eldste var jeg til kontroll på fredag ettermiddagen, da hadde jeg BT på 120/85 og ingen proteiner i urinen, men veldig mye ødem (gikk opp flere kilo i uken). Søndag formiddag merket jeg en murrende pannehodepine og var uvel. Vi kjørte på legevakten. der målte de proteiner i urinen og BT på 160/120 og jeg ble umiddelbrt innlagt på sykehuset til observasjon med svk.forgiftning. Fødselen ble igangsatt to dager senere. Alt gikk fint :-) Lykke til da!
Anonym bruker Skrevet 29. januar 2009 #6 Skrevet 29. januar 2009 Dette er ikke noe å lure på, ring føden umiddelbart! Slik du beskriver det hele skal dette taes alvorlig, og du vil garantert få komme inn for en sjekk. Masse lykke til:)
Anonym bruker Skrevet 29. januar 2009 #7 Skrevet 29. januar 2009 Ringt, skal inn til sjekk. Venter på barnevakt til eldste barnet bare. Hadde preklampsia i forige svangerskap også, men det ble aldri værre enn at jeg fikk være hjemme og bare holde sengen. HI
Anonym bruker Skrevet 29. januar 2009 #8 Skrevet 29. januar 2009 Lykke til. Krysser fingre og tær for deg.
Anonym bruker Skrevet 30. januar 2009 #10 Skrevet 30. januar 2009 Gikk bra. Har "svangerskapsforgiftning light", dvs. akkurat på grensa. Måtte ligge på sykehuset i natt, og må til legen 3 ganger i uka fremover for å måle BT.
Anonym bruker Skrevet 30. januar 2009 #11 Skrevet 30. januar 2009 Ta det med ro så det ikke blir verre. Går sikkert bra dette
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå